Tahran, lian, pinttymien poistoniksit

Osta jotain vahvaa wc-pöntön puhdistusainetta, esim. Domestos. Työntele wc-harjalla vettä niin että vesiraja laskee alemmas. Laita vessapaperia ruosteraidan päälle ja kaada puhdistusainetta paperiin. Anna vaikuttaa yön yli. Toista tämä useana iltana.

Vessapaperin tarkoituksena on pitää puhdistusaine paikoillaan vaikuttamassa.

ja rynamiitillä lähtee pinttyneempiki lika :smiley:

Meilläkin rautapitoinen vesi riesana. Mie olen ostanut sellaisen teräsvillakiharakerän, joka ei naarmuta, koska siinä ei ole irrallisia langanpäitä ollenkaan(Bouboul, Vileda professional, muitakin tuotemerkkejä on). Sen venytän vessaharjan ympärille ja hinkkaan, apuna tietysti pesuaine: konetiskijauhe tms. Työtä teettää, mutta puhdistuu.

Sattuko sulla olemaan Corega-tabletteja, niitä tekohampaiden putsaamista varten tehtyjä? Laita sellainen likoamaan illalla pyttyyn ja harjaa aamulla. Aika tuhtia ainetta… meillä kerran putsattiin toooosi likainen/ruosteinen pytty Coregalla asunnossa, johon olimme muuttamassa.

Eikös ne tehotädit siivousohjelmassa iske aina coca colaa pönttöön ?

jos se on kalkkia (hapan virtsa ehkä sakkauttaa sitä kalkkipitoisesta vedestä jos teillä on kunnan vesi) niin kalkkiin tepsii hapan esim. sitruunahappo.

Itse sain vanhat vessanpytyt aikoinaan puhtaaksi kloorilla liottamalla, eli illaksi klooria loraus (tai senaikuista super-saniteetti -pesuainetta). Kalkki ei välttämättä kerrasta lähde mutta menee ainakin valkoiseksi.

Anopilla ja nykyyän myös mulla on Bang - Power Remover -suihketta. Se liottaa ne rauta/kuparitahrat hetkessä, joita tavis geeleillä ja ihmesienillä saa hinkuttaa vaikka kuinka kauan.

Tavallista etikkaa kunnon läräys ja saa liota yön yli, ei tuoksu ole kylläkään hyvä… Hapan puhdistusaine poistaa kalkin.

Mutku meil on ruostetta! Siis vesi rautapitoista.

eikös ruostekin lähde hapoilla?

Juu, just siksi:
"Rautapitoinen vesi jättää ruostetahroja. Molemmat poistetaan happamalla pesuaineella (pH alle 2), kloriitilla tai sitruunahapolla (apteekista). Ympäristöystävällisempää on käyttää sitruunamehua tai etikkaa. Kostuta pinta ensin, levitä pinnalle ja anna vaikuttaa 5-20 minuuttia. Harjaa pinta, huuhtele ja neutraloi hapan pesuaine pesemällä pinta uudelleen emäksisellä pesuaineella. Neutralointi estää viemäriputkistojen ja sauma-aineiden syöpymisen." lähde http://kysymammalta.blogspot.com/2009/09/wcn-ja-puu-cn-siivous.html

Täältähän saa hyviä vinkkejä mun siivoojan työhön, siis olen siivooja.

Täälön jottain vinkkejä

Ja-Na, minulla kävi samalla tavalla raudan kanssa. Käytän sitä sen verran harvoin että olin unohtanut koko jutun. Sitten pojan hääpäivänä kaukaa tullut vieras kirkkoonlähtökiireissä  otti meillä raudan esiin ja alkoi silittää valkoista paitaansa ja hihaan tuli iso musta jälki… Lainasin äkkiä naapurista raudan jolla saatiin akuutti tarve katettua ja heitin oman rautani roskiin (oli se kyllä jo vanhakin). Toivottavasti noista Jadeliilan linkin neuvoista joku sinulle tepsii.

Mulla kärähti kerran raudan pohjaan sellaista silitettävää palttausnauhaa ja sain sen asetonilla pois. Käytän asetonia muutenkin aina kun mikään muu ei auta ja pinta kestää (esim. ruostumatonta terästä olen putsannut sillä).

Kiitos wc puhdistus neuvoista… Lähtee ostamaan kaikkea… kokiksesta etikkaan ja tekari puhdistus jutskia:)

Kertokaas, miten saatte pöytäliinat pestyä puhtaiksi. Ärsyttää,kun pöytäliinat vähän turhan usein tuppaa olemaan kertakäyttöisiä, niin että isompiin juhliin on aina ostettava uusi. Sellaiset rasvaiset tomaattia sisältävät kastikkeet eivät millään taho lähteä, vaan ikuinen kellertävä läntti jää :frowning: Ja taitaa monesta muustakin rasvaisesta jäädä läntti. Monia aineita ja 90 asteen pesuakin olen kokeillut.

Silittämisessäkin on ihan kauhee homma. Mieluummin silittelisin tahrattomia.

Äsken tuossa juuri heitin joululiinan pyykkiin (se kumma kyllä lähtee puhtaaksi, ja sitä onkin sitten niin monta vuotta käytetty, että alkaa olla melkein puhki) ja silittelin toisen liinan pöytään, ja ärsää ne lähtemättömät läntit siinä.

Koittaisin vaikeisiin tahroihin aina sappisaippuaa. Sillä sain valkoisista pellavahousuistakin pois lasillisen punaviiniä ja sitä käytimme oopperajuhlillakin kaikkiin vaikeisiin tahroihin.

Kastele liina, hiero tahroihin saippuaa, laita kostea liina muovipussiin joksikin aikaa ja laita sitten normaaisti vain pesukonepesuun. Itse laitan yleensä pussiin aamulla ja sitten illalla pesukoneeseen.

Hyvä, kun oli viestini siirretty oikeampaan paikkaan.

Q, kiitos neuvosta. Sappisaippuaa olen kyllä kokeillut, mutta en tuollaista pussitusta. Täytyy kokeilla sitä.

Punaviini mielestäni aika hyvin lähtee nykyisillä pyykinpesuaineilla, mutta rasvaiset tahrat ovat vaikeamman tuntuisia.

Toimivat tahranpoistovinkit on välillä kullanarvoisia, paras pitää ne etsivien löydettävissä