Tuli mieleen sitruuna…?
Etikka?
No niin, tahrojen, lian ja pinttymien poistoniksit on nyt kerätty tähän yhteen ketjuun, helpompi löytää.Ketju on nyt keräämistyön jälkeen vapaa yleiseen viestittelyyn
Sappisaippua on hyvä esim. pinttyneiden paidankaulusten putsaamisessa. Saa esim. ratsastusliikkeistä, putsaavat sillä satuloita.
Iso avuntarve: Kuinka saa pois vuolukivitakan pinnasta siihen valuneen ja liuenneen steariinin? Pääsi kynttilä sulamaan takan reunalla ja näyttää valuttaneen rasvaa isolle alalle. Takan pinta on osin sileää kiveä, osin röpeliäistä. Onko mitään keinoa saada tummia rasvavalumia poistettua? Pinta on muuten kauniin harmaa, nuo tummat valumaläikät on aivan karmeat!
Äkkiseltään ei tule muuta mieleen kuin että kuumentaisi steariinilaiskiä ja imeyttäisi sitä johonkin, vaikka talouspaperiin. Uusia pitäisi varmaan monen monta kertaa toimitus ja silti saattaa olla että jää läiskät jäljelle.
Kiehuvalla vedellä itse koittaisin. Onko se kivipinta suojattu jollain aineella?
En usko että se kivipinta on suojattu millään - n. 20 vuotta vanha takka ja nyt menin ja sotkin Nyt just lämmitän takkaa ja ajattelin tuota imeyttämistä kokeilla, vähän kuin silitysraudalla imeyttää kankaaseen tulleita steariinitahtoja. Mutta en usko että kiveen imeytynyt rasva lähtee helposti - kaikkea olen valmis kokeilemaan.
Kävisköhän muuten se silitysrauta tuohon kivipinnankin kuumittamiseen, miksi ei?
Sappisaippuaa saa myös luontaistutekaupoista. Sillä olen saanut mm. lehtivihreän, vanhan veren ja pahat öljytahrat vaatteista pois.
Nuu, kannattaisiko kysellä valmistajalta?
Tiskialtaat saa aivan säihkyvän kirkkaiksi Universal Stonella / AllTipTopilla. Pinttymät vaativat paljon hankaamista yhä uudestaan, mutta kun sen on kerran tehnyt, niin ylläptoon riittää kevyt puhdistus silloin tällöin. (tiskipöytä 20 vuotta vanha ja kiiltäää.)
Muuten mun huusholli saa olla rempallaan ja likainen, mutta tiskipöytä pitää olla tip top ja kiiltää
Nuu, minulla on ystävä joka on siivousfirman omistaja. Kysyn häneltä huomenna.
Joku muukin on joskus murehtinut samaa asiaa http://keskustelu.suomi24.fi/node/1287767
Ja luulisi, että vuolukivitakkoja/uuneja myyvistä yrityksistä löytyy myös niiden puhdistamiseen tarkoitettuja aineita ja varmaan päteviä neuvojakin. Pikakuukkeloinnin perusteella kaikki valmistajat näyttävät kuitenkin antavan vuolukivelle tahranpoisto-ohjeeksi vesihionnan. Niin tämä Nunna, http://www.nunnauuni.com/suomi/tuotteet/kayttojahuolto.html, kuin huisan linkittämä Tulikivi, kuten kaikki muutkin.
Vaikuttaa siltä, että hätä ei ole tämän näköinen; eiköhän se siitä
Kiitos teille kaikille! Olen nyt koko illan lämmittänyt takkaa ja hangannut pyyhkeellä niitä rasvaisia valumajälkiä. Siitä on jotain hyötyä (huomenna näkee lopputuloksen jäähtyneestä pinnasta sitten) , mutta sen röpelöisen kivipinnan hankaaminen on tottakai hankalaa - epäsäännöllisiä kolosia, kohoumia ja sensellaista. Tietynlaista hiontaa siis olen harrastanut Huomenna perehdyn kunnolla noihin laittamiinne linkkeihin - tosiaan vaikuttaa ettei hätä ole tämän näköinen vaikka ikävältä näyttääkin
Hau-hau, olisin tosi kiitollinen jos viitsisit kysäistä sitä tutultasi. Eihän sitä koskaan tiedä
Meillä on 20 v. vanha vuolukivileivinuuni. Uunin pahin puoli on siinä että siihen roiskuvat rasvatahrat näyttävät oikein leviävän tummiksi laikuiksi. Uunin vieressä on hella, jonka päälle nostan uunista ruuat. Pataruuat ja uunikalat pirskuilevat rasvaa vielä jonkinaikaa kun ne on uunista otettu, monesti kylki on rasvaantunut. Aikani varjelin ohjeen mukaan kovilta aineilta, mutta kärsimyksen lisäännyttyä pinnan tummumisen myötä hirmustuin pesemään uunin pyykkipulverilla. Olen tähän mennessä pessyt sitä Fairilla, pesupulverilla ja jopa kristallisooalla. Lopputulos on aina parempi kuin rasvainen uuni. Tuo Fairy vinkki ja pehmeä harja taitaisi olla aluksi hellävaraisin… en tiedä. Huuhtelu ainakin kannattaa tehdä kunnolla. Ilkein näyttää olevan hellan kupeeseen venähtänyt “Maijan” letkusta karkuteille lähtenyt mustikka/ tai mustaherukkamehujuova.
Siitä sappisaippuasta: S-Marketeista sitä myöskin saa ja voipa olla edullisempaakin kuin luontaiskaupasta. Ne kun ostaa niitä enemmän kerralla.Ainakin omasta S-Marketista olen löytänyt sekä nestemäistä että palasappisaippuaa.
Se Sonett joka valmistaa tuota sappisaippuaa, tekee myös jauhemaista tahranpoistoainetta.
Lisää tahranpoistoaineesta http://www.sonett-online.de/3fin/bleifin.htm
Käytin tuossa äskettäin erästä ihmesientä, mitä meillä töissä on, valmistajaa en nyt muista. Tosi tehokas eikä tarvitse pesuainetta. On itsessään niin tehokas. Öljynkin sillä sai saranoista siististi.
Viherpiiperö, jos kokeilisit semmoista?
Kannattaa grillattavan valmistumisen jälkeen pitää grilliä vielä vähän aikaa päällä. Polttaa liat pois, ainakin osittain. Ja tärkein: käytä grillatessa kaupasta saatavaa alumiinista grillausalustaa. Sellanen haitaripohjainen matala vuoka, jossa on reikiä niiden vekkien yläosassa. Jää rasvat siihen eikä valu grilliin.
En tiedä tuleeko tämä nyt oikeaan paikkaan mutta en muutakaan löytänyt kun katselin. Onke kellään neuvoa millä saan wc pöntön puhtaaksi. Ruostetta tms rengas on vesirajassa eikä lähde sitten millään pois. Oölen kokeillut ruokasoodaa, pyykkipulveria/konetiskiainetta, kloriittia, jotain tabletteja kaupasta. Hermot menee. Kaupungin viemäristöstä jotain pa***a /ruostetta tulee vedden mukana sillä omat viemäröinnit on uudehkoja… rakennettiin tämä talo vasta muutama vuos sitten. Onko kellään vinkkiä millä saiai wc pytyn vesirajan likarinkulan räjäytettyä puhtaaksi?