Viime vuonna Lidlistä rääpäleenä ostettu gloksi on talvehtinut (ei kuihduttanut edes lehtiään) ja ensimmäinen nuppu avautui.
Toistakymmentä nuppua on vielä jäljellä.
Voi hitsin pimpulat! Ihanuus!
No voi hitsin hitsi et onkin ihanuuksien ihanuus,ja mikä ihastuttava värikin kukassa,ootko yrittänyt juurruttaa siitä lehteä,minä juurrutin mini Gloksidista neljä lehtä ja juurtuiva tosi hyvin.
Ai. Noitakin on kerrattuja.
Itse asiassa viime syksynä juurrutin tuosta pistokkaan.
Juurtui helposti ja yhtä helposti tavalliseen tapaani tapoin sen…
Ostin alekorista yhden gloksin mukulan. Näinköhän se lähtee vielä kasvuun? Kokeillaan…
Alekorilöytö. Parikymmentä nuppua ja hintaa oli huimat 2€. En voinut jättää kauppaan. Luonnossa vähän enemmän viininpunainen. Kukka on kuin samettia.
Voi itku, miksei minun kohdalle koskaan satu tuollaisia? Edes täydellä hinnalla saati että alessa? Ihana!
No, on siellä Espoossa hyvät ale-paikat! (missähän oli) Punainen Sametti on ihanaa… kyllä minullekkin kelpaisi…
Gloksiniani kiittää kehuista . Ostopaikka oli kodinykkönen. Yleisesti ottaen kasvit ovat siellä aika rupuisia, ja yleensä etsinkin vain noita löytöjä sieltä.. Gloksiniatkin oli ängetty vieri viereen ihan piilossa olevaan hyllykköön puolikuolleiden traakkipuiden ja ties-minkä sekaan...
Tänään huomasin yllätyksen. Noista keväällä ottamistani lehdistä yksi on jo pukannut taimen. Se kaikkein kuihtunein, jonka istutusta ensin epäilin. Hyvä etten heittänyt roskiin..
Niin minullakin pieniä taimia noussut.
No voi ihme mihin mä nyt eksyin...Kyllä osu ja upposi nimittäin nää kuvat Ja nytkö tässä pitäisi jaksaa ja malttaa kevääseen asti ennenku gloksinian kanssa kannattaa yhteiseloa alotella...?Ja mitenköhän se on mahdollista?! -Tästä tulee kuulkaa piitkä ja raskas talvi gloksinian mukuloita odotellessa...
Gloksiniat ovat todella näyttäviä ja helppohoitoisia kukkia. Oikeastaan sekin on hyvä juttu, että sen voi talvettaa poissa silmistä. Ainakin minulla pakkaa olemaan talvella sisätiloissa tilan puutetta, koska kesäksi siirrän niin paljon kasveja ulkoilemaan. Nämä gloksiniat viihtyvät kesän sisällä täyttäen tyhjän tilan upealla kukinnallaan.
Kesäkuun lopulla pistin mukulan multaa ja nyt se on tämmöinen
Ei siinä nuppuja näy, mutta onpahan muuten ihan terhakan näköinen.
Tykkää valoisasta paikasta ja lannoitetta haluaa, kukkiakseen. Vielä minulla kukkii ja nuppuja lisää telee. Tosin ei niin paljon enää kuin alku kesästä. Kaksi pientä noista omista jo mukavasti kasvaa uutta, siis lehdestä juurrutettua.Etelkalta suudut alkaa olla siinä vaiheessa, että purkin jo haluaa. juurtuneet ovat jo.
Minulta päsivät gloksiniat lomahoitajan kynsissä rapistumaan niin pahasti että kaivoin ne ylös katsoakseni missä kunnossa mukulat ovat. Kovia ja kiinteitä olivat joten jätin kuistille kuivumaan ja ajattelin istuttaa ne uudelleen. Seuraavana aamuna vain toinen oli jäljellä. Toinen oli kadonnut jäljettömiin, luultavasti jonkun herkkusuun talttahampaan kitaan tai varastoon! Ärh!!
Kannattaisko siis vielä aloittaa lannoitus? Enpä oo juurikaan tuota muistanu lannoitella…
Olen minä vielä niille antanut lannoitetta, siis laimeaa, joka kasteluvedessä olevaa… Niin kauan kuin alkavat itsestään kuihtua nuo lehdet…sitten vasta annan kuivua… Tasaista kosteutta tuntuu mun kokemuksella haluavan, ei saa kuivua, mutta ei kyllä uidakkaan. Siihen on hyvä mitta tuo “multa-sormi” eli tökkää sormella multaan, niin tuntee kastelutarpeen…
Minun gloksini mädännytti kaikki nuput, joita oli paljon. Mikäköhän häntä vaivasi?