Syreeni, Syringa

Kreeta-Eulaalia tätä mä itsekin vähän ajattelin. Siinä vaan tulee pajuryteikkö vastaan syreenien takapuolella ja sinne taakse on jätettävä tarpeeksi väliä, että pääsee pitämään kasvualueen auki niin etteivät pajut tukehduta syreeneitä. Täytyy miettiä ja mittailla ja koittaa saada mies ymmärtämään, että kauhan leveydeltä pitäis vielä raivata ja pintamaita kuoria.

Jotenkin vaan kiehtoo ajatus siitä kurttuaidanteesta ja sen takana nousevista syreeneistä. No, jospa laitan ne syreenit ensin ja mittailen ja mietin sitten tilannetta vielä uudestaan.

Minulla valkea syreeni näyttää aivan "vaahtopensaalta."

Töistä tullessani pysähdyin ihan vaan vilkaisemaan, joten mulla on nyt 2 pihasyreeniä ja 1 Tammelan kaunotar. Mun on pakko hakea vielä semmoinen rungollinen likusterisyreeni ja yks vielä, mutta autoon ei mahtunut. Ja ihan suoraan sanottuna, se likusterisyreeni on sen verran iso, että pitää vähän sumplia kuljetusta.

Laitanpa kuvaa omasta sireeniihanuudestani

niin puhtaan valkoinen, se tavallinen sininen minulta puuttuu…pihalla on todella vanhoja valtavan kokoisia puistosireenejä tms. violetin punaisin kukin kukkivia, en löytänyt kuvaa näistä nyt.

Myöhemmin, heinäkuulla, kukkivaa syreeniä toivoisin pihalleni. Luin jostain joskus, että eräällä harrastajalla on pihallaan Suomessa läpi kesän kukassa jokin syreeneistään. Mistähän löytyisi tietoa tai onko täällä netissä aiheesta?

Likusterisyreeni kukkii heinäkuussa!

Apua! Mikä vaivaa 6-vuotiasta pihasyreeniä?

Olisiko havupuun varjostus ja neulasten happamoittama, kuiva maaperä, ravinteiden puutoskin? Aurinkoa, ravinteta, kalkkia ja kosteutta suosisi. Juuriverson voinet Hankalin siirtää otollisempaan paikkaan, savestakin tykkäisi.
Saman pulman kanssa olen tuskaillut, ei ole mökkimetsän mänty moreenikankaalla syreenit jalkojaan jatkaneet saati kukkineet. Siirtotoimet menossa ja maanparannus uudessa paikassa.

Kiitos ehdotuksista, Valtsu. Naapurin männyt on länsipuolella ja leveä oja välissä, ei tule sieltä mainittavasti varjoa eikä neulaset. Koko päivän paistaa syreeniin aurinko ja maa on savea. Ravinteikastakin sen luulisi olevan, kun nokkoset tuppaa kasvamaan juurella. Voisko se sitten olla kumminkin liian kuiva paikka vaikka onkin savea, kun se avo-oja on vieressä. (Samalta kohdalta tien toiselta puolelta muuten kuoli naapurilta viime vuonna terijoensalava.) Ja minä kun niin halusin “satavarman” syreeniaidanteen tuohon tien laitaan. :frowning:

Kävin tutkimassa puskaa lähemmin. Ei löytynyt ötököitä. Sen sijaan outoja vaaleita laikkuja rungoissa. Samanlaisia laikkuja ja muutama kellastuva ja rullautuva lehti löytyy myös viereisestä syreenistä.

Tunnistaisiko joku nämä laikut? Liittyvätkö syreenin kuihtumiseen mitenkään?

Meillä on valkoinen ostettu,vajaa kymmenvuotias pihasyreeni,se kuihduttaa aina itsestaään osia,mietin,onko paikka huono,on lähes kiven päällä ja epäilen onko vesisuonia alla.Siihen tuli mustaa kumimaista mönjää runkoon,ja osia kuoleentuu.Vai onko joku sairaus.Kannattaako siirtää muualle vai hävittää kokonaan?Muissa syreeneissä ei tätä ongelmaa ole.

Hankalin: voisiko syynä olla tien suolaus talvella? syreeni oli muistaakseni arka suolalle.

Tourangelle: Musta kumimainen mönjä viittaisi puun vuotamiseen ja siihen että pensas voi huonommin. Ehkä talvivauriot voi olla syy huonovointisuuteen? Onko pensas arempi kuin muut syreeninne?

Minä kyselen voiko jalosyreenin alustaa nostaa laittamalla juuriston päälle kompostimultaa noin 15 cm? Kärsiikö se siitä? Ajattelin myös istuttaa alle perennoja esim. valkotäpeippiä…

Jostain kumman syystä Hankalin’man syreeni ei näytä syreeniltä lain?

Mustat mönjät sun muut vaikuttavat virustaudeilta, leikkaisin osat pois ja tarkkailisin tilannetta.

Illusia, riippuu siitä, onko syreenisi vartettu vai omajuurinen. Jos jälkimmäinen, mullan lisäys ei haittaa.

Sienitaudeilta, piti sanomani.

Vihdoin saan nyt omat syreenikuvani lisättyä tänne.

Mulla siis tavallinen pihasyreeni voinut vuosikausia huonosti ja oksia pitää joka kesä sahata pois, niin että eihän se koskaan pääse kasvamaan kunnon kokoiseksi. Kuolema alkaa aina latvasta. Tuollaisia vaaleita laikkuja on niin kuin Hankalimmallakin. Mikähän niitä vaivaa? Pitäisköhän jaksaa kaivaa pois? Niitä on mulla parissa paikassa aika paljon yhteensä. Aika homma yrittää kaivaa ne pois :frowning: Melkein parikymmentä vuotta sitten siirretty meille yhdestä helsinkiläisestä pihasta.

Lisäys: Tiesuola ei voi olla syyllinen.

Eipä tuossa vaiheessa enää oikein muu auta kuin tehdä kunnon leikkaus ja kunnostaa syreenin kasvualusta perusteellisesti. Jotain vikaa täytyy olla kasvualustassa, kun noin raukka kituu

Eli lapiohommiin joudut Tuomipihlaja

Tuolla joku puhui aiemmin semmoisesta "mönjästä" jota ilmestyy kuoleviin oksiin, se saattaa hyvinkin olla bakteeriversomätää, mikä vaivaa ilmeisesti etenkin syreenin tuontitaimia

Minkälainen alusta Tuomipihlajan syreeneillä on? Eihän ole nurmikko?

Kasvualusta on aiemmin ollut nurmi, mutta ei enää muutamiin vuosiin. Paitsi, että ei nurmi syreenien alla hyvin kasvanut. Nykyään kasvualusta on samaa kuin kaikissa muissakin penkeissä, joissa kyllä kasvit kasvaa. kasvualustan parantaminen ei muuttanut asiaa ainakaan hyvään suuntaan. Syreenin vesat on aikoinaan jonkinlaisesta niitystä ylös kaivettu, kun ne on meille tuotu. Olen myös ottanut näistä syreeneistäni vesoja ja siirtänyt toiseen uuteen syvään ja hyvään penkkiin, mutta tauti jatkui siellä ja oikeastaan pahempana.

Mulla kuoli muutaman vuoden selittämättömän kitumisen ja kuivumisen jälkeen valkoiset syreenit metsän reunan läheltä. Googlailun perusteella päättelin jälkeenpäin syyksi mesisienen, jota metsässä on, ja jonka itiöemiäkin on viereiseen kantoon myöhemmin tullut. En tiedä voiko teillä tulla kyseeseen, mutta heitänpä pohdittavaksi.

Mesisienelle ei voi mitään, paitsi olla enää kasvattamatta syreeneitä kyseisellä paikalla. Jostain varmaankin selviäisi, mitkä kaikki kasvit mesisienille on alttiita. Ruusut ainakaan ei ole moksiskaan samalla paikalla.