Syrikkä (syyssyreeni), Buddleja davidii

Tässä syyssyrikän kuvaa syyskuulta. Nyt ei kuki enää, mutta ei millään usko, että on jp talvi ja lumi maassa vaan edelleen säilyttää vihreät lehtensä. Saanko kylmiöön mahtumaan, ruukku on valtava. Kasvihuoneessa lehtisäkkiin tungettuna ja harsolla peitettynä styrox levyn päällä olisi toinen tapa säilyttää. Mitä tehdä, kas siinä pulma! (viimetalven pakkasennätys meillä oli -17,6 joten -15 kestävyys ylitettiin vähän lumen aikaan.)

ravistelin syrikän siemenkotia kylvöpurkin päällä viikko sitten ja nyt siinä on pikkuruisia vieri vieressä, mahdankohan saada niistä ainottakaan tainta pysymään hengissä kevääseen saakka, en muista onko jossain jemmassa lisää siemeniä. Mielestäni siemenet olivat tuollaisesta voimakkaan violetista, tosin pörriäisten pölyttämiä.

Vaikka tähän aikaan vuodesta poden kaamosmasennusta ja olen varma, ettei mikään kuki ensi vuonna eikä mitkään kylväkset selviä aikuisiksi kasveiksi …

Tämäpäs mielenkiintoinen tieto! Keräsin kyllä kukkineet kukinnot talteen lautaselle ja jääkaapin ylälaappiin kuivumaan. Syrikän sain mahtumaan kylmiöön lattialle ja oksat taivuteltua hyllyn ja oven väliseen tilaan ja oven kiinni!! Keväällä kylvökokeiluita siis tälläkin saralla, pistokkaista ainakin nopeammin saan toisen kukkivan puskan perhosia houkuttelemaan.

mulla on viimevuotisia kylvötaimia, sellaisia 3 - 4 haaraisia vaaksan korkuisia, odotan niistä ensi vuodeksi kukkaloistoa. tänä vuonna kukki tosi surkeasti, mutta kypsytti kuitenkin siemenet. Mulla on 1 ulkona, 1 sisällä ja vuoden ikäisiä taimia purkissa ja nyt tämä kylvös, taidan muuttaa nimeni ruusurouvasta syrikkämuoriksi.

mihin aikaan syrikkä olis paras kylvää ja saiskohan jostain muutaaa siementä ostettua!näin se taas kevät alkaa nostaa päätään!

iesteri, jätin kukinnot keräämättä syksyllä. Voin käydä kopistelemassa sieltä sinulle siemeniä, jos haluat. Itävyystakuuta en pysty antamaan, mutta osaan kukinnoista muodostuu kelvollisen näköisiä siemeniä. Haluatko yrittää : )?

haluan yrittää,olis hienoa jos viitsit sen tehdä!ne vois kohta laittaa itämään,jipii taas se alkaa!!!lähetö jos onnistuit ja laita tilinumero niin korvaan postarit ja lumessa lämpimisen!!!lähetän hölössä osoitteen!

Selvä iesteri, laitan tulemaan, huomenna päivännäöllä haen. Mutta lumessa en pääse kulkemaan, taas on kaikki sulanut pois : (.

Kävin napsimassa syrikästäni kymenkunta latvapistokasta juurtumaan.

Jokos nukkusyreenistä kannattaisi ottaa latvapistokkaita? Juurtuuko paremmin keväämmällä suoraan multaan tökättynä? Kyseessä on kylläkin taloyhtiön aidanne mutta keväämmällä sen joku taas keksii laittaa nurin ennen kun ehtii väliin!

Kerro Kurpitsa myöhemmin lopputulos kiunkamoni onnistu juurtumaan ja mitenhymy

Kyllä aikaisempina vuosina on ainakin puolet pistokkaista juurtuneet. Isoimmat lehdet karsin pois, leikkasin veitsellä lehtihangan alta vinoksi, kastelin juurrutushormooniin ja törkkäsin kosteaan multaan muovihupun alle. Pari pientä lehteä vaan jäljellä, jottei paljon haihduttaisi.

Mitä juurrutushormoonii sulla on,,,,,,?

Tällaista. Muutama vuosi sitten Virosta ostettua.

Olen aiempina vuosina juurruttanut syrikän pistokkaita ei tarvinnut mitään erikois konsteja. Iso sininen syrikkä on kellarissa en ole aikoihin käynyt katsomassa mutta jos on hengissä niin siitä voisi muutamalle lähettää pistokkaita. Muistaakseni olen juurruttanut puutumattomista oksista.

Kesällä olen törkkinyt latvoja emokasvin juurelle ja hyvin ovat siinäkin juurtuneet.

Viime vuonna helmikuussa napsin syriköistä 12 pikkuoksaa, asensin ne hiekansekaiseen multaan viileään valoisaan huoneeseen, suihkuttelin vedellä, annoin ilmakylpyjä ja vielä kuukauden kuluttua kaikki vaikutti todella hyvältä. Sitten alkoi varsinaiset kevätkiireet ja lopulta huomasin niiden kuivuneen. Aika taiteilua se oli kuitenkin homeeneston ja kuivumisen välillä koko ajan. Ja pettymys sen kokoinen että vieläkin harmittaa.

Kurpitsa, pidätkö näitä pistokkaita myös lampun alla?

Pidän.

Kahdessa pistokkaassa jo juuret:) Kerran vaan olen purkin holauttanut lattialle.

Voi veljet, sinä olet Taikasormi!