Syrikkä (syyssyreeni), Buddleja davidii

Kyseinen kyläpaikka Ruokolahdella oli tutuntuttujen enkä haastatellut heitä tästä syrikästä kuin pikaisesti. Varmaankin käyttävät talvisuojausta.

Minulla talvehti syrikkä viime vuonna III-vyöhykkeellä. Kukkapenkin maa on soraista ja suojasin sen häkillä, jonka täytin kuivilla lehdillä, talvensuojaturpeella ja lisäksi pistin harson ja ison muovipussin häkin päälle, eli suojasin sen paremmin kuin ruusuni. Oksat paleltuivat talven aikana vain noin puoliväliin, mutta otin suojan liian aikaisin pois ja toukokuulla sitten jouduin saksimaan sen alas saakka. Versot ovat noin 60 cm. Ei ole kukkinut, viereiset kasvit varjostanevat sitä liikaa. Täytyy taas ottaa lapio esiin.

Syrikän pitäisi kukkia saman vuoden versoilla, väittää kirjallisuus. Kiva kasvi, kunhan sais kukkimaan!

Zipuli,,,,,,,,,,,,,,,kysy miten ne talvehduttanut sen, ja mikä väri tai lajike oli  kyseessä. Niissäkin on eroja.

''Ile de France'' (vaaleanpunainen lajike) on ilmeisesti kestävin lajike.

Toi Ruokolahti on ihan vieressä.

Asun melkein samassa kunnassa, ja mun on vietävä rehut maakellariin, joka talvi.

Olisko kellään ylimääräistä syyssyreenin pistokasta tai muutamaa siementä? Upea pensas!

Mis päin Suomee sä asut?

Monissa puutarhaliikkeissä, niitä on alennusmyynnissä syksyllä

Pirilän kukkatalossa oli 1kk sitten niitä alennuksessa.Royal red

Pistokkaita luulisi saavan helposti, kun ne pitää kuitenkiin leikata kohta

Osittain.

Siemeniikii on myynnissä valmiissa pusseissa, (sekotus)

Tai kyselet joiltakii keillä on kukkinut siitä siemeniä Royal red ainakii itää hyvin.

PIRILÄN KUKKATALOSSA Tuusulassa on syys-syreenejä toooosihalvalla.

Ainakin de francea, Royal redii ja valkoista hinta taisi olla 2-4€ kpl

Ääääh. Minä haluan punaisen, mutta tuleepa liian kalliiksi lähteä hakemaan… Ei niitä täällä ole missään!

Joko emo sai syrikän pistokkaita? vein leikkaamattomana kellariin voisin kädä sitä verottamassa. On sininen, lajikkeesta ei tietoa. Kuva tuolla minulla kuvagalleriassa.

Rinu, en ole saanut. Laitan privaa.

Syrikka taitaa juurtua aika huonosti, mä en ole ainakaan saanut sitä juurtumaan.

Onko muilla onnistunut juurrutus?

Ainakin keväällä/alkukesästä juurtui vallan helposti. Tai sitten kävi tuuri.

Kerro tarkemmin, miten? puutuneet pistokkaat smanvuotiset puutumattomat, vesessä, mullassa pussipäällä, sisällä ulkona ym.

Olen tammikuun lopussa latvapistokkaita tökkinyt kosteaan multaan samoin kun pelargonin pistokkaita. Lisävalon alla on aina osa juurtunut, mutta ei kaikki. Kesällä muutaman latvan olen tökkinyt emokasvin juurelle, ne juurtuu aina.

Keväällä otetut pistokkaat ainakin ovat juurtuneet hyvin.

Ei mun tullut kiinnitettyä huomiota viime kevään pistokkaan puutumisasteeseen, yksi oksa vaan oli jotenkin niin töröttävä, että päädyin sen karsimaan. Mutta kun ajankohta oli kesän korvalla, ei uutta kasvua liene vielä kovin pitkästi ollut.

Mä naksin syrikät viime helmikuussa, oksat olivat silloin ihan vihreitä. Säätiedotus lupasi talvea seuraaville päiville : ). Viisitoista pistokasta loitoin kosteaan turpeeseen. Kuukauden kaikki näytti todella hyvälle, mutta sitten iski kato, saivat hometta pintaan jne.

minulta hävisivät kesän mittaan kaikki ulos laitetut tammikuussa kylvettyjen syrikköjen taimet , ne vaan hävisivät, epäilen etanoita. tällä hetkellä on ulkona yksi toissavuotinen pistokastaimi joka teki pari pientä laihaa kukkaa ja sisällä talveutettavaksi olen ostanut plantagesta uuden ja sitten on vielä niitä tammikuisia kylvöksiä, jotka ovat kituneet purkissaan, ne ovat vasta 15-20 -senttisiä, mutta ne ovat siis olleet koko ajan siinä samassa purkissa kylvömullassa tiuhassa. Ajattelin antaa niiden olla sisällä talvea ja istuttaa joskus maaliskuussa sitten uuteen multaan ja viedä valoon, jos niistä saisin kesälle kukkijat.

Tarjolla perhosmagneetin alku juurineen kaikkineen. Väri saati lajike tuntematon, todennäköisesti perusvioletti. Löysin kukkapenkistä tanakan itsekylväytyneen taimen. Kaivoin sen jo ylös, joten jos jotakuta kiinnostaa, laitan pikimmiten postiin.

Hep! Kiinnostaa kovasti mitä haluat korvaukseksi.

Hölötellään!