Taaro kasvaa ehdottomasti kosteassa paikassa, myös ojien varsilla villiytyneenäkin etelässä kertoo Jouko Anteren kirja Tropiikin kasvit. Toisen ohjeen mukaan taaro istutetaan isoon ruukkuun ja kun on kasvuun päässyt pidetään isolla lautasella vedessä jatkuvasti, ei kuitenkaan auringonpaahteessa ja kesällä voi siirtää ulos.Kuvassa vihanneskaupan taarot (hinta 1€ kilo) ja taaro viljelmää Turkissa. Talven sateissa näytti taarot hyvin kasvaneen ja nostopuuhia seurasin uteliaana kiviaikan takaa.
Eilen siirsin taaron isoon altakasteluruukkuun ja oliphan savotta, ystäväni piti lehdistä kiinni ja minä lapoin multaa
Käyhän se kuntoilusta, altakasteluruukussa vettä riittää.
Täytyy kyllä sanoa ettei yhtään kaduta että Taaroni Jadeliilalle lähetin…
Oiskaan se mukula pitänyt piilottaa mullan alle kokonaan? Mä jätin sitä nimittäin jonkin verran näkyviin.
Jmi, äläs nyt, kivahan tuo on vaikka se välillä ärsääkin
Taaroa piti taas kötöstää kiini, tukikeppinä toimii pätkä katuharjan vartta, tää on jo tosi korkee, mua rinnuksiin asti.
Mahtavan kokoinen!
Kohta vähän liiankin mahtava
Saakohan tuota taaroa suomesta, esim. vihannestiskiltä? Olen koettanut katsastaa mut ei vaan ole kohdalle sattunut.
Ei mitään tietoa
Ostin taaroja eddo-juureksen nimellä sittarista. Tämä mukula ei ole vieläkään itänyt… Tosin kummastelen, miten jossain on sanottu taaromukuloiden olevan isoja, yli kiloisia, kun nämä eddot painoivat ehkä 30-50 grammaa kpl? Eri lajike vai kokonaan eri kasvi?
Kyllä tuokin mukula oli melekonen mötky, paljon isompi ku 30-50 g, hyvä että se sopi tuohon ruukkuun
Pikasesti kun googlettelin niin:
Taaro = Colocasia esculenta
Eddo = Colocasia esculenta var. antiquorum
Kasvatuksessa ei kai juuri eroja ole, mutta eddoa pystyy kasvattamaan heikommassa maassa, kuivemmassa ja viileämmässä kuin taaro
24.3. Laitoin Eddoni purkkiin, 18.4. olen näköjään ihmetellyt miten se ei idä. Tänään Eddoni on jo näääin iso! On näköjään kompaktimpi tapaus, kuten pikkuinen mukulakin antoi ymmärtää. Vaihdoin jo kertaalleen ruukunkin, idätysruukku oli jo ihan piukassa.
sunnuntai, 18. huhtikuuta 2010 laittamassasi kuvassa sinun aikoinaan jmi-nimimerkiltä saamasi taaro oli vielä komea. kuinka sille on käynyt, kun uudet mukulat olet vieraalta maalta ostanut?
Se on siirtyny Taarojen taivaaseen aikaa sitte
Sittarista völijäsin eddon mukuloja :)
Hyvin lähtivät mukulat kasvuun
Tämä ei ole colocasian sukua, muttapa niin komea, että laitan kuitenkin. Sinikaakaotaaro.
Taaro (Elefantinkorva) , Colocasia esculenta
Taaro eli taro (Colocasia esculenta) on vehkakasvi, jota kasvatetaan kosteilla trooppisilla alueilla ruoaksi tyvimukuloidensa vuoksi.
Valtavan suuret, 50-70 cm leveät lehdet, jotka muistuttavat norsun korvia. Lehtiruoti voi olla 50-100 cm korkea. Mukulamainen juurakko on syötävä ja käytetään trooppisilla seuduilla ravintona.Mukulan voi keittää, paahtaa tai kuivata. Kuivattu mukula jauhetaan ja valmistetaan puuroksi. Lehtiä käytetään kuten kaalia. Kypsennä taaro huolellisesti ja oikein, väärin valmistettuna aiheuttaa ankaria kipuja vatsassa ja suussa.Tunnetaan myös nimellä elefantinkorva.
Lämmin ja kosteailmainen paikka paras, mutta menestyy myös tavallisessa huoneenlämmössä. Runsas kastelu, laimea lannoitus joka kastelukerralla. Anna kuivua syksyllä ja poista kuihtuneet osat. Mukulat varastoidaan talveksi hiekan ja turpeen seoksessa. Istuta keväällä suureen ruukkuun ja pidä kosteana, kunnes lehdet kasvavat.
Lähde: Puutarha.net / Kasvikortisto