2/9 pistokkaasta juurtui ja on vielä toistaiseksi hengissä, ei mene kovin hyvin:/
Mulla vuosi sitten 4 - 5 viikkoa kaikki vaikutti oikein hyvältä, sitten samassa minikasvarissa osa kuivui, osa homehtui : /. Kiva, että sulla Kurpitsa kuitenkin kaksi onnistunutta.
Ehtii nekin vielä heittää henkensä ennen kesää.
Hei kurpitsa, mistäs moinen pessimismi? Uskotaan vahvasti että ne selviää!
Kun ensin näyttävät ihan hienolta ja pukkaavat jo uuta lehteäkin ja sitten vaan lehti lehdeltä kuivuu.
hui - kuin kedon kukkanen: ruoho kuivuu, kukkanen lakastuu....tää on taas tätä kevättä ennen takatalvea? sitten saapuu takatalvi ja pikkulinnut kuolee ja jo sitäennen juurrutettaville pistokkaille on huonosti huonosti käynyt.
Niin se on, tulee kirvat ja kaikki muut öttiäiset, kuivuus, yöpakkaset ja jäätävät sateet, sitten etanat ja kanit (myös koirat ja lapset). Joskus ihmettelee, miksi tätä tekee - mutku se on ihanaa!
Kaikki edelliset on kupsahtaneet. Annan uudelle yhdeksälle pistokkaalle mahdollisuuden pistää paremmaksi:/
1/18 pistokkaista lähti kasvuun. Pakko myöntää, että miulle hankala kasvatettava, ainakin pistokkaista.
Minun syrikäntaimeni alkavat erehdyttävästi muistuttaa ratamoa. Voihan nenä! Ensinnäkään ne eivät ole juuri kasvanee tkesän mittaan, ja nyt vielä ei kyllä ulkonäkö oikein täsmää syrikän lehtien kanssa. onneksi ostin sen yhden syrikän tässä kesällä.
Kyllä syrikkä on ihana. Amiraali ja neitoperhoset rakastaa sitä. Tuoksukin on ihana. Pakko käydä nuuskimassa aika ajoin. Terveisin Zipulille hyvin kukkii.
Ihana on! Viime vuonna meinasin sen hukuttaa ja tänä vuonna kuivattaa, mutta kukkii kuitenkin:)
Minä niin tykkäisin myös, mutta hän ei taida tykätä minusta. Viime vuoden kolmesta heräsi henkiin vain yksi. Kukkii nyt, kuva alla. Kolmesta siemenpussista välillä hävinneestä ja taas löytyneestä sain noin 5 taimea, joissa nyt nuput, mutta ehtiikö kukkaan?
Onko tämä syrikkä ei kukki.
Jos olen ymmärtänyt niin ei talvehdi eli täytyy kaivaa isoon ruukkuun entä onko kellari hyvä paikka ja kastellaanko talvella
Syrikältä näyttää, mie olen talvettanut samoin kun pelargonit. Pari kertaa talven aikana hieman vettä.
Ruskolilja, ai kun kiva kuulla että pikku taimi talvehti ja kukkii jo toisena kesänään! Paljonko kasville on tullut mittaa ja minkä värinen siitä tuli?
Juu, kyllä mumimyyn kasvi syrikältä näyttää. Minä en paljoa tiedä sisällä talvehdittamisesta, mutta eihän sitä aivan kuivaksi pidä päästää. Minä leikkaan pensaat kevättalvella alas (n. 30-50 cm:n tapille); tämän voinee tehdä syksylläkin jos kerran talvettaa kasvin sisätiloissa viileässä.
Minulla on kukinta jo ohi - tässä kuva heinäkuulta:
mumimyy - oliko tuo sinun syrikkäsi minulta kevään taimivaihdossa saatu? Itse ajattelin kokeilla talvettaa osan maassa ( 7kpl ), yhden kasvarissa ja taidan yhden viedä kokeeksi autotalliin… Koska on niin helppo lisättävä siemenestä laitan kyllä ensi keväänä taas tulemaan taimia…
Syrikkäni on violetti. Eihän se vielä kamalan iso ole, mutta kukki useamman kukan ja perhoset parveili sen ympärillä. Varsinkin Amiraali ja Neitoperhoset. Varhainen kasvuun lähtö varmaan edesauttoi kukintaa.
Hopeavillakko, minulla on sinulta kevään taimivaihdossa saatuja syyssyriköitä 2 kpl, kasvaneet isossa ruukussa trumpettikukan kera, kukkia ei ole ilmaatunut, mutta pituutta (korkeutta) kyllä. Parasta, että niitä ei mikään otus ole syönyt kuten trumpetitkukkaa. Aion laittaa ne ruukkuun ja autotalliin, ettei jänis niitä talvella louskuta leukoihinsa. Piäisköhän niitä leikata joko nyt syksyllä tai keväällä ?
Minä leikkaan 20-30 cm:n tapeille nyt syksyllä ja sitten kuolleet pois keväällä.