Syreeni, Syringa

LukinLilja, niinpä se taisi olla. Kiitos tuo helpotti asiaa! Olikohan tuo ylempi sitten Unkarinsyreeni(?). Noissa isoissa pensaissakin on eroa tuo "tavallinen" pihahyreeni(?) ei ole läheskään niin tieheä kasvuinen kuin tuo toinen.

Unkarinsyreeni on ylempi:) Se on kasvutavaltaankin “jäykempi” kuin tavallinen pihasyreeni.

Olisin kysellyt näistä suuri kukkaisista sireenipensaista, että tietäiskö joku mitä ovat.

Vaaleanpunaisen kukinto on n. 30-35 cm pitkä. Kukinto on vaakatasossa tai nuokallaan, mutta voi taipua myös omasta painostaankin.

Lila kukinto on noin 20-25 cm pitkä. Nämä kukinnot ovat enemmän pystyssä.

Tässä kauempaa kuvaa kukinto tavasta.

Edellinen omistaja on istuttanut nämä, niin en tiedä mitä lajia olisivat. Korkeutta on noin 3-4 m. Juurivesoja eivät oikein tee. Nyt pitäisi alkaa leikkaamaan vanhimpia runkoja, että tuuheentuisi.

Enpä osaa kysymykseen vastata mutta ovatpahan komeat kukinnot heillä!=O

Unkarinsyreeniä näyttäs olevan, sen tarkempaa lajikketta en tiedä.

Voi jummi, jos minun yhä pienet siementaimi-unkarinsyreenini joskus noin upeiksi tulisivat!

Oisko mahdollista, että siinä olisi mukana nuokkusyreeniä? Nuo nuokkuvat kukinnot näyttää niin tutulta

Nämä unkarinsyreenityyppiset syreenit risteytyvät iloisesti keskenään. Näyttäisi että pensaissa on mukana nuokkusyreenin perimää, vaikka eivät ole nuokkusyreeneitä. Ne ovat ilmeisesti siementaimia, koska samassa aidanteessa on hiukan toisistaan poikkeavia pensaita, ei siis mitään varsinaista lajiketta (näitä lajikkeita lisätään pistokkaista). Tuolla perällä ja välissäkin näyttäisi olevan pystympikukintoisiakin.

Joitakin risteymiä on nimettykin esim. unkarinsyreenin ja villasyreenin risteymä puistosyreeni, unkarinsyreenin ja nuokkusyreenin risteymä kaarisyreeni, nuokkusyreenin ja villasyreenin risteymä isabellansyreeni.... Risteymätkin voivat vielä keskenään risteytyä, joten sellainen tarkka lajimääritys on joskus vaikeaa...Mutta unkarinsyreeneitä nuo eivät ole.

Kiitos mollis, tuo selvensi jo paljon. Nuokkusyreenistä oon etsiskellyt tietoja. Sen tiedän että tuo pensas aita on istutettu n. 14 vuotta sitten ostotaimista. Tähän muuttaessamme 12 vuotta sitten pensaat olivat n. 80 cm korkeita. Todennäköisesti tarkoituksella valittu eri värisiä syreeneitä. Taidanpa taivuttaa muutamat oksat maahan saadakseni uusia pensaan alkuja.

Minä sain valkean syreenin vuosia sitten sisareltani pohjanmaalta ja välimatkasta huolimatta kotiutui erittäin hyvin. On jokavuosi kukkinut aina vaan runsaammin. Juurivesoja olen kaivanut lapsille ja itselle paljon. Ei näytä siitä kärsivän ja vesatkin kukkii melkein poikkeuksetta jo seuraavana kesänä. Sinisen syreenin ostin puutarhamyymälästä yli viis vuotta sitten. Silloin oli noin puoli metriä korkea. Olen odottanut sen kukintaa, mutta tänä kesänä vasta tuli kaksi mitättömän pientä kukkaa. Juhannuksen seutuvilla ajelimme torniojokilaaksossa ja ihmettelin siellä, kun vain siniset notkui kukkien paljoudesta, mutta valkeita en nähnyt montakaan. Tietääköhän syreeni, että emäntänsä rakastaa valkeaa unelmaansa, sen kukka paljoutta ja tuoksua. Niin näyttävät rakastavan perhosetkin.

Viime ja tänäkesänä etsin ja kyselin puutarhoilta ja torikukkakauppiailta nuokkusyreeniä, huonolla menestyksellä. Minulla on mielikuva nuokkusyreenistä jonka kantaäiti olisi Sotkamossa. Sitä en muista mistä olen sen lukenut. Kyselyni saldo oli mielestäni tyrmäävä. Eräskin kukkakauppias sanoi ettei ole koskaan kuullutkaan moisesta syreenistä, vaikka on ollut alalla jo yli kaksikymmentä vuotta. Kyseenalaisti sen ja uskoi ettei sitä ole olemassakaan. Menin kotiin ja otin kirjan mukaan näytääkseni toteen. Muuta ei keksinyt puollustukseksi kuin ettei se menesty meidän vyöhykkeellä. Näytin puutarhakirjaani ja sanoin, että tekisi hyvää talvi iltoina puutarhureidenkin lueskella alan kirjoja eikä vain luulla. Nyt minun veljeni on löytänyt nuokkusyreenin ja ostanut sen minulle ja sisarelleni. Tuo sen syyskesästä.

Ermeli, ihan mahdollista on sekin, että nämä taimet on joskus ostettu unkarinsyreenin aitataimina. Nehän ovat usein siemenestä kasvatettuja. Tällaisia sekalaisia kasvustoja olen nähnyt monessa paikassa, samasta pitkästä aidanteesta löytää todella monentyyppisiä kukintoja, kun tarkemmin katsoo. Varmaankaan ei ole silloin istutettu eri lajikkeita vaan risteytyneitä siementaimia.

mollis, voi olla hyvin mahdollista. Jos taivutan oksan maahan juurtumaan ja erotan sen sitten juurruttuaan, niin enkös silloin saa samanlaisen uuden pensaan. Siemeniäkin kyllä tulee huru mykke, mutta en ole koskaan syreeniä siemenestä kasvattanut. Niin tai eikös sen sais juurtumaan leikatusta oksastakin. Ajattelin vaan että olis kiva kasvattaa tollaisesta suurikukkaisesta lajista syreenipuu. Pitää kokeilla. Noita syreeneitä en ole edes lannoittanut kun ehkä 7 vuotta sitten. Tuhkaa oon joskus heittäny juurille. Sammal näytti juurilla kasvavan, kun viime viikolla laitoin sinne hake/lehtisilppu katteen.

Joo, taivukas- tai pistokaslisäyksellä pensaan ominaisuudet tietysti siirtyy jälkeläiseen sellaisinaan. Näitä syreeneitä voi lisätä ainakin ruohomaisista (puutumattomista) pistokkaista. Luulisi onnistuvan myös taivukkaista.

Elikkä kun nuokkusyreenini on tehnyt siementaimia niin ne eivät ole "puhtaita", niinkös?

Riippuu tietysti siitä onko se päässyt risteytymään jonkin lähilajin kanssa. Jos aidot (ei risteymiä) nuokkusyreenit pölyttävät toisensa (en tiedä tekeekö nuokkusyreeni itsepölyttäen itävää siementä), tuloksena on aito nuokkusyreeni. Jos lähellä kasvaa vaikka puisto-tai unkarinsyreeniä, voi jälkeläistö olla aika vaihtelevaa: osassa taimista "nuokkusyreenimäisyys" näkyy enmmän, osassa vähemmän...ja osa voi sitten olla sitä aitoakin.

Kiitos mollis Mulla ois sellainen muistikuva, että voisi ehkä tehdäkin puhtaita siementaimia mutta muistikuva on hatara. Muutamissa siementaimissa on kiiltävät lehdet, nuokkusyreenillä taas matat. Kiva seurata mitä noista tulee.

Tätä olen pitänyt nuokkuna.

Surkeita kuvia, kun ei tänä kesänä saa uusia, ei tarvitse odotella kukkia kun

paleltuivat toissatalvena molemmat. Tässä -05 nuppukuva.

Onko tämä unkarinsyreeni? Kukkii parhaillaan III-vyöhykkeellä. Lehdet on 2 kertaa isommat kuin pihasyreenin, toivottavasti näkyvät riittävän hyvin kuvassa nekin. Olen itse istuttanut nuokkusyreenin taimen jonka lehdet taas on melkein 2 x isommat kuin tämän kuvassa olevan. Näitä on kaksi puskaa, metsänrajassa kasvavat ja ilman mitään hoitoa olleet, eivät ole edes kukkapenkissä mutta hienosti näyttävät voivan.