Minä olen hyvällä menestyksellä istuttanut syreenien juurelle perennoja juurimaton avulla. Jos jonnekin jää saumakohta, sieltä tietysti tunkee syreeni esiin, mutta homma pysyy aisoissa saksimalla pari kertaa kesässä nuo juurivesat pois (mahdollisimman alhaalta, että ei rupea haarautumaan).
Enpä oikein keksi mitä muuta voisit kaivamisen sijasta sen leviämisen estämiseksi tehdä. Maahan asti sahaaminenkaan kun ei auta, päinvastoin, saa vilkkaamman tyven vesakasvun aikaan.
Olen leikannut syreenit puumaisiksi, tällöin on helpompi vahtia juurivesoja. Tässä todistusaineistoa, että homma onnistuu Kuva on vuodelta 2006, jolloin istutukset olivat noin kolmen vuoden ikäisiä. Nyt mennään jo viidettä vuotta, eikä syreeni ole vieläkään muodostunut ongelmaksi.
Olen myös tehnyt kivikkopenkin valtavan syreeninjuurakon päälle, kun halusin päästä syreenistä kokonaan eroon. Taas juurimattoa alle, kiviä päälle ja hyvin toimii. Siinä penkissä ei juurivesoja tunge edes penkin reunoilta.
Niin… sahaamista ja saksimista olen harrastanut viimeiset 4 vuotta kun olen tässä asunut…
Puuta kyseessä olevasta valkoisesta ei kyllä saa vielä viiteen vuoteen tehtyä, kun tuli talvella kokonaan sahattua alas, kun oli tiellä autotallin rakentamisessa (hiljaa omassa mielessäni toivoin että se olisi kuollut tämän + kaiken muun rakentamisen aikaisen kaltoinkohtelun jälkeen, mutta mies kuitenkin haluaa säilyttää tämän…) Mutta sitkeästi on nyt kasvattanut kohta puolen metrin alkuja taas täyteen kevään aikana…
Minä olen laittanut juurivesoille pensselillä Roudupia keväällä juuri lehtien puhjettua. Pieni % kuolee eka vuonna, mutta seuraavana vuonna jo suurempi %; kuolemattomatkin pysyvät muutaman sentin korkuisena. Emoissa ei näy jälkeäkään käsittelystä.
Kiitos hoyabella, siis synonyymeja nuo nimet - minen vaan ymmärtänyt:)
Pikkukäenrieska, kannatan myös kohopenkin tekemistä savimaahan. Minulla on tontti savimaata ja olen istuttanut syreeniä melkein millä tavalla vain, yleensä ovat lähteneet myös kasvamaankin.
Tahdon päästää hurjasta määrästä koivuja eroon ja tein niiden väliin kohopenkin syreeneille ja katoin istutukset. Täytyy kastella alkuun aika paljon. En halunnut kaataa koivuja pois suojaamasta, ennenkuin syreenit ovat hieman kasvaneet. Hitaamminhan ne tällä tavalla kasvavat, mutta olen todennut, että syreeni on se mikä kasvaa melkein missä vain, kunhan on alusta selvinnyt hengissä!
Yllätykskseni huomasin, että minulla on myös vaaleanpunainen syreeni! Sitä ei koskaan tiedä mitä omistaa…
Kuinka korkea kohopenkin pitää syreenille olla vähintään?
Minä teen kohopenkkini savimaalle (mitä tavaraa nyt sattuu olemaan) ensin kattamalla maan reilulla määrällä sanomalehtiä. Pistän lehdet likoomaan, jos vettä on kylliksi Sitten pistän niiden päälle, joko edellisen syksyn lehtiä tai kompostimultaa. Kasvualustaksi sitten multaa. En osaa sanoa cm määriä.
Jos vielä sanomalehtiä ja kateainetta riittää, niin katan koko komeuden! Pääsee paljon helpommalla, jos pystyy kattamaan. Kastelun, sekä rikkaruohojen takia.
kiitos, Annas, vastauksesta. Mietin vain, että puun juuristo tarvitsee varmaan aika paljon tilaa.
Syreeni ei minusta kaipaa kyllä paljon mitään. Voin sanoa, koska minäkin saan ne kasvamaan melkein miten vain:)
oukei. ehkä sitten uskallan kokeilla. parempi varmaan kohopenkki kuin iskeä suoraan saveen!
Kuivana syksynä 2006 hakkasin rautakangella pieniä koloja, noin pesuvadin kokoisia, kovaan saveen. Istutin koloihin n. metrin korkuisia, haarottuneita syreenin taimia. En laittanut muuta multaa kuin juuripaakun ja savikökkäreitä… Hyvin lähtivät kaikki, nyt kukkivat!
lohdullista,kaisaliisa!
Leikkasin ronskilla kädellä minun ja naapurin välisen syreeniaidan. Piti varpailla kurkotella, kun oli jo kasvanut liiankin korkeaksi. Juurihan me leikattiin se maata myöden!! Kukat meni saman tien maahan, mutta en päästä sitä enää ylikorkeaksi. Yksittäisenä se on aivan upea, eikä sitä tarvitse leikata., mutta väliaitana siitä tulee suurena ruma. Leikkelin muuten samalla vuorimännyt.
Äkkiä ehtii kysymyksen kirjuuttaa kun pikku-ihminen katsoo muumeja. Voiko ikivanhasta pihasyreeniviidakosta poistaa kaikki juurivesat?Haluaisin hieman puumaisemmaksi tämän valtaisan pusikon. Näyttää aika hurjalta, keskellä jo lähes tyhjä kohta. Ei oikein kukikkaan kunnolla. Oliko noiden miljoonien juurivesojen ja jonkin ravinnepuutoksen välillä jotain yhteyttä?
Talon entinen (entiset) omistaja ei todellakaan ole ollut viherpeukalo… Kaikkien puiden ja pensaiden laikkaukset jääneet tekemättä… AAAAARRRRGGGGGHHHH!
Voi kumpa sukkelat sakseni eivät tappaisi niitä mitkä ovat vielä elossa täydellisen hoitamattomuuden jäljiltä…
En usko että sitä pihasyreenia saat tapettuakaan. Leikkaa rohkeasti vain ja jätä ne mitkä haluat “puuksi” säilyttää… mutta nuo juurivesat kyllä sitten kasvavat takaisin myös. En tiedä pitäsikö sitten yrittää jollain suodatinkankaalla + katteella tms. sitten ympyröidä ettei kasvaisi heti taas uudestaan…
Kiitos ohjeista. Näin olin ajatellut hieman sydän syrjällään tehdäkkin. Nyt saa sitten pieni ihminen majan syreenien keskelle!
Mulla on kaksi syreeniä, kumpikin eri lajiketta. Osaatteko sanoa mitä? Äidille veisin yhden "taimen", mutta hän sanoi, että pitäisi olla "sitä oikeaa" syreeniä. Kummankohan uskaltaisin viedä? Kukinta ajoissa on hieman eroa. Alempi kukkii hieman aikaisemmin ja siinä on vaalean lilat kukat. Tuossa ylemmässä on tummemman violetit.
Mun mielestä toi alempi on se “oikea” sireeni.