Syreeni, Syringa

Näyttääkö oikeanpuoleinen verso unkarinsyreeniltä? En oikein keksi, mihin muuhunkaan voisi olla vartettu...

Näyttää toki, sen lehdet ovat juuri tuollaiset.

Kiitos. Sen kun vielä tietäisi, että on aito niin antaisi kasvaa ja saisi vesan siirrettyä jonnekin muualle. Tuo vartettu syreenikin on nimetön, olen tainnut sen joskus lähi-idästä haalata.

Uusavuton uuspuutarhuri ei löytänyt googlettamalla tietoa; osaisiko joku teistä auttaa? Puutarhasanasto ei ole hallussani, joten rautalankamallilla, kiitos!

Tässä ongelmani:

Satavuotiaan talomme pihalla kasvaa syreeni, mutta mikä? Se elelee pensaana pohjoisrinteessä ja kukkii myöhemmin kuin muut syreenimme ja on paljon tummemman värinen (kuvassakin jotenkin liian punainen) ja paremman tuoksuinen. Olin siihen vuosia tyytyväinen kunnes se alkoi muutama vuosi sitten "kitua". Lehdet harvenivat, muutamana vuonna kukkaakaan ei juuri näkynyt. Tänä vuonna (kuva tältä vuodelta) kukkia oli kivasti mutta lehdet silti vähissä, puu jotenkin "kaljun" näköinen. Miten saisin syreeniparan voimaan paremmin?

Mieluusti myös istuttaisin samanlaisia muualle puutarhaan. Muita syreenejä olen istutellut nyppimällä syreeniaidan viereen putkahtaneita syreeninpoikasia juurineet ja tökkimällä niitä sinne minne haluan niiden kasvavan- uskomattomasti ne vaan lähtevät kasvamaan. Mutta tämä syreeni ei työnnä jälkeläisiä vierelleen. Miten tämän kanssa pitäisi toimia? Tänä keväänä tosin vierelle oli putkahtanut erilainen syreeni, vaaleampaa lilaa. En tiedä tuleeko se tummemman juurista vai ovatko erillisiä puita.

En ole tätä koskaan leikannut enkä juuri tehnyt mitään muutakaan sille. Yleensä pelkään, että puutarhurointini lähinnä tappaa kasvit ja annan luotujen siksi olla rauhassa. Mutta nyt pitäisi kaiketi tehdä jotain. Mutta mitä?

Kerää siemeniä ja kokeile josko itäisivät. Tuoretta lisämultaa juurille ?

Muut syreenit jo lopettelee mutta tämä nuokkusyreeni on myöhäistä sorttia. Kukinta vasta aluillaan, kukat hennon vaaleanpunaiset

Mahtaisiko kaljuuntuva syreenipensaani - josta yllä pari kuvaa - olla joku nuokkusyreeni? Onkohan niitä tumman liiloja? Sen kukinta alkaa hieman myöhemmin kuin muilla mutta ei kovin paljoa myöhemmin. Ja kukat nuokkuvat todenteolla.

Kuinkahan tärkeää syreenin tunnistaminen on idätystä ajatellen? Jokaisella syreenillä näyttää olevan oma erityisyytensä /kikkansa idätyksissä.

Tosiasiassa en edes tiedä mitä idätys käytänössä tarkoittaa - perehdyn siihen jonakin sateisena päivänä...

Tässä nuokkusyreeniksi kuvittelemani kaveri

Tämän epäilen olevan unkarinsyreeni, vielä nupulla. Lehdistö näyttää molemmissa samanlaiselta. Siementaimia on ihan tuhottoman paljon

Nuokkusyreenillä ja meidän syreenillä ei näytä olevan sitten muuta yhteistä kuin tuo "nuokku"- taipumus. Ja myöhäisempi kukinta-aika. Ei tuo mielestäni kyllä oikein unkarinsyreenistäkään mene.

Nuokku- ja unkarinsyreenissä on isohkot mattapintaiset lehdet. Mites se meni, risteytyykö nämä pihasyreenin kanssa? Osalla mun siementaimista on kiiltävämmät lehdet kuin taas toisilla. Ota nyt näistä selvä =D

Ed. kuva näyttää mielestäni sekä lehtien että kukan perusteella tavalliselta pihasyreeniltä. Meillä on noita piha pullollaan ja edelleen kukassa. Jos kasvupaikka on varjossa tai pohjoisemmassa, voi hyvinkin aloittaa kukintaa vasta nyt.

Hei J318… joka tuossa ylempänä viestittelet syreenistä. Kaipaan sinulle nimimerkkiä.Laitoin sinulle tulemaan privaattiviestin jossa asiasta tarkemmin, katsotko postiasi :slight_smile:

Kiva, Nuu ehti muistuttamaan nikistä J3187....:aa. Tuosta ei-niin-onnellisesta syreenistä: valokuvan laidalla on koivu, joka helposti vie kaiken veden ja ravinteet maasta. Voisiko olla, että koivun kasvaminen nykyiseen mittaan on heikentänyt syreenin elinoloja?

Olen miettinyt tuota koivun merkitystä itsekin. Mäki on aika ankeaa maastoa, vaatisi varmasti jotain tarjoilua syreenille. Edellinen asukas lienee ruokkinut syreeniä niin, että kesti entisillä eväillä näihin vuosiin saakka.

Pihasyreeniksi en ole ennen sitä luokitellut, koska sen väri on niin tumma. Kaikki näkemäni kuvat lilasta pihasyreenistä tai elävät syreenit, ovat vaaleampia liloja. En ole koko pienestä eteläsuomalaisesta kaupungistamme löytänyt kuin yhden samanlaisen syreenin. Googletin pihasyreenin kuviksi ja wikipedian pihasyreeni näyttää kyllä väriltää meidän syreeniltämme, muut sivustot edelleen liian hailukoilta.

Oli mikä oli, niin on lempipensaitani ja surettaa kun se voi niin huonosti.

Äidilläni tällainen kaunotar.

Ja tällainen tavallisemman värinen, jolla valtavan kokoiset kukkatertut.

Alla oleva näyttäisi samalta kuin minulla. Tiedätkö mikä syreeni se on? Oletko sitä mieltä, että väri on tummempi kuin tavallisesti syreeneissä vai onko teidän seudulla näitä enemmänkin? Yllä oleva on aivan ihana, en ole koskaan nähnyt yhtä hienoa kukkaa syreenissä.

Alla oleva näyttäisi samalta kuin minulla. Tiedätkö mikä syreeni se on? Oletko sitä mieltä, että väri on tummempi kuin tavallisesti syreeneissä vai onko teidän seudulla näitä enemmänkin? Yllä oleva on aivan ihana, en ole koskaan nähnyt yhtä hienoa kukkaa syreenissä.

Hieno kukinta Sensationissa! Joku jaloste alemmassakin kuvassa, mutten nyt äkkiseltään sano lajikkeesta mitään.

svy:n pensaan väri voi olla tummempi pohjoissuunnasta johtuen, ihan Charles Jolyksi en kuvan perusteella sanoisi. Toinen mahdollinen on useaan kertaan mainittu Ludwig Andenken an Späth.