Lehtien perusteella näyttää unkarinsyreeniltä, tai on sitten risteymä.
Jalabellen syreenin kukat ovat ehkä unkarinsyreeniksi aika sirottavat, siis avonaiset. Se saattaa olla myös puistosyreenin risteymä. Unkarinsyreenin kukkatertut ovat myös hyvin pystyt.
Olen tätä omaa syreeniäni pitänyt toistaiseksi aitona unkarinsyreeninä.
Melkein nelimetrinen syreenimme on kukkimisensa kukkinut ja minulla polttelee pensassaksikäsiä. Ongelmani on, että pensas ei ole kovin tuuhea, se on kamalan leveä ja varjostaa suurta aluetta (pihan eteläreunassa). Voisinko leikata sen nyt? Vaikkapa parimetriseksi ja kaventaakin samalla. Kannattaisiko silloin leikata paksuimpia runkoja enemmän? Haluan ehdottomasti pienemmän aidan, mutta pelkään myös, että jäljelle jää risukko, josta toivon kasvavan uusia versoja. Okei, pensas on tasaisen tuuhea alas asti ellei tuuheampikin alhaalta kuin ylhäältä, mutta silti pelottaa. Ennen muuta tämä ajoitus heinäkuulle syreenin leikkuulle. Kertokaapa kokeneempina!
Leikkausajankohtaan en osaa sanoa juuta enkä jaata, mutta syreeni kukkii edellisen vuoden versoillaan.
Ja kasvattaa tyviversoja tosi kiitettävästi
Omassa pihassa nököttää useampikin kunnioitettavaan ikään (yli 30 vuotta) ehtinyt pihasyreeni. Kuivia oksia niistä toki olen vuosien saatossa poistanut, mutta varsinaisia nuorennusleikkauksia en ole uskaltautunut tekemään ja kai sen vuoksi pensaat ovat nyt yli kolmemetrisiä ja alhaalta pahoin "kaljuuntuneita". Kukkia tulee enää oksien latvoihin ja sinnekin vähänlaisesti. Aikanaan näitä syreeniä on istutettu myös harjakattoisen ulkorakennuksen seinustalle, minkä vuoksi ne saavat joka talvi niskaansa katolta putoavat lumet ja siinä rytäkässä katkaa aina useampikin oksa.
Tulisiko näiden pihasyreenien nuorennusleikkaus jättää suosiolla ensi kevääseen, vai voisiko niitä leikata nyt keskikesällä kukinnan jo päätyttyä ? Alasleikkaamista tämä pensas ei taida kestää, joten tyydynkö vain poistamaan pensaista vanhimpia oksia ja toivomaan että uusista versoista kasvaisi entistä ehompi ja kauniisti kukkiva syreeni pihan koristeeksi ?
Mua kiinnostaa tämä sama aihe. Meillä on myös vanhoja syreenejä. Niitä jopa siirrettiin keväällä. Leikkasin osan vanhoista alas osa jäi pystyyn kun en malttanut kaikkia kerralla leikata. Ehkä paras lopputulos olisi tullut kun olis vain leikannut kaikki. Vai tuleeko vanhoista syreeneistä leikkaamalla enää parempia? Taimia olen kyllä istuttanut välipaikkoihin siltä varalta, ettei vanhoista tule enää mitään. Tehtiin syreenimaja.
Kukinnan päätyttyä voi hyvinkin leikata. Ei ne syyreenit pienestä hätkähdä, vaikka kuinka vanhat olisivatkin.
Jostain (varmaan täältä joku neuvonnut) olen joskus lukenut sellaisen ohjeen että jotta syreeni pysyy kukkivana leikkauksista huolimatta niin pitäisi leikata kolmasosan pois joka kolmas vuosi, eli vanhimmat aina sitten pois alhaalta asti. Mutta kyllähän sen voi kertarysäyksenäkin tehdä mutta silloin ei kyllä varmaan kolmeen vuoteen kuki.
Tarvisin pikaista neuvoa. En nyt jaksanu alkaa koko ketjua kahlaamaan läpi, eli tästä on voitu ehkä jo kysyä aiemminkin, mutta kysympä kummiskin nyt. Eli juuri kaivoin vanhan ja lahonneen syreenin kannon pois maasta. Siitä sojotti pari uutta “poikasta”/vuosikasvua (tai miksi sitä nyt sitten sanotaankaan). Napsasin niitä talteen. Mutta kuinka saisin ne kasvamaan taimeksi? Laitanko vesiastiaan juurettumaan vai suoraan multaan vai mitä pitäis tehdä?
Olen ajatellut istuttaa valkoiset syreenit mökkitien alkupäähän sen kummallekin puolelle. Niiden jatkona olisi aronia-aitaa. Kuinka kauas teiden (yleinen tie ja mökkitie) ojien viereen sen voisi istuttaa? Riittääkö yksi ostotaimi tien kummallekin puolelle vai tarvisenko useamman ja kuinka silloin ne istuttaisin? Kuulostaako koko ajatus ollenkaan hyvältä?
Missäs kuussa/lämpötilassa on paras kaataa syreeneitä??? Lehdettömänäkö? Pitääkö olla pakkasia ensin?
Minä keräsin Likusterisyreeni siemeniä syksyllä osa on tuleentunut osa ei.
Nyt haluaisin tietää onko kukaan kylvänyt syreenin siemeniä tarviiko ne kylmä käsittelyn eli kylvänkö nyt vai vasta keväällä multaa.
Likusterinsyreeni siemen tarvitsee lyhyen kylmäkäsittelyn. Joko kylvät aikaisin keväällä ulos sijoitettavalle kylvöalustalle/purkkiin tai jääkaappiin kosteahkoon hiekansekaiseen multaan (itse käytän kaktusmultaa) vähintään kuukauden ajaksi.
Eli laitan nyt pihalle purkkiin saavat käsittelynsä siellä
Mulla on pari unkarinsyreeniä, jotka on istutettu kesällä -06. Ostin ne piiskataimina, eivätkä ne juurikaan ole siitä kasvaneet. Viime kesänä huomasin, että lehdet olivat aivan kippuraisia, mutta mitään tuholaisia en ainakaan paljain silmin nähnyt. Osaisikohan joku kertoa, mikä unkarinsyreenejäni vaivaa ja mitä niille pitäisi tehdä?
Millainen istutuspaikka on? Kasvaako juurella heinää? Luulen että ongelma piilee maassa ja taimet eivät pääse kunnolla kasvun vauhtiin. Liian kuivaa?
Kasvupaikka on puolivarjoinen. Juurella ei kasva heinää vaan alue on kuorikkeen peitossa. Kun istutin syreenit kesällä 06, kaivoin n. 50 x 50 kuopan, jonka täytin pussimullalla ja kalkitsin. En uskoisi, että olisi huono maakaan ja viime kesähän oli aika sateinen, joten kuivuudesta tuskin on kyse... Olisiko muita "diagnooseja"?
Ehkä kuitenkin kasvualustasta johtuvaa…syreeni tykkää savensekaisesta maasta, pussimulta voi olla liian höttöä. Samoin eloperäisen lannoitteen lisääminen on tarpeen.
Lehtien kippuraisuus voi johtua jostain virussairaudesta tai esim. syreenikoi (Gracilaria syringella) voi tehdä samaa. Yleensä näissä kyllä lehdet ruskettuvat lopulta.
Tutkiskelin näitä Vladimir Kalvan kirjasta “Sirelid” v:lta -88. Siellä mainitaan mm. että Unkarinsyreeniä voi kasvattaa huonekasvina esim. jossain julkisessa tilassa =)
Minäkin luulen, että tarvitsisi savisempaa maata. Pussimulta on suureksi osaksi turvetta.
Jos maa on muualta savinen, istutuskuoppa saattaa myös pysyä liian märkänä, ikään kuin altaana.
Kun kasvuolosuhteissa on onegelmia, kasvi altistuu viruksille ja tuholaisille. Yleensä unkarinsyreeni on terve.
Ensi kesänä kannattaa parantaa tuota kasvualustaa savisemmaksi. Sitkeä pensas se joka tapauksessa on!
Kiitoksia vastauksista! Vielä tyhmä kysymys, eli miten tämä maan parantaminen käytännössä tapahtuu? Voinko kaivaa syreenit ylös ja lisätä kasvualustaan savisempaa maata ja kompostia, vai kuinka? Voiko tämän tehdä jo keväällä?
Heti keväällä toimiin Ja katso, etteivät taimet jää kuoppaan, vaan ovat pienessä harjussa.