Syreeni, Syringa

No voi harmi. Olisko sitten joku tauti? Uudet taimet uuteen paikkaan?

Tällaiseen keskustelun löysin:

http://www.meidantalo.fi/kysymys/miksi-syreenit-kuolevat

Kiitos pohdinnasta Ellium ja Kaisaliisa ja kiitos myös linkistä. Muutama päivä sitten satuin lukemaan vanhaa Kotipuutarhalehteä ja siinä myös mainittiin tuosta mesisienestä syreenin tuhoajana. Täytyy ryhtyä tutkimaan tarkemmin syreenien tyveä ensi kesänä, josko sieltä rihmastoa löytyisi.

Onko kenelläkään kokemusta, miten syreeni ‘Moskovan kaunotar’ menestyy V vyöhykkeellä?

On ollut mökillä V-vyöhykkeellä meillä jo yli 10v…ja kukkii & kasvaa komeasti!

Sattui löytymään tämä ketju ja omakin kysymys sieltä.Se sireeni on nyt poistettu kun syksyllä siitä kohtaa nurkalta poistettiin pari valtavaa kiveä.Juurakon vein vanhan rehutornin juurelle,ainakin vielä se on elossa,jos elpyy saa kasvaa siellä.Se musta kumimainen mönjä tuli vanhoihin osiin,nuoret versot oli ok.mutta vanhetessaan kuoleentuivat.

Jensson huhuu, pihasyreenisiirrännäiset on nyt istutettu, kiitos vielä! Keksin niille oikein passelin paikan etupihalta missä ennestään oli jo jasmike. Sen toisella puolella on perennapenkki ja jasmikkeen ja perennapenkin välissä oli kapea nurmikaistale.
Vedin sen pois ja kaivoin siihen sekä vähän jasmikkeen taakse laajentaen paikan syreeneille. Nyt se on yhtenäistä aluetta ja pihan nurmikon leikkuu helpottui taas hiukkasen. Sulta sain sen ajatuksen isompien alueiden eduista :)

Siihen multaan nyt pitais pinnalle saada jotain istutettua, esikkoa ja bellistä ehkä.

Toissa vuonna laittamassani syreeniaidan pätkässä näyttäisi nyt muutamassa pensaassa olevan kukkia tulossa, ne suurimmat yksilöt ovat kunnostautuneet. Onkohan ne kuitenkin eri ikäisiä, kun muistaakseni niitä silloin taimiostoksilla haettiin vähän eri lavoista, eikä ne olleet silloinkaan ihan tasalaatuisen näköisiä. Luulisin, ettei tuo mun maani olisi niin erilaista eri kohdista, että olisi mitenkään vaikuttanut.

Syringa refkexa (-09 talven kylvös) alkaa kukkimaan

“Hirviöpensas”, jota epäilin marja-aroniaksi, tai joksikin kuusamaksi, kukkii. Ja syreenihän se koko talon korkuinen (perus-kolmikerroksinen tyyppitalo) mammuttipuska on. Nättiä violettia kukkaa pukkaa, ja on nupuillaan eka puolikas, toinen puolisko ei kukkaa viel ainakaan tee. Se kukkanuputon on tosin vanhoilta oksiltaan sammalen peitossa, ja tehokkaasti juhannusruusun jalkoihin jäänyt. Täytynee jossain vaiheessa tonkia, onko sillä niitä minisyreeneitä juurellaan, josko niitä toiseen paikkaan istuttamalla saisi sen säilymään elossa. Noista kukkaanpuhkeavista kaveri kävi kaivamassa jo ison nipun juurivesoja ittelleen aidaksi, mä ajattelin jossain vaihessa askarrella samanlaisista tonne tien viereen aitaa. Ja perehtyä ton hirviöpuskan leikkaamiseen, ois ihan kiva, jos niistä ainoista ikkunoista, joitten edessä ei kasva kuusimetsää, näkis ulos… Kellarin ikkunoista tosin näky, koska puska on sikaharva puoleen väliin saakka, ja sieltä ylhältä rehottaa.

AAPUVA! Huomasin kauhukseni että juuri kukintaansa aloitteleva sireeni voi huonosti. Lehdet alkavat nuuskahtaa – ja lähempi tarkastelu osoitti että runko on ensinäkemältä kuin myyrän syömä muttei kuitenkaan-kuori on ehjä mutta kuivuu ja siinä on vaaleita laikkuja. JA koko surkeus jatkuu kaikissa - myös naapurien pensaissa. Onko kukaan toinen huomannut moista vai onko tuho vain meidän taloyhtiössä? Onko viime talvi päässyt vaurioittamaan vai mistä mahtaa johtua. Asumme Pohjois-Savossa varkauden ja Kuopion puolivälissä!

Mesisienestä puhutaan tässä edellisellä sivulla, yleensähän terve kasvi. Harmi, harmi.

Taitaapa sitten vitsiti olla vähissä! Nyt kun annan muistin palautua niin viime kesänä pihallamme todella oli mesisieniä - ei tosin juuri pensaiden juurella, mutta kuitenkin. Vaan minkäpä sienirihmastoille teet? Muuten, nurmikot ovat myös viimeisen vuoden aikana sammaloituneet huomattavasti tavallista enemmän.

Mun edelliseen pihaan laitettiin uusi puistosyreeniaita, joka kasvoi oikein hyvin, kunnes puolitoistametrisenä tietystä kohtaa alkoi näivettyä ja kuolla puska kerrallaan. Mesisienihän siinä oli, sitä ei silloin heti tiedetty, mutta epäilin osasyyksi sitä, kun naapurissa kävi rouvan äiti “auttamassa pihassa”, ja haravoi niin voimallisesti aina sitä aidan alustaa heidän puoleltaan, että mullatkin lähti ja hiljalleen meni kuopalle, missä joissain kohtaa välillä vesi lillui.

Juuri niissä vesikohdissa sieni pääsi voitolle.

Mun naapurissa kuolee sireeneitä, Syy siihen on kuulemma että minä myrkytän niitä. Ensin harmitti nätisti sanoen mutta nyt vain huvituttaa. Toivottavasti en itse koskaan ala syytellä naapureita jos joku kupsahtaa…

Voi hyvä ihme, Sohvakukka, mitenkä sinä nyt sillälailla ...? 

Taitaavat olla omituisia höpöttäjiä ne sun naapuris = cheekycheeky?

Kumpia syreenejä kasvaa yleensä vanhoilla pihoilla, puisto- vai pihasyreenejä?

Pihasyreenejä uskoisin,sitä herttalehtistä.Pidän siitä enemmän,on mielestäi sitkeämpi kestoltaan.

Minä oon luullu, että se kestävämpi ois puistosyreeni. Jes, tarkempaa ku kattoo tuota pihasyreenin kukkaa, niin se on kyllä nätimpi kuin puistosyreenin. Pärjäisköhän tuo piha- tuommosessa kosteassa savimaassa rinteessä? Aurinko mollottaa tuohon yötäpäivää. Toki kunnon montut kaivaisin säkkimullalle. Samanlaista maata ja aurinkoista on kyllä tuolla rannemmassa, ja siellä kasvaa pienet puskat ennestään. Kovin on hidasta kasvu, mutta muuten kasvavat mallikkaasti. Tarkoitus ois tehä semmonen vanhanajan syreeniaidanne n.15m. :slight_smile:

Turhaa mielestäni kaivat monttuja säkkimullalle. Paranna savimaata, niin syreeni viihtyy siinä hyvin.

Tai mulla viihtyy kyllä ihan parantamattakin…

Kesänlapsi, pihasyreenit tekevät kovasti juurivesoja, puistosyreenit eivät.