Syreeni, Syringa

Siskolla on jalosyreeni Sensation, joka on istutettu muutamia vuosia sitten. Istutushetkellä taimessa oli vain kaksi kaartuvaa haaraa ja sellaisena se on tähän asti pysynyt. Ei siis ole tehnyt raahoja, ei kuki ja lehdetkin surkean pienet. Nyt toisen haaran on tainnut talvi viedä, mutta toisessa pientä lehteä. Auttaisikohan syreenin elämää ja etenkin tuuheutumista, jos nuo kaksi piiskaa leikkaisi kokonaan alas? Milloin se pitäisi tehdä?

Katsoin linkistä …mun unkarilla oli joko se kaskas tai näivetys sittenkin oireiden kuvauksena mut lutikoita näin ja toluvedellä suihkasin viime vuonna ja tuon lilan unkarilaisen leikkasin alas noin 30 cm asti… nyt näyttää hyvälle ja kukkanuppuu tekee…
Tuhkaa saavat talvella 1-2 krt ja lisään multaa aina kun kaivan kaikki rikkikset alta… multaa lisään kun krokukset lakkaa kukkimasta. Tänä vuonna laitoin kalkinsekaista uutta mustaa multaa ohuelti ja toivon et se riittää. Landella mummolassa ei syreenejä paljoo hoideltu ja siin ne kukoistivat aina vaan leviten :slight_smile: Kissan kakalla vissiin elivät kuten ruusutkin renkituvalla.

Tuolla 100 metrin päässä on yhden tontin ja pyörätien rajalla ihana violetti syreeni, jonka tuoksusta tulee hyvin vahvasti mummola mieleen. :slight_smile: Ei mulla tuu yleensä syreenin tuoksusta mitään mielleyhtymiä, mutta tuota lajiketta on ilmeisesti kasvanut mummolan pihassa. Tänään aamulenkillä ollessani sen talon asukas sattui olemaan pihalla, ja kysyin häneltä että minkä niminen lajike on kyseessä, mutta ei hän tiennyt kun on niin vanhaa kantaa ja ollut siinä pihassakin ties kuinka ikuisuuden.

Onko syreenilajikkeet kovinkin eri näköisiä keskenään, pystyisitteköhän tunnistamaan jos otan siitä kuvan?

Lopuksi vielä kuvia oman pihan syreenistä. :slight_smile: En tiedä miksei violetti oo ainakaan vielä tehnyt kukkia, mutta tämä valkoinen kukkii runsaasti. <3

Hyvinkäällä käydessä yhden pihan syreeni kiinnostaisi kovasti … muttei isäntä pysähdy jotten vaa mene kyseleen alkua itselle. Mä en ymmärrä miksen voisi ?? Aivan ihana tumma siis hyvin tumma lila. Isäntä meinaa et jos ei kaupasta osta niin ei saa pummia vierailta. Mä tuumasin et toki ensin jutustaisin ja kohteliaisuuksia latelisin :slight_smile: Lähinnä kysyisin vaan nimeä ja mahdollista hankinta paikkaa mut epäilen sen olevan talon ikäinen puska…tammisaaren torin taxilla on samaa lilaa.

Miraemmi, just hankin violetin Ludwig Späth -nimisen taimen, voisko olla näkemäsi?

No nyt sain kuvia siitä mummolan tuoksuisesta syreenistä. Onko tää pihasyreeni vai mikä, ja tunnistaako joku lajiketta? On tosiaan jotain ikivanhaa kantaa, kuulemma samassa pihassa oleva valkoinen on yli 100 vuoden takaisesta puskasta lähtöisin, ja tämä on kans tosi vanha.

Olis tosi kiva jos sais omaan pihaan Mumman tuoksuisen syreenin, sitten joskus kun on oma talo. :slight_smile:

Tuo hyvän tuoksuinen on varmaan ihan normaali lila pihasyreeni.

Tässä tyttären andenken an ludwig späth, ei ole vielä koskaan ennen ollut noin täynnä kukkia.

Vaalea syreeni vieressä on charles joly.

Tässä toisessa kuvassa on tammelan kaunotar ja tuo ludwig späth.

Tuossa syreenin takana on jasmikepensas, tuo syreeni ei ole kovinkaan pieni, eli tuo jasmike on valtava.

Syreenit kukkivat mahtavasti tänä vuonna ja mikä tuoksu. En ole kyllä nähnyt syreenikiitäjiä vielä.

Tänä vuonna ei ole ötökät hyökänneet meillä syreenien kimppuun. Monena vuonna peräkkäin uusimmat istutukset käsivät niin, että tuskin sain käsitystä siitä, että miten kukkivat. Ja eipä ne sitten tosiaan kuki ihan kuten piti, ei ole koko aidan pätkä kyllä Isabellaa, kyllä se keskimmäinen näyttää kovasti unkarinsyreeniltä, mutta kukat nuokkuu hiukan, muttei tarpeeksi ollakseen nuokkusyreeni. Samapa tuo silti, kunhan kukkii ja on tuulensuojana.

Kirjavalehtinen syreenikin alkaa jo näyttää joltakin, sitäkään ei ole nyt syöty ja on saanut tehtyä kukkiakin ihan kunnolla. Olen jo koko hankintaa katunut niiden ötököitten takia, lehdetkin ovat olleet kaikki kesät kippuralla, mutta nyt se näyttää siltä kuin pitääkin. Ei niille kirvoille ole kelvanneet vanhat pihasyreenit, eikä toisella puolen taloa olevat syreenit

Mua siis hämmentää hirveästi, kun tuon “mumman tuoksuisen” syreenin tuoksu on aivan eri kuin muissa syreeneissä, ne ei oo mun mielestä lähelläkään toisiaan, niin tuntuu että se on jotain eri lajiketta tms. Vai voikohan olla, että pihasyreeni on joskus silloin sata vuotta sitten tuoksunut tuollaiselta, ja myöhemmin on jalostettu sellaisia joissa on eri tuoksu? Ja siinäkin rivissä missä tuo “mumman tuoksuinen” on, on vieressä (ainakin mun silmään) ihan saman näköinen mutta aavistuksen eri tuoksuinen syreeni. Niin en ymmärrä, että millä ihmeen perusteella niiden tuoksut vaihtelee niin paljon. :laugh:

Kolme vuotta sitten pistokkaasta juurrutettu näyttää tänään tältä. Mansikkamuovin jämät edelleen juurella rikan estäjänä.

Korkeutta vajaa metri. Ei ole talvista kärsinyt. Vertailun vuoksi. Päälimäinen lehti valkoisen Holgerin suurin.

Voisiko olla nuokkusyreeni? Emopuskan kukkatertut riippuu ja ovat nuppuvaiheessa punaiset ja kukkiessaan vaalenevat.

Puistosyreeni Henryi täydessä kukassa. Ei ole ennen noin kovasti kukkinut!

Meijänki unkarin - jättiläiset alko kukkimaan, aiheuttaa melkosia aivastuskohtauksia

Mikä on tämä yhden naapurin pihassa kasvava syreeni?

Viime vuonna ostettu likusterinsyreeni.

Haluaisin jotain kaunista pensasta näkösuojaksi. Olen miettinyt valkoista Puistosyreeniä tai valkoista Isabellansyreeniä. Osaisiko joku kertoa näistä kahdesta hyviä ja huonoja puolia? Tarve olisi helppohoitoinen, nopeakasvuinen, hyvin peittävä, noin 2,5 - 3,5 metriä korkea pensas, joka ei leviä ihan hallitsemattomasti kasvupaikaltaan. Paikka on hyvämultainen ja aika aurinkoinen vyöhykkeellä V.

Erityisesti minua kiinnostaisi sellainen seikka, että mihin aikaan em pensaiden lehdet alkavat harventua tai pudota? Normaali syreenihän alkaa kasvupaikasta riippuen elokuun puolessa välissä tai elokuun loppupuolella jo kaljuuntua ja lehdet nuokkua ja putoilla. Aloittavatko nämä yhtä aikaisin vai aiemmin / myöhemmin kuin norm syreeni? Näkösuojan ei tarvitsisi kaljuuntua kovin aikaisin…

Piivi, muistatko kun tyrkkäsit joskus käteeni jossain tapaamisessa paljasjuurisen likusterinpätkän. Tässä se on nyt, todella kaunis pikkupuu, jota on hankala kuvata. Tämä kasvaa hassusti, ikään kuin sateenvarjomaisesti, ilman selkeää latvaa. En tiedä miten sitten vanhemmiten käy? Vielä ei ole kukkinut ja olenkin tässä useampana vuotena miettinyt, onko kasvupaikka liian varjoinen.

Unkarinsyreeni.

Mikä tuoksu.