Eipä sitten lähtenyt lehti juurtumaan, vaan kuoli pois..
Muutenkin kova onni meinaa potkia. eilen koko amppeli tippui alas kun tuuli vähän pyöritteli ikkunan ollessa auki.
Onpas kivat värit tuossa
Onkohan tämä jo menossa levolle? Toisin sanoen, annanko jo hiljalleen kuivua kokonaan? Tosi pahaan kuntoon on mennyt. Vai yritänkö vielä jotenkin elvyttää?
Jatkoa vielä sarjaan:vuokkiksen gloksi-puuhat--- tuo edellä kuvattu, kuihtunut gloksinia sai aikaiseksi siemeniä...
Tämän näköisiä mollukoita oli tuolloin...
Tässä sitten tilanne tänään. Valmiita pikkuisia siemeniä! Ajattelin tämän avautuvan kärjestä, mutta tämäpä aukesikin tuon palleron sivuista. Osa jo ehti karata. Tietääkös kukaan, saako nämä itämään ja miten pitäisi toimia?
Muuten, aiemmin mainittu lehden juurruttaminen tehtiin uudelleen. Tässä juuret vedessä. Tekeekö muuten sen mukulan tuonne ylemmäs, lehtiruotoon? En huomannut, ennen kuin tökkäsin multaan, että lehtiruodon tyvessä oli pieni patti, sellainen herneen kokoinen.. Nyt on mullassa ja yritän pitää tasaisen kosteahkona..
Mikähän kumma vaivaa gloksiani.. ostin sen halpiskaupasta mukulana ja kasvaa pitkää roikkoo, lehdet aika pienet ja lisää lehtiä pukkaa.. kukkinu se ei joten nakkasin ulos terassille.. se on saanut lannoitettakin ja valoa.. mutta nyt olkoon oman onnensa nojassa kun ei kuki. pitää vissiin koittaa ostaa kukkivana ensi vuonna..
Meneekö gloksinia talvilevolle? Minulla on ollut tänä kesänä 2 mukulaa, ne kukkivat tosi kauniisti. Lehdet ovat suuret, n. kämmenen kokoiset, mutta nyt ne kuivuvat hiljalleen. Pitääkö gloksiinia laittaa nyt kuivaan paikkaan talvehtimaan- kuten em. mustanmeren ruusuakin ? Kiitos neuvoista!
Minulla meni viime syssynä ja heräsi henkiin kevätauringossa - nyt on taas kuolemankielissä. Se vietti kuolleen aikansa viherhuoneessa ikkunalla, mutta en kastellut sitä.
Laitoin tänään gloksiiniaruukun levolle, mustanmerenruusun viereen. Keväällä tavataan :))
Onko kenelläkään kokemusta mini tai micromini sinningioista??
Kaikkea kun täytyy kokeilla niin meikäläisellä nyt on noitakin. Yksí mikromini alkaa kohta kukkia, nupun juuri ja juuri näkee. Koko kasvi on n peukalonpään kokoinen.
Tässä micromini S.Pumila
Pieni on kaunista
Nyt se auennut
pieni ja hento ote, lauloi joku juuri tähän kukintaan sopivasti. onnea, syntymän ihme on suuri etenkin näin kaamoksen keskellä.
Tänään sitten kylvin Gloksinian siemenet multaan. Saas nähdä tuleeko niistä mitään… olivat tosi pieniä… joten kun itää, saas nähä huomaako niitä edes…
Olen tänään istuttanut vuoden 2007 gloksiiniamukulat - joiden kukat ovat tässä ylempänä- uuteen multaan. Ne olivat hyvässä kunnossa.Ostin lähellä olevasta S-marketista 4 mukulaa, ne ovat 2 kpl/pussi ja hinta oli 2.20 €/pussi. Kevät on alkamassa vaikka juuri nyt ulkona on - 8 astetta ja tuuli puhaltaa pohjoisesta.
Nyt olen sitten löytänyt gloksinian multapussin viimeinkin sieltä hukka-nimisestä paikasta. No, ei siinä kyllä ollut mitään kunnon mukulaa… Pieni töppö jotain… laitoin kuitenkin ruukkuun ja kastelin. Pidän hieman kosteana, odottelen toivoa täynnä. Luuletteko, että siitä tulee jotain. Millainen sen pitäisi olla, sen juurakon/ mukulan?
Olen tässä myös pähkäillyt, mitä tehdä? Tyhmää sakotetaan… Viimekesäisen pistokkaan sain pysymään hengissä, kasvaa hieman honteloa oksaa, joiden toivon vahvistuvan valon lisääntyessä. On kuitenkin ongelma, nimittäin pienen pelakuun oksan pätkän tökkäsin samaan purkkiin, sekin sitten alkoi kasvamaan… Miten saan pois, ettei jompi kumpi kuole? Vai mahtaisiko ne pärjätä samassa, kunnes Gloksi menee talvi-unille?
Vuokkis, minun kaikki mukulat lähtivät kasvuun. Vuoden 2007 mukulat olivat n. 8 cm läpimittaisia, ne uudet, tänä vuonna ostetut puolta pienemmät. Vanhoissa mukuloissa - säilytin niitä viime vuoden mullassa- juuret olivat ihan ohuita mutta niitä oli paljon. Ne istutin uuteen multaan. Mukulat olivat siivouskaapin ylähyllyllä kuivana koko talven.