Syreeni, Syringa

Likusterisyreenini ei kukkinut tänä vuonna. Olen ymmällä, en leikellyt sitä, siinä ei ole syy.

Pihasyreenin ainakin voi leikata alle puolen metrin mittaan, se tekee valtavasti juurivesoja välittömästi paikatakseen vahingon. Itse aion kuitenkin vain ottaa pos vanhimmat ja huonoimmat versot muutamana peräkkäisenä vuotena. Piti se jo tehdä, mutta kai se menee sitten ensi kesään, kukinnan jälkeen olisi mukavin leikata, mutta kai sen voi koska vaan tehdä.

Heissan!

Jos leikkaa näin syksyllä pihasireenistä oksia pois, siis juurivesoja ja rungon alaosasta pikkuoksia pois, pitäisikö oksankohdat käsitellä jollakin haavanhoitoaineella? Tarkoitus kun olisi parin vuoden ikäisestä pikkupensaasta tehdä runkovartinen pieni sireenipuu. Ja saattaako tuo loukkaantua, jos syksyllä leikkaa?

Ei tarvitse käsitellä, eikä yleensä loukkaannu mistään leikkaamisesta. Huomioitavaa on että syreeni kukkii aina edellisen vuoden versoilla-eli jokainen oksa, jonka nyt leikkaa- jättää kukkimatta.

Yleensä siis syreenille suositellaan leikkuuajankohdaksi heti kesällä kukinnan jälkeistä aikaa. Silloin se ehtii vielä muodostaa kukka-aiheita seuraavaa vuotta varten.

Kiitos, Rosmariini&Tinjami!

Pihalla olisi tuollainen kuvassa näkyvä vanha syreeni. Haluaisin saada siitä paljon siistimmän näköisen.
Ajattelin, että se saisi ensin kukkia ja heti sen jälkeen suorittaisin leikkauksen (jostain luin, että niin voi myös tehdä). Mutta mutta… osaisitteko neuvoa mitä tuosta pitäisi/kannattaisi leikata pois. 

Ideoita otettaisiin ilomielin vastaan!

Vanhoja paksuja runkoja meillä on poistettu, jäljelle jääneet nuoremmat versot vahvistuu.

Samoin olen syreenin kanssa toiminut. Vanhimpia oksia on sahattu maata myöten. Ei kuitenkaan varmaan kannata kerralla kaikkia vanhoja poistaa, vaan muutaman vuoden aikana. Sitten kannattaa jatkaa säännöllisesti vanhimpien poistamista maltillisesti. Vasta vähän vanhemmat oksat kukkivat. Leikata voi kukinnan jälkeen pian tai keväällä aikaisin.

Ostin syksyllä (halvalla) valkean syreenin taimen. Pärjäsiköhän se oikein kuumassa ja kuivassa paikassa. Pohja on hiekkapitoista johon lisäisin vähän multaa.

Syreeni on kyllä aika sissi. Meillä on itse istutetut syreenit ( eri lajeja ) eteläpuolella täydessä paahteessa mutta maa on savinen. Toisaalta hiekkaisessa paikasssa kasvi saa juurensa syvemmälle veden turvaamiseksi… Paha sanoa.

Kokeilen jos taimi on keväällä vielä elossa. Saisin maisemoitua puuhamaan jätevesikaivon kotelon.

Kyllä syreeni aurinkoa kestää, mutta runsasravinteisen ja multavan maan se haluaisi. Hiekkapitoista maata kannattaa parantaa. Syreenihän ei pahastu vaikka sen juurelle pistää paksutkin kerrokset jotain hyvää. Kyllä se maa silläkin tavalla pikkuhiljaa paranee ja kosteus pysyy paremmin.

Vielä tuosta leikkaamisesta sen verran, että kerran ennen muinoin ajattelin kokonaan hävittää vanhan syreenipensaan, josta oli jälljelä vain pari känkkäräistä kituliasta vartta. Katkaisin kaiken tyvestä poikki ajatellen, että olisi se kuollut muutenkin. Kasvupaikka näytti aika huonolta, rinne kuusikon reunassa, kivennäismaata. Seuraavana kesänä siinä kasvoi jo lähes metrin korkuinen tuuhea pensas, joka komistui vuosi vuodelta!

Vanhat pihasyreenit kukkivat mielestäni tänä vuonna tavallista komeammin. Sininen suorastaan notkuu kukkien painosta.

Valkoisen syreenin herkkää kauneutta. Tuoksu on jotain paratiisimaista tyynenä iltana kuten eilen.

Pihasyreenini ovat kymmeniä vuosia vanhoja enkä ole raaskinut leikata eläviä runkoja niistä. Vain kuivia poistan. Tuloksena onkin sitten ollut se, että syreenit hiippailevat yhä leveämmälle juurivesojensa kanssa ja puskien keskikohta autioutuu. No, 16 v. aikana syreenien levittäytyminen ole vielä ongelmaksi muodostunut, kun tilaa pihamaalla on.

Olen huomannut, että sininen versio on huomattavasti mutkattomampi siirrettävä kuin valkoinen. Istutin valkoisen piiskataimia pihan toiseen päähän 5-6 v. sitten eikä se ole vieläkään kasvanut kovin paljon kokoa eikä kukkinut kertaakaan. Siitä parin metrin päässä, pari vuotta sitten siirretty sininen sen sijaan on venynyt kivasti kokoa sekä kukkii. Ehkä valkoinen sijaitsee liian varjoisassa paikassa, vaikka aamupäivän ajan se aurinkoa saakin.

Ensimmäinen siemenestä kasvattamani puuvartinen, syringa x henryi ‘Julia’ aikoo kukkia ensimmäisen kerran .

Wau, anita! Mä olen juurruttanut muutaman tyvivesan puitosyreenistä, mutta ne on jököttänyt jo useamman vuoden noin 20 senttisinä. Puputkin niillä herkuttelee talvella, vaikka eivät isoon puistosyreeniin koskekaan. Pitäis suojata.

Joku teistä tietää varmasti kertoa (ettei tarvitse etsiä kirjallisista lähteistä), miksi syreenien lehdet ovat valkokirjavia, mitä kasvualustasta puuttuu? Kukkivat silti ja voivat hyvin. Kyseessä ei siis ole mikään kirjavalehtinen erikoisuus :slight_smile:

MamaRosson huomiota valkoisen syreenin herkkyydestä olen kanssa ajatellut. Siniset alkoi istutuksen jälkeen jo vuoden-kahden päästä kukkia ja rehottaa kunnolla, vaikka olivat huonohkossa mullassa. Valkoiset juroi reilussa hyvässä multakasassaan parilla kukalla lyhyinä monta vuotta ja nyt ovat runsastuneet vasta noin 5 v istutuksesta. Kyseessä olivat hyvät ruukkutaimet taimistolta, eli olivat kasvaneet sielläkin jo ehkä jonkin vuoden.

Kertokaapas haaveilenko ihan mahdottomia? Meinasin laittaa tuohon aidanteeksi ja tulevia puutarhakomposteja piilottamaan erilaisia syreenejä. Saavat kasvaa niin pituutta kuin leveyttäkin, itse asiassa suuri koko on hyvä asia. No, tämä nyt ei vielä ollut se mahdoton kohta.

Nyt tulee sitten se ehkä mahdoton juttu. Siihen syreenien eteen sopisi mun mielestä niin ihanasti joku kiva kurtturuusuaidanne. Jos laitan syreenit taakse ja kurtut eteen, niin väliin jää puolisentoista metriä. Mahtaako riittää? Vai tukehduttavatko toisensa?

Syreeneitä tuohon menee 5-6 kpl, joista ainakin kolmen on oltava pihasyreeneitä, näin olen päähäni saanut. Loput ostan sen mukaan, mitä on saatavilla.

Kyllä noiden väliin kannattaisi jättää enemmän väliä. Syreeni leviää helposti sen puolitoistametriä suuntaansa. Kyllä se kurttu sieltä alta sitten yrittää pilkistellä, ja pysyy hengissä, mutta ei varmaankaan näytä enää siltä kuin ajattelit. Aluksi yli kahden metrin väli tietysti näyttää vähän tylsältä.