Taisin laittaa ne vaan oikeinpäin =D
Tänään tuli mainoslehti Suomela, jossa hortonomi Sinikka neuvonen sanoo näin: Liota suppilokukan mukuloita n. vuorokausi haaleassa vedessä…HA, oikeassa olin…=)
No, niin… Täällä on sitten toinen yritys Gloksin siemeniä itänyt… Pikkuruisia taimia jo kurkistelee maailmaa. Edellinen yritys kuoli kaikki… Jos nyt olisi otollisempi aika.
Mun Gloxinia Hollywood kasvaa hurjaa vauhtia. Siihen pitäisi tulla samalta näyttävä kukka, kuin Vuokkiksen violetissä.
Minkä firman putiikista ostit? Tähän mennessä olen nähnyt kolmea erilaista Hollywoodiksi nimettyä...yksi tumma viininpunainen, jossa keltainen, säännöllinen keskus, violetti vaalealla keskuksella ja vielä viininpunainen, jonka nielussa keltaisia täpliä...
Hieno aamu, huomasin just että vanhassa Gloksissani on jo kaksi nuppua.Kasvi on vaan niin honttura että täytyi jo tikkuja laittaa tueksi,millähän sen saisi napakammaksi.Gloksi on kiitollinen kukka koska kukkii niin ahkeraan koko kesän, ihan jo kyllästymiseen asti.
Pikkuruusu, Minulla oli sama tilanne viime keväänä toisen Gloksini kanssa. Ei se tullut sieltä tyvestä oikeastaan tukevammaksi, joten sillä oli pari lyhyttä tukea siinä vierellä koko kesän. Sinne ne sitten kesän aikana “häviää” lehtien alle piiloon…
Ps. tuli mieleen, mistä olette saaneet Gloksin siemeniä? siis olisi mukava saada noita erivärisinä…
Gloksia ois kyllä kiva koklata
Ihan samaa ajattelin. Eipä tullut tänään katsotuksi, olisiko mukuloita vielä ollut kaupassa. Voihan se olla jo liian myöhäistäkin. Onhan kukkiviakin glokseja kukkakaupoissa joskus.
Nyt on tyhmän kysymyksen paikka =D Onko gloksi kertakukkia tais siis sit kun on kukkinut niin onko se sit siinä? vai onko ihan ympärivuotinen kukka?
Säilyyhän se mukula vaikka vuosia.
Jadeliila,se alkaa syksyllä kuihtua samoin kun mm mustikset,sitten nostat sen johonkin viileeseen paikkaan talveksi ja annat olla sen siellä niin kauan kun huomaat että on alkanut versoa lykkään,sitten otat sen esiin ja vaihdat mullat ja laitat valoon ja alat kasteleen,näillä ohjeilla minä olen toiminut.Sanoisin että melko helppo kasvi vaikka väliin jokin yksilö kuoleekin talven aikana.
Saako sen kuinka iisisti kukkimaan uudelleen?
Kun on valoa, lämmintä ja sopiva kosteus, lannoitetta, kukki kyllä koko kasvukauden.
Kyllä vaan,ainakin äidilläne niitä oli ja kaiken kesää ne kukkivat ja talvet ne olivat levossa ja taas keväällä uudestaa lähtivät kasvuun.
Eikös ainakin vuokkis ole niitä harrastanut.
Ok, gloksi meni nyt hankinta listalle =D Mun anoppi muisteli vuosia sitten että mieheni oli lapsena repiny kaikki kukat pois äitinsä gloksista, tekeeköhän rietas sen nyt mun gloksille =D
Yrittelen tässä kasvatella sellaista Gloksia joka on mieheni mummulta kotoisin,mummu on kuollut pari vuotta siiten ja anoppi sitä sitten kasvatteli ja kyllästy ja nyt minä yrittelen kun kukaan muukaan sitä ei huolinut.Eilen laitoin uusiin multiin ja pienet versot näkyvissä.Mukula on varmaankin ainakin yli kymmenen vuotta vanha ja kukki mummulla tosi reippaasti, kerran lehdessäkin oli kuva siitä ihmetyksestä,saas nähdä nyt miten minulla käy.
Oi kun hienoa, varmaan ihanaa kasvatella tuollaista joka on ollut mummolla, sen kasvatuksessa on varmasti tunnetta mukana =D
jutia, olen kasvatellut niitä. Ekan ostin kukkivana, siitä sitten vaan lehdestä juurruttamalla. Hyvä, että tuli silloin otettua pistokkaita, siinä ostetussa ei ollut ensinkään mukulaa, vaikka kukki koko kesän. Nyt siis kokeilen myös ensikertaa siemenistä..
Eli, jos on saanut sen mukulan kasvamaan, niin siitä sitten jatkaa näin keväisin. Minulla ei ollut mitään sopivaa paikkaa, joten oli keittiön ikkunalla, toisten purkkien takana. Tammikuun lopussa laitoin uuteen multaan ja lämpimämpään paikkaan. noin 2.viikon kuluttua oli pienet alut näkyvillä. Siirsin valoisaan, lampun alle, nyt ovat tällaisia...
toinen pienemmistä, sekä...
... tässä se iso mokkula-sipuli... taitaa tulla tosi pehko, niin paljon on noita alkuja.