Tähdikki, Ornithogalum

Tällaisia pieniä tähdikkejä on alkanut nousta viime syksyn istutuksista. Lapussa lajiksi on merkattu balansae, mutta sekin on VKN:n mukaan muutettu nimeksi: oligophyllum, turkintähdikki. Eli moneen kertaan saa nimiä tarkistella, ennen kuin voi olla varma oikeellisuudesta - jos sittenkään.

Mulla on hyvällä alulla sarjatähdikki, Ornithogalum umbellatum. Olen kuullut sille  muitakin nimiä, ''beetlehemin tähti '' ja '' jossain vanhassa kirjassa oli sille nimi  '' linnunmaito ''  .

Minulla on myös tuota turkintähdikkiä, jonka piti kyllä olla sarjatähdikkiä. Kaupoissa on täällä aika huonosti mitään tähdikkejä, mutta minusta ne ovat kauniita ja vaihtelua kevään sinisiin kukkiin. Turkintähdikit kukkivat todella aikaisin, kun sarjatähdikki avaa nuppunsa vasta joskus kesäkuussa.

Melkein samanlainen kuva sarjatähdikistä, kuin tuo edel

linen viimevuotinen , mutta se kukkii juuri nyt.

Nuokkutähdikki, Ornithogalum nutans, kukki kauniisti , kiitos hänelle , jolta sen sain, en vain muista keneltä.

Kauniita ovat kaikki tähdikit.

olin varma, ettei tämä kukkisi ikinä. Nostin kuitenkin sisälle 4vkk sitten reissuun lähtiessä. Aika ihana yllätys oli odottamassa kotiin palaajaa

Ostin tällaisen sipulikasvin kukkakaupasta päivän piristykseksi.

No on piristävä, varsinkin näin harmaana päivänä!

Kukkakaupassa minulle sanottiin että tämä on Afrikanlilja, pitääkö paikkansa? Ja että Tähdikki on eri kasvi, mutta tämän hoito olisi samanlainen kuin Sinisarjan?

Eikös Afrikanlilja ja Afrikantähdikki ole sama kasvi. luulisin. Ornithogalum thyrsoides

Kyllä mun leikkokukkakirjan kuvan perusteella tuo olisi Ornithogalum dubium, eli kuuluisi tähdikkeihin. Ainakin kukat ovat identtisen näköisiä. Ja Agapanthus eli sinisarja on kyllä englanniksi african lily.

ainakin niitä myydään afrikanliljoina…(afrikan- ja arabiantähdikkejä)

Lapussa lukee Ornithogalum Dubium, niinkuin tuolla tagetes on kirjoittanutkin.

Tuli mieleen että kukkakaupoissa myydään tähdikkeja myös linnunmaitoliljana (Ornithogalum arabicum) ja egyptinliljoina. Ne on vissiin niitä O. saundersiae:ta. Rakkaalla lapsella on monta nimeä.

Oranssitähdikki, Ornithogalum dubium.

Laitanpa uuden kuvan, kun kukkii niin kauniisti, suurin osa kukista on auennut.

Oikea kevään ilo Pirkkisellä siinä!

Liiteristä kotiin mukaan lähti o. ‘saundersiae’. Eipä löydy noilla nimillä mitään tietoa. Kolme isoa sipulia lähtee nyt ruukkuun miettimään identiteettiään…

http://www.afrikkanet.fi/kasvit/hyancinthaceae/ornithogalum/ornith1.htm