Syksyn merkkejä

Täällä Rovaniemellä osa koivuista jo tiputtaa lehtiään, suurin osa kukista on jo kukkinut....kamalaa kuinka äkkiä se syksy näyttää ensimmäiset merkkinsä

Alkuperäinen kirjoittaja: Jadetsu

Penteles Jadeliila minkä ketjun menit aloittaneeksi. Ei vielä puhuttais siitä…

Mutkun täällä on jo syksyn merkkejä, teillä etelässähän ei varmaan oo vasta ku joskus lokakuussa =)

Tänään marjassa jännäsin, että jokohan hirvikärpaset ovat saapuneet. Vielä ei yhtään pörissyt. Ne kuuluvat aika oleellisesti syksyyn :frowning:

Hei, Jadeliila. Oli satamatta melkein kolme viikkoa. Kuivuudesta johtuu, että koivut tiputtelevat lehtiä. Nyt ukosti ja satoi kaatamalla. Onhan kukkivia vielä, ukonhatut, tarha-alpi, malvikki… ja vielä tulossa kultapallo ja syysasteri ainakin.

kauhee aihe!!puhetta ei vielä, jadeliila!!! koivut tiputtaa keltaisia ihan törkeesti meilläkin, mutta se kyllä johtuu joko kuivuudesta tai vieressä tehdystä pyörätiestä/kaapeloinneista. kai.

Joo, tää ketju on nyt ihan peestä. Täälläkin koivu tiputteli keltasia lehtiä kesäkuussa kun ei satanut. Nyt mikään syksy ole, …kele. Grrr.

Sovitaanko,että syksy alkaa lokakuussa AIKAISINTAAN!

Mikäs vika syksyssä on? Minä nautiskelen jokaisesta vuodenajasta. Syksy on myös kaunista aikaa. Hankkikaa “syys-kauniita” pensaita niin ei tunnu niin pahalta :wink:

Syksyllä saa istutella sipuleita ja lueskella kirjoja ja juoda teetä. Ulkona puuhastellessa ei enää tule niin törkeän kuumakaan. Poimitaan marjoja ja siivotaan linnunpöntöt. :slight_smile:

Syksyssä mitään vikaa oo, mutta ei nyt vielä oo sen aika. ;-)

Kasvukausi jatkuu kevyesti ainakin kuukauden maassa ja ruukussa vielä paaaljoon pidempään.

Mulla on keskellä pihaa jättimäinen mantshurian jalopähkinä, jolta ilmeisesti loppuu täällä kallion laella vesi kesken kesää, koskapa se aloittaa keltaisen lehtisateen aina kesäkuun lopulla (ei kai mikään puu voi luonnostaan niin hömelö olla, että syksyä alkaisi valmistella keskikesällä??). Se on mulle aina pahin syysangstin paikka, koska siitä eteenpäin pihalla on jatkuvasti keltainen roskapeite. Oikea syksyntulo jää ihan huomaamatta - paitsi kypsyvän kesän tuoksut ja kultaantuvat viljapellot muistuttavat ajan kulusta. Syksykin on monella tapaa ihanaa aikaa!

Juu. Ei vielä ole syksy.

Kuivuudesta ruikuttavat tarha-alpit, pensaat, koivut ja nurmikot. Mongolianvaahteraan ilmestyi muutamia aivan albiinoja lehtiä alaoksiin.

Ei ollenkaan hyttysiä, mäkäriä eikä leppäkerttuja. Kummallista.

Tää just on niin masentavaa: En ymmärrä miksi Suomen kesää pyritään typistämään molemmista päistä minkä ehditään. Muutama vuosi eteenpäin ja nk. suomalainen suvi kestää tarkkaan yhden kuukauden: juhannuksesta ravustukseen. Neljä viikkoa.

• Kun minä olin lapsi kesä ja kesäloma kesti vähintään kolme kuukautta. Lämpimät alkoivat toukokuussa ja päättyivät syyskuun lopussa. Sekin oli jo ja oli vielä kesää.

Muualla Euroopassa kesälomille lähdetään vasta elokuussa. Nyt meillä aletaan pauhata, puuhata,(ja surra) syksyn tuloa jo puolelta kesää.
  • Ei ihme, että tällä kansalla on aina suupielet alaspäin. Piikkipallolla vaan… Eiks meillä ole ihan tarpeeksi ankeeta, kurjaa, pimeetä, märkää ja loskaa riittävästi muutenkin. Ei jummarra.
  • Tykkään kyllä syksystä, mutta vasta, kun on oikeasti syksy. Marjanpoiminta ja sienienkeruu eivät ole syksynmerkkejä, ne ovat sadonkorjuuta…elokuuta… parasta kesää.

Täällä on ainaski ollu tuskallisen kuumaa ja painostavaa. Keskiviikoksi toivotaa todellista ukkosta, että vähän helpottas.

Kyllä tällä perällä voi sanoa että syksy alkaa elokuulta, ilma ja kaikki muuttuu niin syksyiseksi, illalla on jo tosi pimeää kun vielä hetki sitten oli valoisat yöt… kohtahan sitä saa avata ketjun joulua odotellessa =D

Ahdekaunokki, aivan niin. Sadonkorjuuta, kesäisen elokuun hommia. Kyllä elokuu on kesäkuukausi ehdottomasti, aina ollut. Aiemmin koulutkin alkoivat vasta syyskuun alussa, saimme viettää kesälomaa kolme kuukautta yhtämenoa. Minäkin pidän syksystä, kunhan sen aika on :slight_smile:

Tosin aika kuluu nykyisin (verrattuna nuoruusaikaan) niin nopeasti, että on hyvä että on tuo viestiketjun otsikko jo valmiina :slight_smile:

No jos tämä ketju on avattu mielestänne liian aikaisin niin kirjotellaan tänne sit myöhemmin =)

Juhannuksestahan se vanha kesä ja syksy alkaa! ;)

Hä! ihmetys

Lapin kesä

(säv. Perttu Hietanen ja Taisto Wesslin, san. Eino Leino)

Lapissa kaikki kukkii nopeasti

maa, ruoho, ohra, vaivaiskoivutkin

tuon usein tuntenut oon raskahasti

kun katson kansan tämän vaiheisiin

<p align="center">miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta<br/>
    ja suuri surkastua alhaiseen<br/>
    miks meillä niin on monta mielipuolta<br/>
    ja vähän käyttäjiä kanteleen</p>

<p align="center">miks miestä täällä kaikkialla kaatuu<br/>
    kuin heinää, miestä toiveen tosiaan<br/>
    miest aatteen, tunteen miestä kaikki maatuu<br/>
    tai kesken toimiansa katkeaa</p>