Suppilokukka (Gloksinia), Sinningia

Miten se nyt jo sulla kukkii?!ihmetys

Hän muutti tänne kukkivana vasta pari päivää sitten =D

Tuo valkoinen on kaunis!

Saas nähdä, miten minun gloksin kasvatus onnistuu. Nyt on kolmessa pienet söpöt alut. En kyllä sitten tiedä. onko niistä yksikään peruja etelkan punaisesta, vai onko kaikki tuota omaa, alkuperäistä…

Toden näköisesti on, ettei niistä, joissa ei ollut mukulasta tietoakaan, nouse mitään.

Sen verran tässä nyt olen pohtinut, että kannattaa saada pistokas multaan mahdollisimman aikaisin ja saada mieluummin kasvamaan vihreänä talven yli, niin sitten ehtii saada sen mukulan aikaan…

Niin varmaan on.

Mukulat ne vasta hankalia on, niistä ei ottanut selvää, miten päin pitää multaan pistää, kun juuret oli ulkosivuilla ja vähän siellä sun täällä…

tarleena, miten laitoit ne siemenet? Pinnalle vai? Sumuta hienolla vesisuihkeella, että kylvös on tasaisen kostea, peitä muivilla tai muulla, ettei pinta kuivu, pidä lämpimässä.

Kassikäp, heh, minä jo ajattelin että kuin oot saanut jo kasvateltua tähän aikaan :smiley:

Kiitos kovasti muistutuksesta. Gloxiniani ovat lepäämässä autotallissa. Täytyypä kipaista hakemassa ne tänne sisätiloihin virkoamaan. Gloxinian mukula laitetaan multaan se kovera puoli ylöspäin. Joskus mukuloissa saattaa nähdä jo ne varsien alut pieninä nystyinä.

Laitanpa tänne kuvat näistä minun söpöistä karvaturreista. Niin pienia ja nättejä alkuja.. toisella pienellä vielä multaa naamalla, kun on tuolta ponnistellut.

Voi sentään! <3 Multanaama on kuin pikkuinen enkeli… :slight_smile:

Jo on sieviä alkuja! Ja topakoita!

Jihuu… Taas löysin jo pariin kertaan “hävinnet” Gloksin siemenet. Uusi yritys, jos olisi nyt otollisempi aika niitä kasvattaa. Talvella ne raukat kuoli vaikka oli hyvin itäneet.

Tanu kuvasi hyvin pienen taimen =D

“kovera puoli ylöspäin”…öö, vatkasin niitä vaikka miten päin, mutta ei mitään aavistusta, yksi oli ihan säännöllinen pallero ja juuria oli kaikissa joka puolella :confused: Täytyy varmaan kaivaa ylös ja käännellä…=D

Tiipero, ei tosiaan vielä kuki omat=)

No, en muista, kauanko meni… siis viime syksynä, mutta nythän sen näkee ja päivämäärä on ylhäällä.

ps. Noista mukuloista: Onneksi minulla oli nuo purkissa kasvaneet ja laitoin sitten samoin päin. Ei ollut mitään koveraa tuossa isossa, mutta huomasi, kuin päin oli ollut ja vähän olin näkevinäni siinä merkkejä tulevasta… Jos niitä mukuloita saa jostain kaupasta, voi kyllä olla hankala tunnistaa suunta. Sellainenkin ajatus tuossa leijaili päässäni, että jos ei oikein tiedä, miten tulee, auttaisiko jos sen mukulan laittaisi kevyesti turvetta,tms. ja antaisi olla mienan kosteana lämpimässä. Kun alkaa uutta kasvustoa joltain kantilta näkymään, laittaisi sitten sen oikein päin multaan.

Kassikäpp, taitaapa olla yhtä hankalia kun punatähkän mukulat. Laitoin viime keväänä niitä esikasvatukseen, valtaosa meni väärin päin, vaikka likan kanssa oltiin yhtä mieltä miten päin olisivat olleet oikein. Lopulta sain neljä kymmenestä taimelle sakka ja vain yksi ehti kukkia.

Joo, parista purkista kävin jo kaivamassa ja laitoin takaisin…Sekin kävi mielessä, että laittaisi veteen kellumaan, mutta voi kyllä madäntyä koko pallero moisesta…

niin, ei ne taida ihan vesi-elvytyksestä tykätä… kun hoitoohjeissa jostain luin, että tasaisen kostea, ei pdä alusvadilla seisovasta vedestä…

Tuli muuten ahaa-elämys. Mummolla oli aina loksi ikkunalla. Muuta en siitä muista kuin että se oli pikkulikasta suloisen kaunis. Sen on täytynyt olla gloksinia.

(Ja äiti kasvatti joriineja… georginia eli daalia, opin sittemmin.) :slight_smile:

Nopeat mukulat! Eilen laitetuista on jo pienet alut näkyvissä!

kassikäpillä on super-mukuloita :smiley: