Suppilokukka (Gloksinia), Sinningia

Onko se päässyt välillä liian kuivaksi? Tai saanut kylmää? Vieläkö lehdet on hyväkuntoisia, vai olisikohan se jo menossa talvilevolle… Toivottavasti ei mikään tauti turmellut…

minukin on varmasti sitten menossa talvilevolle,kun on kuivattanut kaikki viisi tuollaista oksaa jo yksi enään jäljellä.Attelin et nyt kuolee koko kukka kun kuivuu tollalailla ilman mitään syytä.Huokaisin helpotuksesta kun luin et talvilevolle mennesä kuivukin.

Lehdet ovat olleet kokoajan ihan hyväkuntoiset. Mutta välillä on kyllä voinut kuivahtaa liiaksi. Outoa tässä on se, että ostimme ystävän kanssa samaan aikaan sipulit kaupasta, ja molempien nupuille kävi samoin. Jotenkin tulisi mieleen, että onko sittenkin jokin tauti=(

Nii saattaa olla et on joku sairauskin tai mullassa saatta olla jotain ötiäisiä jotka ovat syönneet juuret katsastamalla selviäisi onko ötiäisiä juurissa.itse ostin aikoinani valmiksi kukitetun johon oli tukikeppi tökätty tukemaan kukkaa .mutta olikin tökätty itse sipuliin ,niin mätäniähn se .kait sekin jonkinlainen myynti kikka saadaan myytyä uusia kun vanha kuolekin.siksi ei meikä enään osta valmiksi kukitettuja ilman etten ensi katso ettei oo keppiä tuikattu sipuliin.

Tällainen on nyt tämän kesän taimi omasta gloksistani, Toivottavasti kasvaa hyvin koko talven, että on valmis kukkimaan ensi kesänä. Tai ainakin kasvattaa kunnon mukulan.

Tässä sitten toinen lehti, josta ei ole noussut uusia lehtiä, mutta on saanut aikaiseksi tuollaisen paksun möykyn..

Tässä sitten uudet istutukset tänään. ekassa oli mahtavat juuret. Toisessa oli ylläri-taimi veden alla. Siinpä sitten vähän aikaa mietin, että kuinkas päin tää istutetaan... Laitoin sitten siten, että tuon pienen taimen sirkkalehdet pilkisti mullan alta. Kolmas oli juureton ja ilman lehtiä. Vain tuo punainen turvonnut osa. Aika näyttää, mitä se sitten tekee..

Tässäpä näyttää että tämä haluaisi vielä alkaa kukkimaankin.. siis tämän kevään pistokas-taimi.. Yllätti kyllä minut täysin.

Tässä vielä tuon edellisen emo. Vielä haluaa kukkia tämäkin. Pitkään jaksavat tänä vuonna. Nuori yksilö tämäkin, kasvatin pistokkaasta viime kesänä. Koko viime talven oli vihreä ja kasvoi..

Kaunis! Minullakin on käynyt niin, että nuput ovat ruskettuneet kannasta alkaen yksi toisensä jälkeen paitsi tämä…PhotobucketPhotobucket

Ihanan kaunis punainen…

Hei! Olisiko joku halukas lahjoittamaan /vaihtamaan mulle pari lehteä gloksiniastaan, kun onnistuitte nyt tartuttamaan tosissaan tään gloksinia-kuumeen, ja alko hotsittaa pistokaslisäyksen kokeilu! :)Tietysti jos eri värejä saisi niin sehän olisi jo ihan extra-luxusta.

Nyt se vasta lykästi.. Vaan toivoa sopii, että nämä säilyy hengissä tulevan taven yli. Siis, kun jokin aika sitten siivoilin paikkoja, löysin ne oikeat Gloksinian siemenet... nyt on itänyt..

Tämä lopetti kukinnan tältä vuodelta. Päivän parin päästä aukeaa kerrattu vaaleanpunainen

Onko järjen häivää laittaa nyt lehtiä juurtumaan? 8O

No voihan sitä kokeilla… kauan ne kuitenkin ottaa, ennen kuin juuria tekee. Minulla on ollut vedessä, ikkunalla niin saavat valoa. Samaan tapaan kuin santut…Olen ottanut keväällä yleisimmin, mutta nyt oli loppu syksystä/ kesästä ja kyllä niihin alkoi kuuret tulemaan. Lämpimässä ja valoisassa pisän, kastelen alta-kasteluna sormituntumalla.

Kiitos, täytyy kokeilla. Uusimmassa hankinnassa on pari isoa lehteä murtunut ja muutenkin ahtaasti ruukussa.

Kauniit kukat,Kassikäpp, sinun Gloksiniassasi. En olekkaan nähnyt kerrottuja versioita. Tällaisella meiningillä minun tämän kevään pistokas nyt menee.. Näkyy pitävän kiirettä kun samalle vuodelle haluaa kukkia

Upea väri tulossa Vuokkis. Eihän tuo lisääntyisi lehdestä....arvaat kait jatkon...pomppivaa naurua.

juu… lehdestäpä juuri… ja se toinenkin juttu on “hautumassa”… Näin syksyllä, kohti talvea mennessä en ole varma, miten jaksaa lähteä, kun on jo niin vähän valoisia hetkiä päivässä…