Minulla kasvaa ja tuota liilaa syreeniä joka on hyvin vanhaa kantaa. Se kukkii hieman aikaisemmin kuin valkoinen joka saattaa olla alkujaan nuorempaa, ehkä vain kuusikymmenluvulta en kyllä muista varmasti. Liila on korkeampaa kuin tämä valkoinen.
Ei tavallinen valkoinen, mutta en muista mitä kaikkia syreenejä tuohon pusikkoon aikoinaan istutin. Vahva tuoksu leviää kauas.
En ymmärrä kuinka samasta paikasta otettu syreeni, nimeä en tiedä voi olla kaksi värinen, kun siellä mistä nuo taimet olen saanut ei ole kuin yksi pensas ja se on tuo punainen, nyt yksi kukkii lähes valkoisin kukin ?
Tämä on yhden naapurin syreeni, mikä voisi olla. Ei mikään kovin korkea ja vanha on. Kuvattu aika kaukaa, kun ei voi toisten pihaan mennä. :).
Olen yrittänyt etsiä sellaista tosi vanhaa tummaa lilaa, ei sinistä syreeniä kauan onnistumatta. Kaikki vaaleampia.
Tässä on nuokkusyreeni Ahosen taimistolta ostettu lähes 10 vuotta sitten
Ja samaan aikaan ostettu Isabella.
Syreenejä taitaa olla mahdottomat määrät kaikenlaisia, minulla kahdeksan erilaista jos ,nuo eriväriset lasketaan yhdeksi.
Minullakin on Isabellan syreeni, mutta jäänyt erilaisten syreenien pusikon keskelle, kun ne ovat kaikki kasvaneet suuriksi. Tai tuo suuri valkoinen, josta kuva aikaisemmin, voisiko se olla Isabellan syreeni.
Luulisin, että nuokku.
Toinen on hiukka erilainen. Etumaisen oksan otin mukaan ekalta puskalta. Näyttäisi jotenkin täyteläisemmiltä, kuin takan olevan puskan, mutta ei nuita oikein pysty vertailemaan.
Hei! Onko kenelläkään menestynyt jalosyreeni Andecken an Ludvwg Späth viitosvyöhykkeellä? Himoitsisin sitä kun on kuvissa niin vaikuttavan näköiset kukinnot.
Talvella laitoin kahta sorttia syreenin siementä kylmäkäsittelyyn. Eilen kurkin kylvölaatikkoon. Jokin taimi on nousemassa pintaan, mutta voihan se olla vaikka rikkaruoho ![]()
edit. Nuo kylvämäni ovat koreansyreeni ja villasyreeni. Siemenet tilasin Mustilasta.
Charles Joly
Andenken an ludvig späth
Edellä oleva ludvig späth ja takana tammelan kaunotar vasta aloittelee.
Minun istuttamat, mutta nykyisin tyttären pihassa.
Niin ja pikkuparatiisille vinkiksi. ![]()
Nämä jalosyreenit on olleet tässä joku 15 vuotta.
Mme lemoine on hävinnyt kokonaan.
Charles joly kukkii, mutta ei kovin runsaasti ja aika pieni on.
Ja andenken an ludvig späth on vuosi vuodelta aina vaan isompi, eli näistä kolmesta se on tässä samassa kohtaa ainakin mennyt parhaiten.
Kyselepä hongiston taimistolta kestävyydestä, jos mielit kokeilla.
Siellä on todella paljon hienoja syreenilajikkeita.
Enpä tiennytkään tätä ennen : Syreenin kukat ovat syötäviä
Minäkin olen muuten lapsena imeskellyt sireenin kukkia, en edes muistanutkaan. ![]()
Nythän se syreeni kukkii parhaillaan, pitää kokeilla ![]()
Ihanaa syreenien kukintaa onkin nyt tarjolla ja koko piha tuoksahtaa hajuvedelle…lumipallokin ihan täysillä.
Tammelan kaunotar ja nuokkusyreeni ovat saaneet vissiin lapsukaisen.
Vähän sumeat kuvat, kun illan hämärissä otin kännykällä.