Jadeliila, sorry, sitä vaan unohtaa, että Suomi on pitkä maa!-Kyllä tääläkin lehtiä jo varisee;toivorikkaana lokakuusta lausahdin!
lauantai, 23. toukokuuta 2009 - klo 23. 10 Linkki
Minä olen aina pitänyt kesälomani ennen juhannusta, kun silloin kesä muuttuu vanhaksi ja puista alkaa lehdet tippumaan - viikon takainen kuva.
Tuo Lapin kesä -laulu joteskin herkistää mielen. Nytkin sen mielessäni kokonaan kuuntelin (Loirin laulamana). Kyllä sillä Eikka Leikalla oli sana hallussaan!
Ahdekaunokin laittama teksti "lapin kesä" on tosi kaunis ja todellinen. Suomi on niin pitkä maa, siitä syntyy myös sen lumous! Joskus meitä omissa ympyröissämme olevia täytyy vaan jotenkin herätellä...![]()
Kyllä täälläkin, varsinkin vanhemmat ihmiset sanoo heti juhannuksen jälkeen että kesä sit oli siinä, minä nyt en vielä silloin puhu syksystä =)
Elokuu on loppukesää, ei syksyä ja syksykin on kelpo vuodenaikaa, ainakin niin kauan kuin puiden lehdet pysyvät jotenkin puussa, sen jälkeen lokakuun alusta alkaa syksyn ankeampi puoli.
L O P P U K E S Ä nyt on, syksy alkaa syyskuussa, tietenkin, johan sen nimikin sanoo! Elokuu on elonkorjuukuukausi. Mikään syksy vielä ole, höh! Siirtäisivät sen koulun alun syyskuulle, niin lopettaisivat sen syksystä puhumisen… koulu alkaa syksyllä… joopajoo.
Ollaanpa tieteellisiä: Minusta kesä tarkoittaa samaa kuin terminen kasvukausi.
Kesä alkaa, kun kasvukausi alkaa ja kesä päättyy, kun kasvukausi päättyy.
Tämän mukaan esimerkiksi viime vuonna kesä alkoi täällä etelässä, meidän kulmilla (Helsingissä) 21.4. ja päättyi 31.10. Ja tänä vuonna tilastojen mukaan kesä alkoi täällä meillä 24.4. ja päättynee joskus tuossa lokakuun loppupuolella…
Termistä kasvukautta tarkasteltaessa Suomessa (ainakin täällä etelä-Suomessa) on ihan mukava pitkä kesä.
Mielenkiintoista tietoa etelä-Suomen ja pohjois-Suomen viime kesästä löytyy täältä:
Loppukesäpä hyvinkin… Vielä saa kesästä nauttia, mutta itse en ainakaan voi sille mitään, että elokuun pimenevissä illoissa on jo lähestyvän syksyn tuntua. Syksyssä sinällään ei ole muuta vikaa kuin se, että seuraavaan kesään on niin pitkä aika! Itselleni vuodenkierto on mielikuva ympyrästä, jossa kesä on se odotettu ja valittavan nopeasti kuluva paras vuodenaika. Kesästä lähdetään kipuamaan ympyrän kaarta kohti aina vaan pimeämpää aikaa. Hidas kipuaminen päättyy jouluun, joka merkitsee käännettä kohti kevättä ja vähitellen valoistuvia iltoja ja sitten mennäänkin vauhdilla alamäkeä kohti ihanaa kesää… En siis voi mitään sille, että loppukesässä on väistämättä haikeuden tuntua eikä siirtyminen syksyn pimenevään maailmaan innosta yhtään! Syyskuun jälkeen voisi harpata pari kuukautta yli ja siirtyä suoraan kevääseen.
Fiorella, niinhän me useat penttiläiset tehdäänkin - siirrytään tavallaan suoraan kevääseen. Syyskuu menee tavalla tai toisella hyvässä lykyssä vielä sadonkorjuussa ym. kasvimaa- ja pihapuuhissa. Lasketaan siis vielä kesän jälkijuttuihin. Usein myös säät ovat upeat, eli ulkona pihalla ollaan minkä keritään. Sitten siemenkirjeiden kera suunnitellaan ensi kesää ja aloitetaan sen valmistelut kylvöillä. Aikaisemmat jo tammikuussa, ja siitä sitten edeten kukin tahtiinsa. Koittaa taimikasvatusaika, ja ennenkuin huomataankaan ollaan jo roudaamassa ulos-sisään kaikkia lukemattomia taimia joiden kasvatus sai alkunsa sieltä siemenkirjeen aukaisemisesta vuoden lopulla tai alussa. Eihän siihen jää kuin mitättömän lyhyt aika vuodenvaihteen molemmin puolin kun ei eletä “kesän aloittelu- kesä - kesän lopettelu” -jaksossa.
Huomenna kasvusto saa vettä ja viikonlopuksi lämpenee. ![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Mitä, tällainenkin kamala ketju täältä löytyi!
Alkuperäinen kirjoittaja: Karviainen
Minä kyllä ihan tarvitsen sen pimeän talven. Joskus täytyy saada levätäkin - puutarhahommistakin :)Onnellisena katselen talvella pihalle ja ajattelen, että ihanaa kun ei tarvitse tehdä mitään, piha on pysähdyksissä ja mikään ei pihalla riehaannu vaikka vähän lepäänkin.
Suomessa on 3 vuodenaikaa, lyhyt kevät, lyhyt kesä ja pirun pitkä syksy. Tartteeko sitä syksyä etukäteen tänne manata??
Nyt on vielä kesä. Nih.
Tauko puutarhahommista toki kelpaa, muttei sen tauon tarttisi olla pimeä, kylmä eikä märkä, eikä varsinkaan sitä 7-8 kuukautta pitkäkään
Parikin kuukautta riittäisi loistavasti. Vaan usein minä alan joulun jälkeen kevätkylvöt. Saas nähdä kuinka ensi syksynä käy kun on talvetuskaappi… Ehtiikö kylvöihin lainkaan kun paapoo talvehtijoita, vai jääkö kaappiin niin paljon tilaa, että voi alkaa vaikka-ja-mitä kylvöjä jo tammikuulla ![]()
Mutta, jos se tauko ei olisi pimeä, märkä ja kylmä (vaan siis valoisa, kuivahko ja lämmin) niin eiköhän siinä kävisi niin, että me oltais taas puutarhahommissa, eikä sitä taukoa olisikaan ![]()
Mielenkiintoni heräsi: minkälainen on talvetuskaappisi, onko se tosiaan joku kaappi ja missä se on?
Ei ku mä aattelin semmoista välimallin keliä. Jos päivän mitta olis vaikka 7-9 tuntia, eikä 4-6 tuntia. Jos aurinko paistais edes joskus eikä olis pilven takana loka-marraskuusta helmikuulle tai näkösällä ainoastaan työaikana. Jos edes joskus pärjäisi ilman nastoja, kumppareita ja/tai snorkkelia. Jos lämpötila olisi jossakin ihmisen sietokyvyn rajoissa, eikä sahais -25 ja +8 asteen väliä joka toinen päivä...
Mun talvetuskaappini on lasiovellinen jääkaappi jossa on sisävalo. Keittiöön sen sijoitin kun en muutakaan paikkaa oikein keksinyt. Mun blogissani on siitä valokuva jossain touko- tai kesäkuun jutussa. Linkkiä en nyt pysty testaamaan mutta veisköhän tää lähelle: nanikan-puutarha.blogspot.com
Eihän vielä syksy olekkaan vaan merkit viittaa siihen et kyllä se sieltä tulee taas, eikä sitä minusta tartte erikseen manata, tulee se syksy kuitenkin, manas tahi ei…
Aika vinha talvetuskaappi. Mistä idea?