Suppilokukka (Gloksinia), Sinningia

jadeliila, viime vuonna löysin säästötexistä mukuloita…

Kiitti vinkistä, vois huomenna käydä katselemassa

Jadeliila, en oo varma mutta nuita saatto olla siinä Citymarketissa olevassa kukkakaupassa nuita mukuloita.

On siinä ainakin mustiksia ollu joku aika sitten, siinä lattialla oli ne laatikot…

Löysinhän mä itselleni oman gloksin kun aikani hain

Onnea metsästyksen tuloksesta! Minä ostin tänään ton saman ja sitten sellaisen Violetin, valkoisin reunoin, Kaiser Wilhelm.

Kiitos, paikasta josta ostin ton gloksin oli vaan tota yhtä väriä

Miksi minun gloxinia kasvattaa rullalle kääriytyneitä lehtiä? Muuten on hyvin voivan oloinen ja kasvaa nopeaan. Ruman näköisiä vaan tollaiset rullautuneet lehdet. Mun gloxinia on saman firman kuin jadeliilan.

On tuon kokoisessa ihan normaali ilmiö, kyllä ne siitä suorenee :slight_smile:

Taas on osa Gloksinia- vauvoista koulittu omiin oloihinsa. Hedelmärasiasta tuli oikein mukava pikku kasvari näiden voimistua. Siis voisi melkein jo ärsytyksen puolelekkin osa asiaa mennä. .. Kun nuo siemenet on sitä ihan pölyä, niin kyllä taimiloi sitten tuloo..Nyt olen jo noukkinut 24. omiin oloihinsa, mutta vielä näyttää idätys astia, kuin siitä ei ois mitään otettu.. oho

Näyttää siltä, että kapeakärkisten pinsettien kanssa säätäminen kannatti. Ensin koulitu jo intoutui tekemään lisää lehtiä, Ne joita ei vielä koulittu, ovat edelleen samassa vaiheessa, kuin silloin kun nämä otettiin erilleen.

Onpa hän söpö. Nyt tuo mun gloksi on alkanut suoristaan lehtiään ja jotain nuppineulanpään kokisia nystyjä on tullut kahteen lehtihankaan. Toivottavasti alkaa kukkimaan pian.

Toinen glokseistani. Vajaat kaksi viikkoa sitten istutettu söpöläinen ‘‘Emperor Wilhelm’’ tai ‘‘Emperor Frederick’’-lajiketta.

Lähdin daalian mukuloita metsästämään ja tuloksena oli mustanmerenruusuja ja gloksinioita. Kaiser Friedrich ja Kaiser Wilhelm. Tokmannilta Oulusta.

Tämä on mulle ihan uusi tuttavuus. Mutta kuva pussissa oli niin hieno että pakko oli ostaa. Uskalsin ostaa kun arvasin että täältä löytyy tietäviähymy Nyt vain ketjua lukemaan.

Aika jännä, että toisen merkkisissä gloksinian mukuloissa on sama lajikenimi englanniksi ja toisissa saksaksi. Omani ostin Halpahallista, mutta kävin hypistelemässä myös niitä Tokmannin glokseja. Olivat vain onnettoman pieniä, ne Tokmannin mukulat.

Hiplasin kanssa pitkään noita Tokmannin glokseja mutta en ottanu.

Ai. Mie en tiä minkä kokosia niitten pitäs olla.

En minäkään tiedä minkä kokoisia niiden kuuluisi olla, mutta nuo minun ostamani olivat jotain 6 senttä pitkiä ja melkein yhtä paksuja, pienen perunan kokoisia. Ne mitä minä Tokmannilla hiplasin olivat kokoluokkaa peukalon pää. Muuten olisin varmaan sortunut ostamaan ‘Hollywoodin’.

Siipihenkilö VT:llä oli tuota "Hollywood" nimistä jos se nyt on se. Oli hyvän kokoinen mukula ja mun oma on kasvanut tosi reippaasti.

JA taas… tarttui suoraan hihaan kiinni yksi Gloksi… siellä se pussissa odotti mua… Nyt siis tälle keväälle hommattu 3.erilaista mukulaa…