Tagetes: Kukkia ja pihamaata (II)

Kiitos Merlin. Kesällä kaikki näyttää paremmalta kun on vehreämpää.

Siirryn muutaman kilsan pähän, mein äiteen pihalle.

Itse tehty "japanilainen" lyhty. Ilta-aurinko ei oikein anna kunnon valoa, mut ajatus varmaan välittyy. Tekele on viemäriputken päässä ja kesällä ympärillä kasvaa erilaisia mehitähtiä. Talvella siinä palaa kynttilä.

Ensimmäiseen harjoitus-betonipurkkiin kasvoikin kivikokoelma. Nyt se on vähän orpona tuossa, mutta kesällä sekin elävöituu, kun kasvit kasvavat ympärillä.

Suonette anteeksi ylivalotuksen. Vielä en oikein hallitse noita kameran säätöja ja lumi näyttää tossa kuin piirretyltä. Eli tässä kompostien suojaksi punottu näköeste, ettei kadulle näy. Pysty"puut" on tehty harjateräksestä ja painettu vaan maahan. Kaadetusta koivusta tuli julmetusti pikkuoksaa ja osa siis hyödynnettiin tähän. Siinä se on nyt muutaman vuoden ollut ja hyvin on kestänyt.

Ja lähikuvaa.

Tosi kivoja kuvia ja ihania ideoita - lisää vaan:) Betoniruukkukin on aivan ihq, hyvin sen sielunsa silmin kesäympäristöön ja talvellakin ihan kiva, ajatteles jollei sitä olisi tuossa;) Talvi vaan on niin, blääääh…

Luonnonkivillä reunustettu kasviallas. Tästä oli pakko se iso koivu kaataa, kun oli pahasti jo alkanut lahota. Iso kanto jäi, eikä ketään kiinostanut sen ylös kaivaminen.....allapäin. Niinpä äitini teki epämääräisen muotoisen alueen joriinin juurille ja taas kerran pätkittyjä harjateräksiä toimi alkutukena. Siihen hän kiinnitti vuoriksi sieltä täältä rikkoontuneen pressun ehjät reunaosat ja latoi kiviä ulkoreunaksi. Allas vaan täyteen hyvää kompostimultaa ja kanto saa lahota rauhassa maan uumenissa.

Ja tämän kuvasarjan lopuksi vielä lähikuva miten kivet siinä reunassa on.

Siellä on muuten katiskaverkko pressun ja kivien välissä. Se pitää pikkasen kivien painoa pois pressusta siten, ettei ne paina sitä rikki. Eli se klassinen sääntö: isot kivet alle, pienet päälle. Ja sillain pikkasen nojaamaan sisällepäin, ni hyvin pysyy paikallaan.

Ei oo montaa kilsaa mun ja mein äitin välis ja huomatkaa miten siellä on jo lumet alkaneet sulaa!!! Me ollaan niin metsän keskellä et auringon vaikututs on paljon vähäisempää näin alkukeväällä. Mut eiköhän heinäkuussa ole jo sulaa!pomppivaa naurua

Onpas tuokin hieno idis tuo harjateräs-risuaita. Vallan upea. Nyt olisi ihan pakko saada harjaterästä, vaan eipä ole noita risujakaan. Pakko siis vain katsella toisten hienoja aikaansaannoksia, kuten tuohiseinä ja ruukut.

Kuule Tagetes,käpyttele omppupuun juurelle, ja sano ääneen että nyt sulle kyllä tulee lähtö rajan taa! Usko tai älä,siinä käy niinkuin minun luumupuulleni, ensimmäistä kertaa koko puu oli täynnä luumuja..jospa se sinunkin omppupuusi pelästyisi.silmän isku

Juu, memuli, tota mä koitan!

Memuli, meillä on risuja, minä niistä nyt askartelen, mutta jää varmasti yli sinullekin. Minä tietysti otan parhaat päältä jaon

Olipas hyvä idea se harjateräskaari! Voin vain kuvitella miltä se näyttäisi köynnösten valloittamana.

Voi luoja ku minä en osaa kirjoittaa oikein!allapäin

Ei kai se ihme oo jolsei siit puusta tule omenoita jos se kerta on OMANApuu!!!

Siitähän tulee omanoita!pomppivaa nauruapomppivaa nauruapomppivaa naurua

Aivan ihania ideoita!!Luin mielenkiinnolla koko ketjun muutenkin. Elämässäsi on ollut monenlaisia vaiheita ja osasit kuvailla niitä tunteella, joka koskettaa muitakin. Odotan mielenkiinnolla kuvia siitä ajasta kun lumet sulaa:)

Kiitos. Oon täs kattellu muitten piha kuvia, myös sun, Morsinko, ja huh huh, miten upeita ja reheviä!!! Alkaa tulla itselle uskon puute!!!

Hiljaa hyvä tulee Mielenkiinnolla täälläkin odotellaan jatkoa tähän

Täältä saa kyllä niin kannustavaa palautetta, että en kuitenkaan loppujen lopuksi pystyisi olemaan laittamatta niitä kuvia! ;D Ja kun muuten olen epäsosiaalinen, niin tämä on aivan oikea paikka munlaiselle erakolle saada puutarha kommentteja, hyviä tai huonoja, aina kuitenkin kehittäviä. Kiitos.

Hyvä Tagetes, enpä oikeastaan olisi sulta muuta odottanutkaan kuin persoonallisia “esityksiä” luettuani kirjoituksia ja katseltuani aikaisemmin tekemisiäsi piirroksia. Tsih-jolloin saanut makeat naurut ja siten kymmenet eri lihakset ovat saaneet jumppaa. On sulla loistava mielikuvitus ja olet uskomattoman pystyvä nainen tänä päivänä; teet mitä vain, ruumiillistakin nk. miesten töitä. Mikä viitseliäisyys - moni menee ja ostaa valmiiksi kaiken. Sä teet sen. Ihaillut sua valtavasti, jo alusta asti.

Nöyrästi taas kiitän. Miesten työt teen, koska miestä taloudessa ei ole ja jonkun ne työt pitää kuitenkin tehdä (minua outolintua ei kai kukaan kestä ;DDD). No onneks on kaks poikaa ja ehkä-toivottavasti-tuleva vävy auttamas. Ja, kaikella kunnioituksella työtätekeviä kohtaan, kun ei ole töitä ja siitä tulevaa rahaa, on pakko käyttää mielikuvitusta, että selviää. Siksikin pidän muiden kuvagallerioita ja muita kommentteja arvokkaina, saan, jolsen muuta, niin inspiraatioita ja lisää mielikuvia! Kiitos Terroriina kannustuksesta!

Usko vain itseesi tagetes! Vaikutat kovasti luovalta, joten pystyt mihin vain ja puutarha on vuosien tulos. Ei minullakaan vielä nykyisessä paljon mitään kasva. Malttamattomana odotan uutta kesää:)

Edellinen viestini oli tullut jostain syystä kaks kertaa, joten poistin toisen. Kai olen säheltänyt jotain:(