Syreeni, Syringa

Kilppu, ei kärsi syreeni paikanvaihdosta, ei kesäksi seinustalle kuivalle maalle unohtumisesta eikä talvesta pitkällään lehtikompostin alla.

Minun syreeneissäni on kaikissa siirrettäessä ollut hyvin matalalla juuret, joten kuoppa, jolla lähtee pensaan juuriston kokoa hahmottamaan, saa olla myös melko matalaa sorttia. Vedä lumikolalle tai pressulle suoraan koko pensas, niin siirto on helpointa.

Jos syreeneistä kukkivaa aitaa toivot, ei kannata leikata kuten aitapensaille tavataan tehdä, vaan istuttaa isommat pensaat harvahkoon, jotta niillä on tilaa tuuhentua, ja pienet syreenit vaikka väleihin.

Syreeni tykkää katteista juuristollaan, kompostimultaa, jonka päälle suojaavaa katetta.

Kiitos sand. Eli voin hyvillä mielin nostaa ylös ja siirtää parempiin paikkoihin, kunhan ilmat taas lämpenevät tästä

sain syksyllä vaaleanpunaisen syreenin pienen taimen. Olen tässä ihmetellyt, että mihin mahdoin sen tällätä. Olin jo oikeastaan luopunut toivosta; ajattelin että talvella on sen päältä ajanut aura-auto tms. Äsken olin tuolla tien varressa ja huomasin valkoisen lapun…löytyihän se syreeni :slight_smile:

Meillä on tontin kolmella laidalla sireeni aitaa, todella vanhaa yksi laita. Ehkä neljä vuotta sitten leikkasin sen n. 30-40 cm korkeudelta kokonaan alas. Se oli 4-5 m korkea, eikä kestänyt talvella enää lumen painoa, vaan taipui pihaan liikaa. Yksikään pensaista ei kuollut ja nyt se on taas jo n. 3 m korkea. Nyt uudistan sitä harventamalla vanhimpia pois.

Nyt mua vaan kiinnostaa kasvattaa yksi rungollinen sireeni puu. Oletteko löytäneet mistään ohjeita, kuinka tuollainen puun kasvatus tapahtuu? Löysin aidan viereltä yhden hyvän melko kookkaan, suoran ja sopivasti oksaisen alun, josta ajattelin kokeilla. Nyt tarvitsisin vain ohjeita leikkauksesta sun muusta.

Löysinkin jo ohjeita puiden puolelta, en vain hoksannut katsoa. Ei muuta kuin yrittämään.

Nuokkusyreeni jäi eilen taimikaupasta käteen, nyt tätä lueskelin ja ilmeisesti on niin ettei kovin tarkka tuon maan suhteen ole? Kalkkia, kompostia ja aurinkoinen paikka?

HEP,hep. Huomenna olisin siirtämässä syreenit parempaan paikkaan, jostain luin että tarvitsisi kalkkia? Tarviiko? Kalkkisäkki odottaa, ostin lumipalloheittä varten, mutta laitanko vaiko en?

Syreenit viihtyvät neutraalissa maassa. Ainakin mieluummin kalkkipitoisessa kuin happamassa.

Minulla on muutama äitini tuoma syreeni istutettuna tähän perushappamaan maahan, sammaleiden ym joukkoon. Tökättiin ne muutama vuosi sitten vaan johonkin kasvamaan. Siellä ovat muutaman vuoden olleet ilman hoitoa tai kastelua. Hyvin ovat pärjänneet. eilen siirsin pari tuohon lähemmäksi pihaa. Yllätyin että olivat niin hyväkuntoisia. Lajeista ei ole hajuakaan…

Ai että syreenit ei kärsi paikan vaihdosta.. Tuo pitää mennä kertomaan miunkin surkeaakin surkeammille yrityksille. Yli kymmentä pihasyreenin tainta olen jo yrittänyt saada kasvamman pihallani, 2 kuoli viime talvena ja ainakin 6 tänä talvena/keväänä. 3 raukkaa viruu enää kuolemankielissä joista 1 EHKÄ saattaa selvitä (ens talveen)... surullinen Maaperä on savea, tosin on niille kovastikin yritetty maata kompostimullalla parantaa. Seisooko sitten vesi keväällä istutuskuopassa vain mikä on. Yhden kuolleen syreenin tyvestä huomasin kuoren olevan ihan irti ja repaleinen, joku käynyt syömässä? Niin ja yhdestä yksilöstähän pikku tyttömme poimi silmut. Vieressä isotuomipihlaja senkun komistuu.. Vaan kun mie haluaisin just niitä ihania vanhanajan tuoksuvia ja kauniita pihasyreeneitä, pläääh. Silmut vaan ruskistuu keväällä ja se siitä. surullinen

Pikkukäenrieska, onpa omituista. Mulla on tuossa pihalla kaksi isoa syreeniä joiden juurelta viimme kesänä siirsin yhteensä 5 pientä tontin toiselle puolelle. Täälläkin savimaa ja siirto tapahtui tottakai pahimman helteen aikaan. Kaikki ovat hengissä. Kaksi niistä innostunut jopa kukkimaan.

Pikkukäenrieska, kokeileppa vielä muutamalla pensaalla sitä, että teet niille kohopenkin savimaasi päälle. Pistät vaan maan pinnalle (voit toki savea rikkoa alta) paksulti seosta, missä on vaikka kompostimultaa, valmista multaa ja hiekkaa ja istutat syreenisi siihen. Kata aina syksyn haravointilehdillä maan pinta ja kastele pitkillä helteillä, mikäli maa katteen alla näyttää kovin kuivalta.

Kovin kummulle ei tarvitse istuttaa, jos jaksat sekoitella vaikka noin 30 sentin syvyydeltä saveesi kompostimultaa ja hiekkaa ennen istutusmullan lisäämistä päälle.

Alkoi kukkimaan tämäkin, ihana tuoksu!

Pirkkis, ihana syreeni sydän Miun ainoa siirretyistä enää pystyssä oleva näyttää tältä. Kai siinä on maa painunut vähän kuopalle, vaikea nähdä kun tuo rönsyansikka kasvaa alla niin rehevästi. Tässä oli siis useampi pihasyreenin alku, sekä lilaa että valkoista vanhasta isosta kasvustosta siirretty, mutta ei vaan ota onnistuakseen. Kiitos neuvoista, yritän vielä johonkin kuivempaan paikkaan ja enempi koholle.

Mikä voisi olla vikana kun syreenipensasaidan yhdessä pensaassa vuosikasvaimet ovat muuttuneet honteloiksi, kääntyvät alaspäin ja jopa katkeilevat? Sama tapahtui myös viime vuonna tälle samalle pensaalle. Muissa pensaissa ei ole vastaavaa ongelmaa. Pensas kasvoi keväällä normaalisti ja kasvatti pitkät vuosikasvaimet, mutta alkoi taas oireilla toukokuun lopulla. Pensaan lehdet ovat normaalit. Itse epäilen joko lannoitusta tai kuivuutta. Annoin keväällä aidalle Puutarhan Kevät lannoitetta. Pensasaita ei ole paahteisessa paikassa, mutta kyseisen pensaan lähellä kyllä on kasvamassa nyt vielä pieni rusokirsikkapuu. Onko ehdotuksia mitä kannattaisi tehdä. Pitäisikö yrittää leikata pitkiä vuosikasvaimia?

epätietoinen2, seuraa ensi keväänä tarkasti, mikä on tuossa pensaassa tilanne marjaluteiden kanssa. Kun ne vierailevat syreeneillä keväällä, jää jälkeen nuutuvat kevätkasvut. Koko pensas ei siitä sinänsä hätkähdä. Leikkaa vaan pois ne nuutuneet oksien kärjet.

Marjaludeinvaasio on helpoimmin havaittavissa helteisenä päivänä pensaassa, johon suoraan paistaa silloin aurinko. Luteista ei ole muuta poispääsyä kuin kova häirintä ja kepillä alas tiputtelu mahdollisimman usein.

Eilen ostin likusterisyreenin ja lapussa lukee syringa reticulata, Japaninlikusterisyreeni - mitähän olen ostanut? Onko näitä likustereita kovinkin monenlaisia vai vain nimityksiä, kun ei kasvitieteellisessä nimessä ole kuitenkaan mitään jälkiosaa merkiksi jostain lajikkeesta…

Miten syvälle syreenin juuret menevät? Ajattelin tässä yhdistää parissakin kohtaa perennapenkin syreenin kanssa, mutta jotenkin pitää noita estää leviämästä kokonaan sitten sinne “penkin” puolelle. Eli miten syvä patolevy pitää laittaa jottei juuret luikertele perennojen sekaan?

Pikkupallero, aikamoisen montun saat kaivaa. Itse en oikeastaan lähtisi urakkaan ollenkaan… tosin maalla olen syyllistynyt istuttamaan valmiin syreenialueen edustalle sellaisia kookkaita ja kestäviä perennoja, kuten mm. ukonkelloa, kurjenpolvea ja maksaruohoakin. Syreeni kun juurineen pitää aina puolensa pienempiensä kanssa.

Jotenkin pitäisi kyllä kuitenkin yrittää estää varsinkin yhden valkoisen leviämisen… eli kai on pakko sitä ihan kunnolla kaivaa jotta saa jonkun esteen tehtyä… muuten ei kohta ole yhtään pihaakaan kun tuo leviäääää…