Tädyke, Veronica

Tuota olenkin ihmetellyt, kun lehtiä on eri määrä. Joka päivä oppii jotain uutta, kiitos tiedoista.

Kurpitsa ja muutkin - hopeatädyke vaatii valoisan, kuivan ja hiekkapitoisen kasvualustan. Se ei viihdy lannoitetussa hyvässä maassa. Kuivaa ja kurjaa, niin jopas hopeatädyke menestyy.

Naapurin villiintyneessä puutarhassa hopeatädyke viihtyy ihan hullluna tien vieren sorassa. Siinä ei edes heinät kasva…

Loistotädyke kasvaa rennosti sekä varreltaan että leviämistavaltaan - ei kasva mättäänä ainakaan minulla vaan levittäytyy pikkuhiljaa...

Loistavan sininen se on...

mieletön!!! sydänsydän

(eihän kellään olis ylimääräisiä siemeniä?)

No on, Tupu78.

Heksu, liikeniskö sulta? laitan vaikka hölöä!

Juup, kukka itse on kyllä jokseenkin “pikkasempi” kuin miltä kuvissa saattaa näyttää :slight_smile:

Miten loistotädyke menee V-vyöhykkeellä (tai pohjoisempana)? Arvon tässä juuri viherpeukaloiden tilausta.

*Loistotädyke ‘Royal Blue’

VERONICA austriaca ssp. teucrium

Loistotädyke ‘Royal Blue’ 0700214

Kukkii aavistuksen punertavin syvänsinisin kukin, jotka ovat pitkissä, pystyissä, tiheissä tertuissa. Suikeat hammaslaitaiset lehdet. 600 siementä. Vyöhykeet V-VI. * sanotaan Exotic gardenin sivuilla ja ainakin jos on hyvä lumipeite ei pitäisi olla ongelmaa sen kanssa pohjoisempana.

Loistotädyke pärjää hyvin V-vyöhykkeellä.

Kiitos, lisätäänpä siis tilauslistaan :slight_smile:

Tämä on ilmeisesti jokin tädyke (varmaankin luonnonkasvi, mutta ei ole ainakaan nurmitädyke). Kasvaa matalana tiheänä mattona ja on ihan sievä maanpeittokasvi. Toivottavasti ei ole mikään paha riesa kuitenkaan?

Kaukaasiantädyke?

Tuo on todella nätti kasvi, mutta tilaa se vaatii. Kauneimmillaan se onkin silloin, kun sitä on paljon. Olen tuota ihaillut tuttavan pihassa.

Taitaa sitten olla varsin levittäytyvää sorttia. Minulla sitä kasvaa unkarinsyreenin juurella, jossa saa levitä ja taistella tilasta oravanmarjan kanssa.

Voisi olla varputädyke (Veronica fruticans)? Harvinainen Suomen luonnossa, rauhoitettu.

sanoisin kuitenkin, kaukaasiantädyke, Veronica filiformis

Kaukaasiantädyke se tosiaan näyttäisi olevan.
(Ja jos löytyy minun pihastani, ei ainakaan ole harvinainen   ) 

Tädyke? kukkii nyt.
Kiitokset satues:lle!