Surkein huonekasvini

Kyllä noille Teidän jutuille saa nauraa makeasti, varsinki tuo imuri juttu ja "kasvisokean miehen ahkeraliisan kylvetys ym.

Minäpä kerron teille erään tarinan kaukaa, kun olin eräällä pienellä koululla töissä ja eräänä toukokuisena perjantaina kahvitauolla opettajien kans katottiin erästä kaktusta, joka oli ihan lurpallaan, siis aivan kuolleen näkönen ja päätettiin heittää se roska konttiin ja heitettiin.

No, minä tulin seuraavana maanantaina töihin ja menin viemään roskia iltapäivällä tuohon samaiseen kontiin, siellä kaktus raukka ihan tuhriintuneena lepäsi pöntössä  kyljellään ja ihan täynnä pieniä punertavia nupun alkuja, ihan kuin armoa anellen se katseli minua sieltä ja sanoi että "kelpaanko nyt". Minä otin kukka raukan ja pesin sen, vein opettajainhuoneeseen näytille, että katsokaa nyt, kyllä kaikki katseli suu auki, että ei voi olla sama kukka.

Eli, jos heitätte roskakonttiin, kannattaa käydä vähän myöhemmin toteamassa "vainaja kuolleeksi"

Alkuperäinen kirjoittaja: öljylamppu

Oi voi, tähän sarjaan läytyy ehdokkaita enemmänkin. Minä kun satun innostumaan kukkien hoidosta aina kausittain.

1. Jukkapalmu. Pari vuotta sitten ostettu, enää kooltansa 1/3 alkuperäisestä. Kenties niitä kilpikirvoja ei olisi pitänyt karkoittaa upottamalla kasvi laimentamattomaan mäntysuopaan ja sen jälkeen laimentamattomaan toluun.

2. Tönästään käpypalmu kiinni patteriin, lähdetään pariksi viikoksi reissuun ja takaisin tultua noukitaan karrelle kuivaneet lehdet lattialta.

3. Tuuletetaan talvella, unohdetaan ikkuna auki ja viikonlopuksi reissuun. Ulkona -25-30 astetta pakkasta ja sisällä lauma jäätyneitä viherkasveja.

4. Laitetaan joku semmonen lyyraviikunan näköinen kasvi jossa on vaan kirjavat lehdet lattialle. Sitten asetetaan erittäin vino kukkiva perhoskämmekkä pöydälle yläpuolelle. Vahingossa tönäistään niin että tippuu toisen kasvin päälle niin että varsi menee perhoskämmekän kukkavanan ja sitä tukevan kepin väliin ja karsii kaikki lehdet irti. Perhoskämmekkä on edelleenkin hengissä ja kukkii tälläkin hetkellä... Samaa ei voi sanoa tuosta toisesta.

Kaunis valkoinen atsalea jonka ostin viime äitienpäivänä.

Gardeniani. Ei taida nämä vaativammat kasvit sopia minulle.

Niin… saa taas katsoa mitä kaikkea talvi korjaa… sitten pääsee taas osallistumaan tähänkin :wink:

Harmi, että huomasin tämän palstan vasta nyt... Kuukausi sitten meillä oli kasvinsyöjäkissa hoidossa, joka turmeli zygoni, reijitti flamingonkukan ja söi pullojukan lehdet sitä pulloa myöten... puhettaOma kissani ei kasveihin koske ja tälle hoidokille ei ehtinyt oraita kasvatella. Kuvia raadoista en tullut ottaneeksi... (en siitä kissasta raatoa tehnyt, kasveja tarkoitin naurua )Hyvä puoli tässä oli, että ikkunoille mahtui sitten kolme uutta kukkaa!

Pullojukkaa ei todellakaan kannata jättää kissojen ulottuville, itselläni kasvaa yksi puoliksi syöty katonrajassa amppelissa. Pariksi tunniksi unohdin kissojen ulottuville sen pullojukkaraasun jo vuosi sitten, eikä vieläkään ole entisellään :confused:

Näemmä, mitä ohuempi lehti, sitä todennäköisemmin se joutuu kissan hampaisiin. Kentianpalmua koitti meidän poikakissa kerran pureskella, mutta onneksi uskoi puhuttelusta silmän isku. Kasvatan hänelle kyllä oraita, siksi saanee kasvit yleensä olla rauhassa.

Kirjojuorustani kuva. Taisin kastella liikaa. Oksien välistä näkyi  ruskeita lehtiä, ja kun rupesin nyppimään niitä pois, huomasin että  latvat ovat kiinni mullassa vain ohkaisilla nahistuneilla nauhamaisiksi kuihtuneilla varsilla. Toivottavasti nämä juurtuvat uudestaan näin pimeäänkin aikaan.

Heinäpuu, T. zebrina on kiitollinen juurrutettava. Ihan varmasti saat noista uuden kasvin!

Piikkikruunu on aina yhtä hehkeä tähän aikaan vuodesta hymy

Alkuperäinen kirjoittaja: VP

VP, komealta tuokin viereinen hujoppi näyttää :slight_smile:

Kiitos :slight_smile: Tuo hujoppi on muuten tuoksulehtikaktus.

Olen kasvattanut tätä monta vuotta ja 2v sitten se innostui tekemään yhden punaisen ruusun,
jonka tosin pudotti muutaman päivän päästä. Jotakin teen väärin, tai länsi-ikkuna ei ole paras mahdollinen paikka.

Se on ollut paikallaan kauan ja olen kerran viikossa lorauttanut vähän vettä. Äsken leikkasin siitä latvat pois ja lykkäsin vesilasiin, saas kattoo miten käy :stuck_out_tongue_winking_eye:

Pitäisiköhän kiinanruusua kastella enemmän? Kovin vähältä kuullostaa kastelu, jos vain vähän vettä kerran viikossa. Itse kastelen kiinanruusuani talvella melkein joka toinen päivä, kun kasvi on ikkunalaudalla patterin päällä (multa kuivaa nopeasti). Kesällä joka päivä. Kiinanruusu pudottaa nuppunsa, jos se pääse kuivamaan. Minullakin on kiinanruusu länsi-ikkunalla, kasvaa siinä hyvin.

Kiinanruusun kukka kestää vain pari päivää, joten välttämättä kasvissa ei ole mitään vikaa, jos se pudottaa kukan muutaman päivän päästä.

Ahaa, eli niukka kasteluni on syynä. Se teki monikerrotun nupun (vai miten se sanotaan), ei ehtinyt edes avaamaan sitä, kun nuppu jo putosi. Oli se kyllä painavakin.

Kiinanruusuni ei kasva ollenkaan ja kastelu lienee syy siihenkin.
Se on kyllä patterin päällä, mutta patteri ei ole koskaan kovin kuuma ja ikkunahan on talvella viileä.

No, oppia ikä kaikki, kiitos!

Miten olet lannoittanut sitä??

En tietenkään mitenkään, kuten en muitakaan…:confused:

Talvella muutenkin on yleensä sisätiloissa tuo ilmankosteus melko alhainen joten sekin kuivattaa kasveja.