Vaikka kuinka ketuttaisi, että on just tappanut jonkun "kasvitieteellisen harvinaisuutensa" tai muuten vaan rakkaan kasvinsa, niin kyllä se yleensä tuppaa menemään röhönaurun puolelle viimeistään roskiskeikan aikana. Ja sen jälkeen tulee mukavan helpottunut olo, että päästiinpä siitäkin
Tein "siivoa pahalla" eli siivosin lättiämme ärräpäiden lennellessä, kun meille oli tulossa vieraita ja halusin koko kämpän olevan esittelykunnossa. Imuroidessani ikkunalautoja imuri vähän lipsahti ja kuului iso *HÖÖRPS* ja huomasin yhden kasvin hävinneen ruukustaan. Se oli lahjaksi saatu pieni Echeveria (mehiruusuke), joka oli alkuunsa hurjan kaunis, mutta ränsistyi nopeasti ja viimeisen vuoden olin yrittänyt pitää sen vain jotenkin hengissä, jos se vaikka vielä joskus toipuisi...
Avokin kanssa saimme kunnon naurut ja totesimme ettei tarvitse kaivella pölypussia
Pitää paikkansa, kun heittää kasvia roskiin tai minne nyt heittääkin, niin siinä vaan helpottuu; tulipahan tilaa uusille "vähän" paremman näköisille kasveille lisää tilaa...
Siinä miettiessäsi voisit vielä limolle kokeilla leikkausta. Leikkaa kaikista oksista latvukset, jos se siitä vaikka innostuisi haarautumaan. Eihän se ota jollei annakaan, jos kerran roskiin on jo menossa. Niin ja lannoita kunnolla :)
aattelin tässä nyt kysäistä kun muajussi neuvoi leikkaamaan tuota limoa.. leikkasin siltä latvaa poikki niin sieltä löytyi mielestäni kummallinen näky.. nimittäin keskusta on ihan tumman ruskea.. tuossa alhaalla kuva joskin vähän huono mutta tumman kohdan varmaan erottaa..
Tässä surkimukseni, jukkapalmu. Sain tämän tutultani reilu vuosi sitten ja mihin kuntoon olen sen päästänyt! Kai tämä on jo veivinsä heittänyt, mutta minä en sitä myönnä... :D Mieheni olisi jo valmis heittämään sen pois, mutta minä annan sen vielä ''koristaa'' ikkunaani.
Näin virkeänä jukkani oli vielä viime kesänä, kunnes se alkoi pudottelemaan lehtiään yksi kerrallaan.
Jukkapalmu pitää olla ahtaassa ruukussa, vain sen verran saa olla multaa ruukussa että ruukun ja jukan väliseen tilaan mahtuu sormi. Jukkapalmu pitää muistaa kastella toosi harvoin, muuten alkaa pölkky mätänemään ja lehdet tippuu pois.
Jos sinne tosiaan yksi sormi vain pitäisi mahtua, niin tuonne mahtuisi ehkä kaksi tai kolme. Kastelu meni varmaan ihan oikein, sillä annoin sen kuivahtaa tosi reilusti, ennenkö taas kastelin.
Eli todennäköisesti tämä yksilö suuttui liian isosta ruukusta : /
En usko että se ruukun koosta suuttui, kyseessä on jokin muu asia. Näin isossa on omani ja kaiken lisäksi elelee varsin vähässä valossa hyllyn päällä ja silti sinnittelee hengissä :). Ihan sama minulle vaikka heittäisi veivinsä....
Amaryllis, minkä taannoin löysin muinaismuistona joulukoristehyllyltä, kasvatti viisi pitkää lehteä, muttei kukkavartta ollenkaan. Heitin sen eilen piiloon makuuhuoneeseen lötköttämään ja kohta varmaan viskaan pihalle.