Suuri Kurpitsasota 2007, Suljettu

Pikkukurpitsako voitti viime vuoden kisan. Mie oon uusi täällä enkä ole ehtinyt vielä vanhoja keskusteluja lukemaan. Paljonko kurppa painoi, onko sinulla kuvaa siitä. Olis meille uusille vähän malliksi ja tiedettäis miten kova kisa tulee.

Toissa vuonna oli Pikkukurpitsan kurpitsa 77kg painava. Siinä meille muille haastettaapea

Veronica, joo tulihan tuo voitettua, mutta se kurpitsa painoi vain 66kg, tosiaan vanhoissa keskusteluissa niitä kuvia löytyy, mulla ei ole koneella yhtään kuvaa niistä mölliköistä, kun olen niin kätevä näissä tietokone jutuissa, köhömno-jaa

Niin, ja en vieläkään omista edes digikameraa.... Mä en ymmärrä tätä nykytekniikkaa ollenkaan.... hyvä, että osaan kirjoittaa tälle palstalle, se on jo jotainnaurua

Pitää nyt hieman perääntyä noissa uhoamisissa, kyllähän se onnistuminen on niin monen tekijän summa, että kaikki tässä todellakin ollaan samalla viivalla.... no Kurpitsa on ottanut kyllä aika kovan alkukirin, mutta täältä tullaan, hitaasti, mutta varmastisilmän isku

Pitipä taas käydä ihailemassa niitä vanhoja kuvia... ei pitäis.. kohta on meinaan tän yksiön omistusoikeus jättikurpitsan lehdistöllä naurua Pitää hillitä itsensä ja ajatella vaan porkkanoita ikkunalaudalla.

Kilpailukurpitsat ovat itäneet. nauruaJa jos ei jo se ole voitosta merkkinä, että purkki melkein halkesi kasvun voimasta itämisen alkaessa, niin mikä sitte, voitto kotiin. kieli ulkoanauruacool

The Jalokurpitsa endless summer tänään:

Ja suuri kurppavahti katsoo ettei kukaan varasta vuoden voittajaa:

No jopas Pikkukurpitsa on pätevä kurpan kasvattaja. Taitaa meillä useimmilla olla sama vika että tuo tekniikka ei kiinnosta , elämäni ensimäinen kamera tuli meille perjantaina että semmoista. Sillä saa hyviä kuvia ihan vaikka ei itse mitään osaakaan. Nyt mie kyllä sitten haastan Pikkukurpitsan oikein kunnolla, mie oon kasvattanut semmoisia 50 kiloisia tavan kurpitsan siemenistä ja nyt miulla on nuo Tamarillon erikois-superit kasvamassa. Saas nahdä nyt ne super-geenit.

Minullakin on noita Tamarillon jättejä kasvamassa, mutta ei nuo ainakaan vielä ole olleet sen kummempia kuin nuo omat kurpat, kesän mittaan se sitten selviää.

Nyt kaikki kanssakilpailijat, tänä kesänä sitten kasvatetaan suomen ensimmäinen yli sadan kilon kurppa... eikö niin, se olisi niiiin ihguusydän

Niinpä tehdäänkin, kyllä se sadan kilon raja on saavutettava. Lyhyempi kasvukausi varmaan verottaa täällä tuota painoa ranskalaisiin verrattuna

Selitin suu vaahdossa isännälle tuolla ulkosalla yks päivä, että mitäkä siihen kompostin tilalle laitan.Mies ei oikein hihkunut innosta, kun sanoin, että NYT KEVÄÄLLÄ siihen kohtaan on tehtävä sitä ja sitä ja sitä.No miks ei vois kahtoo vaikka sit kesällä? "No ei tietenkään, kun osallistun pentin Kurpitsa-kilpailuun ja se miun kurpitsa tulee JUST TÄHÄN kasvamaan, eikä sitä voi keskellä kessää vaihtaa toiseen paikkaan......kieli ulkoaSain varmaan taas lisää kahelin leimoja otsaani, ainakin mieheni näkökulmasta!!!!

Sen takia täällä onkin ollut 4kk:n esikasvatus

täh?

Morjens kaikille!

Eilen alkoi todenteolla kaamea kisailu, kymmenen mörköä viilattiin ja liotettiin muutaman tunnin verran. Valinta oli kohtalaisen tuskaista, toisaalta teki mieli valita kisakurmelot pelkästään emon painon perusteella mutta lopulta halusin antaa mahdollisuuden jokaiselle joka oli mulle siemeniä lähettänyt. Joukossa on todellisia jättejä ja jokunen hieman vaatimattomampi(Ei Suomen mittapuun mukaan kuitenkaan)  

Nyt sitten odotellaan itämistä ja kesäkuun alussa veijarit olisi tarkoitus päästää ulos lekottelemaan. Toivon mukaan itämis% on yhtä hyvä kuin koeversioilla.

Mie en näe mitään syytä miksei Satasen puhkomista tänä vuonna tapahtuisi, ongelmana on lähinnä se miten saada kurmelot tarpeeksi suuriksi ja vahvoiksi tonne heinäkuun puoliväliin mennessä, silloinhan pitäisi saada kasvit pölytettyä. Kesäkuun lämpötilat ehkäpä kaikkein ratkaisevimmat, pölytyksen jälkeen kyllä kasvavat vähän viileämmässäkin. Parhaimmillaanhan hedelmän kasvukausi olisi silti pari kuukautta, kymmenen kiloa päivässä niin 600 kiloanaurua

Ehkei sentään noin suureksi vielä tänä vuonna mutta oma veikkaus on että sata kiloa puhkaistaan useamman kisaajan toimesta, toivottavasti itse mukana siinä porukassa. Eli tänä vuonna pelloilta nousee vähintään kymmenen yli 100 kilon kurpitsaa, The Tamarillo kasvattaa niistä....... kaksinaurua

Haluaisin tässä kiittää kaikkia edellisvuoden kisoihin osallistuneita, ketjuja lueskellessa irtosi monet naurut ja vielä kun selvisi ruotsinennätyksen koko niin olin myyty tähän(kin) hulluuteen. Nyt sitten amatöörinä ammattilaisten varpaita tallomaan, pitäkeehän varanne, täältä tullaanvihainen

Laitan tässä kuvia kurmitsoille rakenteilla olevista kasvupaikoista. Monta erilaista herkkukerrosta on kakkuihin levitetty. Vielä ropsaus aromivahvennetta ja pehmeä multahuippu niin pääsee lämpöä kehittämään. Siinä sitten pitäisi olla hyvä jättipallon kelliä ja kasvaa.

Luitkos tamarillo vanhan puolen samat otsikot, joku viisas voisi sieltä linkittää sen tänne uudelle puolelle. Siellä sitä vasta nauraa saikin. naurua

Vanhan puolen otsikoita tarkoitinkin, aika hulvatonta menoa oli ja toivottavasti porukka löytää sieltä tänne uudelle puolellekin, aika paljon puuttuu vielä vanhaa jengiä. Kyllä ne ketjut monesti on tullut luettua, lämmittää kummasti mieltä noit tarinat ja tietysti kuvakavalkadi kurmeloitten kehityksestä ja kehittymättömyydestäkäänköpähän.

Oootteko tsekannu tämän: www.bigpumpkins.com ? sieltä grower diaries ja valitsee noita aikaisempia vuosia. Melkosta kasvunvoimaa kun seuraa miten hedelmä paisuu kauden edetessä.

Veronica, hieno piha ja komeat voikukatnaurua Penkki näyttää melkosen ravinteikkaalta, muista sitten istuttaa kurpitsat aivan vieriviereen niin niistä seuraa toisilleensilmän isku

Pentti on ravinteikas kasvualusta kaikenlaiselle "hölmöilylle". Ihemetyttää vain, miten sama aihe jaksaa innostaa vuodesta toiseen, mutta juju on kai siinä, että kehiin astuu joka vuosi uusia suuruudenhulluja kisaajia. naurua

Veronican penkki näyttää ihanalta, kyllä siinä on kurpitsoiden hyvä kelliä. Meillä ei näytä niin idylliselle, mutta ravinteita kurpitsamaassa riittää, olen kuskannut melkein kaikki ruohonleikkuujätteet kurpitsapenkkiin ja ihan kivasti nuo on tähän asti kasvanut, tätä kikkaa suosittelen kaikille kilpailijoille, maassa kosteus säilyy ja typpeä tulee yllinkyllin.

Kohtahan tuota ruohomassaa pääsee keräilemään

Mie oon just sopivan vanha että ei tarvitse enää viisaalta vaikuttaa ja energiaa riittää kaikkiin hulluihin touhuihin. naurua Kurmitsoille mie jätän sentään jonkin verran välimatkaa etteivät ihan villinä ala pölyttelemään toisiaan. Haluan vain kolme kurmitsaa enkä kurpitsarypäleitä. Sen vuoksi näitä herkkupetejä on kaksi . Ehtisipä vielä lukemaan nuo kurpitsasota palstat, tuossa rantametsässä on nyt miulla jo kuukauden jatkunut risusavotta.

Suomen suurin kurpitsa tähän mennessä on tainnut olla 107kg tai 109kg ja se tehtiin 1900luvun puolella, että jos tulee pitkä ja lämmin kesä ja joku kurpitsoille hyrähtänyt siinä ainekset uuteen Suomen suurimpaan kurppaan.Minulla pursuaa joka nurkka kurpitsan taimia tai itäviä siemeniä, että kohta riittää kokonaan Suomen markkinoille kurpan taimia......naurua