Suuri auringonkukkasota: 2012, 2011

Sotaan…

Eikö omaa Arskasotaketjua ole tälle vuodelle. Kerrankin löytyy kukka jota meikäläinenkin viitsii yrittää kasvattaa. Jenkkisaittien ohjeen mukaan tein kuitenkin suorakylvönä viikko sitten, ilman mitään esikasvatuksia. Nuu, voisit varmaan avata, kun ei varsinainen vihannes ole?

Avasin ketjun ja pääsit viestilläsi aloittamaan sodan :slight_smile:

Viittä erilaista amerikansiemenlaatua on laitettu 4-6 kpl 2.5 metrin penkkiin, niistä harvennetaan (josko ilmestyvät pintaan) sitten vähitellen niin että jää yksi per sortti. On suurta päätä ja on korkeaa. Meillä tuuli vaan vaikeuttaa ehjänä pysymistä koska yksi kesämyrsky sattuu varmasti kohdalle. Täytyy yrittää rakentaa joku tukikehikko.

Mulla kahta laatua ja ihmeellisesti pystyssä viikonlopun tuulien jälkeen.

Oliskos Pikolla kuvaa arskoista?

Höh mie en ole edes muistanut laittaa auringonkukkasia kasvamaan. Ne on niin nättejä sisällä maljakossakin ja aika hyvin kestäneetkin… Vieläköhn ehtisi. Viimevuonna tuli kyllä pisimpiä mutta yhden myräkän aikana kaatuivat vaikkei poikki menneetkään. Toki ne näytti korkeammilta kun 40cm kohopenkissä kasvoivat. Niitä siemeniä ei enään ole mutta olivat giant jotain nimisiä. Nyt ei ole kuin 2metriseksi tulevaa…taidankin käydä liottamaan ja huomena kylvämään muutaman siemenen:)

Täytyy huomenna ottaa, ei vielä kovin isoja, olisko mua kainalon alle tai jotain sellasta.

Eilen mittasin, pisin oli 130cm, nämä kaksoset on 116cm:
arskat

Meillä ovat kaksi suurinta n. 170cm mittaisia. Kasvavat tosin ruukussa. Sääli vaan että toinen alkoi jo kukkimaan että se siitä…

Hyvin on hiljaista täällä. Mun arskat on kasvanu tuon kepin yli. Hauska, koska sitä ei huomaa pihalla, mutta tästä kuvasta sen huomaa…

Minkä pitusia arskoja?

Yksin puhelua monena päivänä. Mun korkein oli vain 276 ja suurin keskusta vain 28. Ei tainnu niilä olla kisaan asiaa.

Pikon kanssa suht samoissa mitoissa, vaan ei kuki vielä…haa ehkä voitto tiedossa :slight_smile:

Kuvan lisään ehkä jo tänä iltana, hitsi kun työt haittaa harrastuksia

Minäkin voin osallistua, kun linnut olivat kylväneet potageriin yhden arskan;-)

Tällä sotarintamalla on varmaan sen takia niin hiljaista, koska kasvattajat eivät halua pröystäillä tuloksilla etukäteen.
Lepaalle menevät tiet tukkeutuvat hermopitkistä trailereista, mitkä ovat täynnä superpitkiä auringonkukkia ja jättiläiskurppia.
Pisin kukkani aloittelee kukkimista, nuppi huojuu noin kolmessa metrissä.

Milloin tuo auringonkukan mittaus käytännössä tapahtuu, minulla pisin alkaa lopetella kukintaansa, pitääkö pakastaa vai mitataanko nyt ja jos niin minkälaisen lautamiehistön vaatii paikalle?

Mulla 4 arskaa, joista 2 kypsyttelee jo siemeniä. En tuosta mittauksesta tiiä, mut ite annan olla paikoillaan hallaan asti. Saan ainakin ensi vuodeksi jättiaidan pellolle :)) Yksi arskoista haarautui ison kukan jälkeen ja nyt siellä kuikuilee pikkuisia kukkia.

Muokkasin ketjun otsikkoa sen verran että voidaan jatkaa 2012 sotaa tässä samassa. On ollut senverran hiljaista 2011 sotarintamalla että hyvin mahtuu uudetkin   sotimiset tähän samaan jatkoksi.

Joko sitä on arskat kasvamassa? Ei mahda oma lajikkeeni päästä kolmeen metriin, mutta katsellaan mitä kesä tuo tullessaan :).