Tänään Orivedellä kohtasin likusterisyreenin. Komia puska, mutta kyllä tavissyreenillä on hienostuneempi haisu.
Tänään Orivedellä kohtasin likusterisyreenin. Komia puska, mutta kyllä tavissyreenillä on hienostuneempi haisu.
Voi ihme, Helsingissä Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa haistelin ja minusta tuoksui vaniljalle.
Anteeksi svy, kun vastaaminen on kestänyt. Ylempi on tosiaan ‘Sensation’, ja alempi “Virolainen”. Sillä nimellä äitini sitä nimittää, kun on sen kaivellut virolaiselta tienpenkalta Oikea nimi ei siis valitettavasti tiedossa. Väri on voimakkaampi, kuin perussyreenillä.
Jos ajattelis perustavansa syreenimajaa, istutetaanko taimet silloin tiheämpään kuin muuten? Juurivesattomia lajikkeita kuitenkin suunnittelin ( vaikka toisaalta ilmaista materiaalia olis piha täynnä…)
Ainakin jos ilmaismateriaalia olisi, niin istuttaisin pieniä alkuja ihan tiuhaan vaikka 30-40cm välein. Pystyyhän sieltä välistä sitten harventamaan, kun näkee miten kasvuun lähtee. Niin varmaan tulis tuuhea alhaalta saakka?
Niin… tässä kotopihassa on perinteistä syreeniaitaa metreittäin, ja alustat on ihan täynnään vesoja. Sieltä niitä sais saunarantaan siirrellä majanaluksi… kuinkanahn syvälle tarttis laittaa juurieste, en haluais mitään ryteikköä.
Ja voisihan sen tehdä niinkin että ostaisin yhdelle “seinälle” haaveilemiani eri värisiä, ja loput seinät noista tavallisista… täytyy vähän pyöritellä tätä nyt vielä.
Jos majasta ajelee nurmikon sisältä niin se vähän “hillitsee”. Mutta ei kai syreeni niitä vesoja kovin syvältä tee? Jollakin on varman ihan oikeaa tietoakin asiasta, mutta kyllä varmaan lapion syvyys, 40cm, 50cm pitää sen jo todella hyvin kurissa.
Haluaisin pihalleni mahdollisimman tumman lilan syreenin, lajiketuntijat, saisinko apua! Löytyykö Suomenmaalta vai pitääkö lähteä meren taakse kalaan. Kasvuvyöhyke on kakkonen. Kiitos avusta jo etukäteen!
Kirjoitappas Googleen: jalosyreeni Charles. Sieltä saat monta vaihtoehtoa ja taimisto tietoja.
Tuolla vanhalla puolella on ollut keskustelua sellasesta vanhan ajan sireeni- tai humalamajasta? Minua alkoi ajatus kiinnostamaan, mutta kun etsin netistä kuvia… nolla. Ei yhtään! Olisiko jollain sellaisesta kuvia?
Pilkunviilaushenkilö iskee: sen kasvin nimi on syreeni, sireenit huutavat vain hälytystarkoituksissa…
Mun mies sanoo aina samaa jos joku puhuu sireeneistä “missä soi onko palokunta tulossa?”
Jatkan viilailua. Syreeni, mikä syreeni ja lausutaan myös y:llä.
Kiitos Kibuvitsille linkistä, nyt sain jonkinlaista käsitystä. Niin ja anteeksi nyt suuri kirjoitusvirheeni.
toisin päin pilkkua viilaava. kun puhutaan vanhanajan pihamajoista, kuten m.tt tekee, pitää sanoa sireenimaja. semmoinen meilläkin oli pihalla ja sinne se sireeniä kasvavan jäi 70-luvun alussa. syreeni on näitä uusia kotkotuksia, jotka olen vasta vanhoilla päivilläni joutunut opettelemaan.
En minäkään ole oppinut sanomaan syreeni, mokomaa hienostelua.
Mulla on unkarinsireeni pihassa, sanokoon muut mitä tahansa.
Enkä minä terveisin nimimerkki sireeni2. Meillä syreeni on aina ollut sireeni ja sillä sipuli.
Ei ole syreeni mitään uusia kotkotuksia koska vuodelta 1941 oleva Kodin puutarha-kirja ja vuodelta 1950 Uusi puutarhakirja puhuvat syreenistä. Kyllä se on ihan samalla tavalla virheellisesti puhekieleen iskostunut sana kuin se pelargoniakin.
Syreeni on oikeasti syreeni mutta perinteisesti jotkut käyttävät nimitystä sireeni, olikohan tässäkin nyt kyse murteesta vai mistä. Jostain siitä luin. Meillä sanotaan syreeni eikä siinä oo mitään hienostelua mukana