OK, teen sitten niin.
Milloinkas työ ootte ottaneet syrikät sisälle? Annetaanko niiden palelluttaa lehtensä ulkona ennen sisään siirtämistä? Ja leikkaatteko ne ennen sisälle tuontia? Eka kertaa yritän talvehdittaa 3 syrikkääni.
Yritän tänään tai huomenna omani nostaa sisälle. Annan siementen ensin kypsyä kunnolla ja sitten leikkaan hieman. Ennen en ole leikannut.
Kiitos, Kurpitsa. Miulla kasvavat ruukuissa, kun ovat vielä pieniä. Eivät ehtineet kukkia lainkaan, harmi.
talveutatteko syrikän valoisassa viileässä vai pimeässä viileässä???tämä on ihan uutta minulle!!
Ruukussa miullakin. Talvetan n +6º ikkunapöydällä saunan eteisessä. Ei pudota kaikkia lehtiään talven aikana. Pari kertaa kastelen.
Jaaa… minä meinasin kellariin viedä, mutta voisikos sen talvettaa 15-asteisella kuistilla? Siellä talvetan myös brugmansiat.
Kellarissa Ukonkello talvettaa, miksei kuisti sopisi?
Ajattelin että jos 15 astetta on liikaa? Mutta minun syrikkäni on edelleen ostoruukussaan … kun en ole löytänyt kivaa ruukkua sille! Mikähän kun niin vaativaiseksi sen kanssa rupesin… On se kai kumminkin pakko vaihtaa isompaan ennen talven tuloa, ja siinä tapauksessa ehkä kannattaisi pitää kuistilla ensin juurutmassa, vai voisikohan sen suoraan kellariin viedä… Hmm.
Siis mitä? Kumpulan kasvitieteellisessä Hesassa oli minun mielestä iso pusikko syrikkää. Olenko minä nyt sotkenut johonkin muuhun lähestulkoon saman nimiseen, saattaako jossain talvehtia ulkonakin? Miten sitä myydään minusta täälläkinpäin kuitenkin ihan vaan “ihastuttavana uutuutena” ilman sen kummempia varoituksia kestävyydestä?
Ukonkello sanoi, että heillä on toinen ulkona, talvehtii, mutta keväällä lähtee todella hitaasti kasvuun verrattuna kellarissa olleeseen. Meillä päin huonon lumipeitteen takia on siinä ja siinä.
Minulla kasvavat maassa kesät talvet. Välillä menee yksi, välillä useampi per talvi, siis heittävät henkensä. Ulkona talvehtineet aloittivat kukkimisen noin kuukausi sitten, keväällä siemenestä kasvatetut kukkivat nyt.
En ole huomannut Kumpulassa syrikkää missään ja rohkenen epäillä sen menestymistä siellä.
Kaisaniemessä sensijaan on useitakin isoja syriköitä suojaisella eteläseinustalla. Ne ova lähes kaksimetrisiä ja kukkivat joka vuosi hienosti, mutta noin hyviä paikkoja harvoin löytyykään.
Meillä on kolme vuotta ollut noita ympäri vuoden ulkona, vain kaksi on enää hengissä ja niistäkin vain toinen ehti kukkimaan hyvin pienenä.
Ensi talvena kokeilen noita talvettaa ruukuissa. Kaksi on jo kukkivaa ja pieniä siementaimia aika paljon, joten toivottavasti ensi kesänä saisin useampiakin niistä kukkimaan.
Pakko oli tutkia ihan Kumpulan karttaa, on siellä Buddleja japonica, onko se joku muu sitten vissiin, suomenkielistä infoa ei nyt hetiäkkiä löytynyt kauheasti.
Voi ihme, ihastelin syrikän kuvia täällä, ja yhtäkkiä tajusin: Tadaa, minullahan on tuollainen, kun hopeavillakko sellaisen minulle keväällä antoi .Paraatipenkissä vielä! Laitoin sen siihen, kun en oiken tiennyt millainen syrikkä on. Nuppuja on, muttei varmaan ehdi kukkimaan. Minkä värisiä hopeavillakko olet kylvänyt? Taidan sen kaivaa autotalliin talvehtimaan...
Minulla ei Kumpulan karttaa ja kasviluetteloa ole ja ihan muistinvaraisesti totesin, etten sitä siellä ainakaan itse nähnyt. Kaikki Kumpulan kasvit on tietääkseni kasvatettu luonnosta kerätyistä siemenistä, eivätkä siis ole näitä kaupoista löytyvia risteytyksiä. Jospa tuo siellä oleva laji sitten kestäisi paremmin, kun se kuitenkin on paljon vaikeampi paikka kasveille, kuin Kaisaniemi.
Netistä minäkin sitä luetteloa vaan selailin, se oli siellä perällä Sillä se vaan jäi minulle mieleen, kun oli ihan sen näköinen, että siemeniä on riipinyt siitä yksi jos toinenkin (heinäkuussa siis) ja mietin, että mikähän ihme tämä sitten mahtaa olla
Tässä keväinen siementaimi, valkoinen on nyt avautumassa, lilat jokin aika sitten. Tuuli teki tepposia terävyydelle...
Viippu - CS ei maininnut väriä eli lienee seos. Tähän mennessä kukkineet ovat olleet hailakan sinivioletteja… Tuota väriä lähinnä kuin Merlinin taaimmainen tuossa edellisessä kuvassa.
Turhan myöhään kukkii tämä meillä ulkona maassa talvehtinut syrikkä...