Suppilokukka (Gloksinia), Sinningia

Vilkase sivut 8,9 ja 12, siellä on lisäys lehdistä. Koko sitä tupasta tuskin kannattaa yrittää sekä kukkimaan että kasvattamaan mukulaa yhtäaikaa…kaikkea voi tietysti kokeilla =D Ettei siinä ollut sellainen pieni tiivis kuitukankainen pussi, jossa on alunalkaen juurrutettu?

Voi kiitos neuvoista, ihan melkein hätäännyin kun tuolleen menin rapsauttaan sen poikki ja vaikka tosi varovainen olin. En ehtinyt edes näitä keskusteluja lukemaan, harmitti niin p..".¤´#.sti! Ai, että voi lisätä lehdistä kuten santtujakin, huh - hyvä tietää! Varmasti kokeilen sitä, täytyy lukea vielä ajatuksen kanssa nuo ohjeet! Vaikka harmittaakin, niin onpahan toivoa ja uutta seuraamista nyt sitten! Kiitos! :D

Niin, ei ollut mitään pussia vaikkakaan en kyllä mennyt rikkomaan multapaakkua, etten häiritte liikaa kun nuppui oli niin paljon. "Tavallinen" multapaakku ja aika lailla juuria. (pst... Lidlistä ostin, onneksi halvalla, ehkä siellä on vieläkin tällasia samanlaisia!...).

No niissähän näkyi olleen paljon lehtiä, saat monta uutta :wink: Yhdessä omassani vaan oli se pussi, ihmettelin kun niin kitusasti alkoi kasvaa. Juuret oli pienessä mytyssä…:frowning:

Siis tän kukan lehtipehko nuppuineen oli tosiaan tosi upea nuppuineen päivineen. Ja neuvot heti pistin käytäntöön; otin 6 alinta / isointa lehteä varsineen ja laitoin vesipurkiin siten, että vain lehden varren alaosa on vedessä. Aloinkin tässä jälkeenpäin miettimään, olisiko pitänyt ottaa vain lehti veteen (ilman vartta) tai laittaa yleensäkin suoraan multaan! Kerrotteko jos meni ihan väärin neuvojen tulkitsemiseni!?! =O

(Ostin muuten tänään samasta paikasta saman värisen gloksinian, valkoinen kukka ja aavistus punaista kukan reunoilla sisempänä.. tosi huonokuntoisia jo olivat...)..! Saapipa nähdä miten näitten kanssa menee...

Ihan oikein teit, varren alaosaan se mukula tulee :slight_smile: Kai niidenkin lehtiä voi leikata ruotia myöten ja juurruttaa suoraan mullassa, en oo kokeillut ( kun ei hermo kestä…)

Se näissä tuontitaimissa(kin) on, ne on kasvatettu kasvihuoneessa ihanneoloissa, lannoitettu vahvasti ja näyttää, että on varsin hyvinvoiva rehu. Usein sitten juuristo on heikko eikä kasvi jaksa edes nuppujaan avata. Etenkään kun joutuu täällä katselemaan lunta, jäätä ja pimeyttä :confused:

Näinpä se näitten "ressujen" kanssa vaan on, mutta ilmasto lämpenee ja talvet häippäsee meilläkin? - Hyvä juttu, vai huonoko? Aika pitkälle ehkä kuitenkin parempi kun kasvatellaan me näitä kauniita "muukalaisia" taitojemme mukaan tääl pohjosessaki vaan ja nautitaan "työstämme"! Kiitos vinkeistä! Kameran saan (näillä näkymin hankittua ja että toimii mun koneella) viim. alkuviikosta ja sitten harjoittelen kuvien laittamista tänne kun kuvattavaa ilmaantuu!

Joo, kyllä ne täällä kasvaa pienen alkushokin jälkeen =)Onhan gloksit vanhoja huonekasveja Suomessakin, tarkoitan näitä tehotuotettuja, joita tuodaan vähän liikaa halpoina sesonkikasveina ja heitetään sen jälkeen pois kun on kukkineet. Tosin mehän emme sellaista tee ;D

Ei, me kasvattelemme kaikkea kivaa ihan sinnilläkin! Itte oon ihan .. lievästi sanottuna: pimahtanu tiettyyn kiinanruusuun, tuli taas viestiä sinnekin osioon laitettua, taas... Muuten, oliskohan jo aika painua pehkuihin!? Öitä vaan, jatkamme juttuja! : )

tämä lidlin gloksinia jaksaa kukkia.. aika vesijuoppo on. oikeasti on lilampi, kuva hiukan vääristää.

Tässä uusi vauva-kuva! Tällainen on Hän tänään.. Oman gloksin siemenistä . Suhvi, luulisin, että on sama, kuin minulla täällä.. Nämä kyllä kukkii hienosti aina siitälähtien, kun aloittavat.

Sunnuntaina ruukutin gloxin mukuloita. Tänään katoin että mikä siinä mullan päällä on. Nappasin siitä kiinni ja niin naksahti poikki eka alku… Mitenkäs mä nyt noin tyhmä? Toivottavasti ei suutu vaan alottaa uudestaan alusta. Nopeesti kyllä lähti kasvuun!

Voi, voi, ei saa olla liian utelias kaiken suhteen, mitä purkissa näkyy… No toivotaan että uutta tulee… ja kyllähän ne työntää useampaa alkua sieltä, eli luulenpa että toinen on tulossa, kunhan saa päänsä ylös…

Luulin roskan nappaavani :frowning: Kiitos rohkaisusta!

Eikös noiten lehdet pitäisi kasvaa enemmäkin sivuille päin,mulla kasvaa pystysuoraan ylöspäin on jotenkin ihan hassunäköinen,mutta pientä kukka nuppua yrittä kehitellä.

No kyllä ne on täälläkin melkoisen pystyssä tässä vaiheessa. Kääntyvät sitten jossain vaiheessa sivuille kun toisia lehtiä tulee ja niitä erittäin odotettuja kukkanuppuja.

Millä te lannoitatte noita pentuja? meillä taitaa olla Vuokkiksen kanssa samaan aikaan laitettu siemenet multiin ja pikkutaimetkin koulittiin samaan aikaan. Sitten kaikki jotenkin hyytyi. En ole tosin lannoittanut vielä, pitäisikö aloittaa merileväuutetteella?

Sillä minä ainskin oon aina taimia lannoittanut on kaikista miedoinlannoke

merileväuute ei ole lannoite. kaikenlaista muuta hyvää kasvit siitä kyllä saavat.

toinen tarina. noin minä olen sitä tottunut käyttämään talven yli.

Tarleena, en ole vielä mitään lannoitetta antanut näille vauvoille. Tällaisissa omatekoisissa pikkutaloissaan asuvat ja pelkkää vettä toistaiseksi saaneet. Ehkä ensikuussa alan antamaan silloin tällöin laimeana seoksena kastelulannoitetta, siitä sitten pikkuhiljaa lisään, kun kokoa tulee lisää ja vahvistuvat. Talonkin saavat jättää sitten..