Minullakin on pihalla sireeneitä, samoin mummulassani Porissa. Wikipedian mielestä kumpikin kelpaa, y:llä tai i:llä.
Täälä puhutaan kans sireenistä…
Pauli tai Paula, sama se
voihan sitä kansanomaisella nimellä syreenistä puhua sireeninä mutta ei se oikeaa nimeä muuksi muuta
No Pauli ja Paula onkin ihan eri juttu Mutta kaikki varmaan ymmärtää, jos joku istuttaa sireenin pihaansa, tuskin kukaan luulee sinne hälytyslaitteita asennettavan. Ihan sama kuin sen belargoonin kanssa, pelarkooni-sanahan ei viittaa mihinkään muuhun asiaan vaikka pelargonin perässä olisikin se a-kirjain.
Helposti ainakin minulla pelargoniasta ajatus siirtyy begoniaan, kukkia kumpikin. Pelargonia vai bekonia? Vai pelargoni ja begonia?
tietysti ymmärtää mutta tuoli on tuoli eikä joku muu mööpeli…
(nimiasia on aihe josta jaksan jauhaa )
…köyhän ainut huvitus on vilkas mielikuvitus…
Heips
Tällainen meillä kasvaa pensasaitana, ehkä unkarinsyreeniristeymä?
Ohjeita leikkuusta on niin paljon erilaisia . Mitä tehdä tässä tapauksessa: syreeniaitaus"pensaamme" on kasvanut niin korkeaksi (keskimäärin 5 m) että sen korkeus alkaa peittää pihaplänttiimme tulevan auringon. Olen leikannut mutu-tuntumalla keväällä tai myöhään syksyllä sekä sivuilta ja ylhäältä ja alhaalta
. "Pensaassa" on alhaalla joitain kappaleita ranteenpaksuisia runkoja ja se kasvaaa alhaalta harvana (alkaa tehdä lehtiä vasta n. metristä ylöspäin) sekä tekee latvaan pitkiä kasvuhuiskiloita. Yritys olisi siis puskistuttaa sitä näköesteeksi ja estää pitkien huiskien kasvua taivaita kurottamaan ja yrittää olla tappamatta sitä. Missä kuussa leikata ja mistä kohtaa ja miten?
Alasleikkuuta tyystin tykkänään (kaikk matalaks kerralla) se ei kestä. Leikkaisin suurimpia "puita" puskastaan pari kerrallaan syksyllä (eihän keväällä raaski kuiteskaan?), ehkä kolmen vuoden kuluttua olisi kasvusto uusiutunut??? Älä nyt säntää iltahämärissä pätkimään ennenkuin osaavammat kommentoivat. Alasleikkauksella kertalaakista en onnistunut tavoittamaan sitä mitä tavoittelet ja menin uskomaan muka tietävän immeisen neuvoa...
Onko kukaan hyötänyt syreeniä kukkaan talvella? Olisi ekologisempi vaihtoehto leikkokukille, jos toimisi. Vinkkejä vastaanotetaan. Pihalta vaan pari oksaa maljakkoon ja sillä hyvä, vai onko jotain erityisvaatimuksia? No pian se nähdään, kun kokeillaan.
Noin juuri olen tehnyt. Aika laihoja kukintoja on tullut ja kuivuivat nopsaan (vai tuntuiko munsta vaan niin).
Yleensä itse hyödetyt oksat kuivuvat aika nopeasti. Eivät kuki niin pitkään kuin puussa/pensaassa.Ei se toki (ainakaan minun mielestäni) vähennä niiden kauneutta.
Ymmärtääkseni niille siellä missä niitä myyntiin hyödetään annetaan jotain -en kyllä muista mitä vahvisteeksi.
Niinhän kauppapuutarhoilla muutkin kasvit saavat “voimajuomia” :D, juuri oikean mittaista yötä ja päivää keinovaloin jne.
Valtsu, minä olen nyt pari vuotta tehnyt juuri mainitsemallasi tavalla. Tosin aloitin leikkaamalla aidan ensin pariin metriin. Sitten olen molempina vuosina leikannut joka toisesta kaikkein paksuimman varren mahdollisimman alhaalta pois. Pahimmassa kohdassa laho runko vain katkesi ja meille tuli aukko katsella naapuriin.
Nyt aukko alkaa jo peittyä viereisten pensaiden oksiin. Uutta kasvua on latvassa jo melkein metrin - jota minä jo syksyllä leikkelin osaksi matalammaksi. Viime syksynä meidän puoleiden sivu oli selvästi tuuheampi ja lähdin jo kaventamaan sisään päin osistoa, meillä on kukkapenkki vanhan koon mukaan pensaan vieressä. Naapurin puolen sivua olen leikannut tosi kovalla kädellä ja sekin on kasvanut hienosti.
Kukinnoista on tietysti joutunut luopumaan suurimmalta osalta, kun olen leikannut aitaa koko ajan. Olen vain päättänyt haluta saada tietyn mallisen ja kuntoisen aidan. Kukkia saa rauhassa sitten, kun ei ole käsivarren paksuisia runkoja ja aita on kauttaaltaan tuuhea.
Raita, minäkään en neuvoisi leikkaamaan alas. Menetät näkösuojan, jonka kuitenkin varmaan haluat. Tämä on sitä paitsi paljon hauskempaa, voit koko kesän kulkea saksien kanssa aidan ohi ja miettiä onko jokin oksa napsastava.
Älä alasleikkaa koko pensaikkoa. Syreenit suositellaan leikattavaksi loppukesällä heti kukinnan jälkeen. Ne nimittäin kasvattavat seuraavaa vuotta varten kukkasilmut jo silloin loppukesällä, joten jos leikkaa vasta syksyllä myöhemmin tai keväällä-menettää tulevan kesän kukinnan.
Ehdottaisin sama akuin Valtsu. Pikkuhiljaa otat pois suurimmat latvat. Samalla pensas haaroo.
Juurivesoja (jos niitä on, voi päätellä myös mikä syreeni kyseessä!)voi myös leikata latvoista jos haluaa niidenkin haarovan eikä kasvavan vain pitkää piiskaa.
(syreenimuodoista vastasin viime keväänä tälle samalle palstalle sivu 25) joten en samaa tekstiä rupea tähän kirjoittamaan turhaan.
Kannattaa varmaan tavoitella edelleen vapaana kasvavaa aidannetta, jollainen se koostaan päätelleen on tähänkin asti saanut olla.
Usein mutta vähän kerrallaan leikaten siitäkin tulee kaunis ja siisti eikä se kuitenkaan peitä koko pihaanne päivänvalolta
Olen siirtänyt vanhempia syreenin taimia ja istuttanut muutamia uusia tarkoituksena olla suoja-aitana meidän ja naapurin välillä. Nykin viime kesänä nurmikkoa pois syreenien alta, mutta ajattelin josko laittaisin keväällä pienen reunanauhan kiertämään nämä syreenit, nypin kaiken kasvavan pois alta ja väleistä ja laittaisin päälle kuorikatteen? Voinko laittaa katteen alle keväällä hiukan kalkkia? Onko tämä toimenpide ok syreeneille, entä voinko laittaa näiden pensaiden väleihin muutaman sipulikukan? Tykkääkö syreenit huonoa kaikesta tyvellä kasvavasta ja pääseeköhän sipulikukat tunkemaan itsensä edes katteen läpi keväällä?
Maa alla on hiekkapitoista ja kuiva.
Yksi parhaita paikkoja sipulikukille on nimenomaan pensaiden alla, varsinkin pikkusipuleille. Sieltä ne näkyvät keväällä kauniisti, kun pensaissa ei vielä ole lehtiä ja saavat olla rauhassa loppukesän.
Syreenit tykkäävät, jos laitat pensaiden aluset katteelle ja katteeseen puolestaan voi hyvin istuttaa sipulikukkia. Meillä on yhden syreeniaidanteen alla sekä keväisiä sipulikukkia että kurjenpolvia. Kun siellä on scillojen ja kevätkellojen lisäksi jokunen tulppaani ja narsisseja, kurjenpolvet peittävät lakastuvat sipulikukkien varret loppukesästä.
Heinikko on se, mistä oikeastaan mikään puuvartinen pensas ei pidä juurellaan, joten mikä tahansa kuin ruohikko edistää syreenien viihtymistä.
reunanauhan vaihtaisin ojanteeseen. sitä pitää siistiä aina välillä (kaksi kertaa vuodessa riittää pitämään jo ihan priimakunnossa) mutta on paljon siistimpi ja vaivattomampi kuin nauha, jonka vierustaan ei sitten pääse ruohonleikkurilla.
kalkki kuorikatteen alla on hyvä, varsinkin jos kate on havupuuta. typpeäkin voisi laittaa samalla lisukkeeksi.
sipulikukat ponkeavat katteesta läpi. hienoja ja arvokkaita ei varmaan kannata laittaa mutta kaikki pikkusipulit kasvavat ja lisääntyvät syreenipuskien alla ihan hyvin.
Pensaiden alle olen laittanut sipulikukkia, mutta en pihasyreenin alle, kun se tekee juuriversoja. Siis tämä tavallinen Syringa vulgaris.
Meillä tuo pihasyreeni on jo niin kauan kasvanut paikallaan, että ei sen alle saa mitään kaivettua. Juuria on niin paljon.
Mie olen laittanut myös pihasyreenin alle, ja scillat varsinkin mahtuvat pieniinkin koloihin.
Muoks: Meillä kokeiltiin joskus takavuosina reunanauhaa ja luovuimme siitä juuri Mai-leen ylläkertomasta syystä. Sen vierestä on tosi hankala leikata nurmikko. Helposti jää ikävät "kainalokarvat" nauhan vierelle. Itse olen niin laiska, etten viitsi siistiä trimmerillä.
kilppu - "ojanne kukkapenkin ja nurmikon välissä" on mielestäni aivan loistavasti toteutettu esim puu-ukon ja pääpuutarhurin pihasta. hirmuisen monilla muillakin pihoilla, mutta tuo on galleria, jota itse seuraan.
jospa puu-ukko ehtisi jossain välissä tulla kertomaan, kuinka usein ja millaisella välineellä hän pitää ne noin siisteinä. Kanttausrauta hyvä, mutta omalla pienellä pihallani olen pärjännyt ihan vaan lapiolla ja joskus naapurilta lainatulla suoralappeisella. sillä saa helpommin suoraa jälkeä.