Tahran, lian, pinttymien poistoniksit

Ihan tuollainen perinteinen sähköliesi. Karkunkielellä yritin jynssätä. Myrkkyjä en ole vielä kokeillut.

Pystyykö PataPataa käyttämään?

PataPatalla meillä hinkataan lieden levyt. Sokeripalakin toimii.

Minä olen todennut tällaiset teräslankavyyhdit parhaiksi lähes kaikkien pintojen pinttyneeseen likaan (ei emalipinnoille). Lanka on yhtenäinen, ei siis naarmuta pintaa. Lieden levyt, lasiset vuoat, kattilat, tiskipöytä ym ym. Älä käytä kuivana!

Joo, pystyy. Ei vain löydy kaapista. No, koitan vielä myrkyillä ja tuollaisella metallisienellä. On melkein sama asia. Ajattelin vain, josko olisi joku soodakikka tms olemassa.

Niin olen muuten aikoinaan tuollaisella kerällä putsannut jopa keraamista liettä ilman naarmuja. Mutta ei koskaan saa käyttää kuivana!

Meillon keraaminen liesi ja on ollu kyllä helppo pitää puhtaana. Tosi monta kertaa oon onnistunu kuohuttaa keitokset liedelle, mut helposti puhdistuu. Tää pentti on sikäli huono juttu, et monesti kesken ruoanlaiton “vaan piipahtaa äkkiä” täällä ja kohta kuohuu hellalle taas kerran.

Taikasieni on hyvä keraamiselle liedelle.

Mä käytän tällasta sientä, on ollut hyvä.

Linkit ei toimineet jotenki samaan viestiin laitettuina, ainakaan mulla. Mut tällanen neste on sit sillon tällön käytössä. Antaa helppohoitosen suojan tuohon lieden pintaan.

Olikse Sillä siisti-ohjelma? Jessus millasia huusholleja.

Nonni, nyt ei enää haise kuin korkeintaan paahtuneelle sokerille, öh... Jynssäsin oikein olan takaa tuollaisella vastaavalla metallikiehkuralla (on kyllä vähän harvemman oloinen) ja köökin pesuaineella. Kokeilin sokeripalaakin. Ihan puhtaan näköiseksi ei levy tullut, mutta pääasia, että ei enää käryä. Kattilan pohjalle sama käsittely (lähti muuten sata kertaa helpommin puhtaaksi kuin levy). 

Kiitti kaikille vinkeistä! (Pitäisiköhän tuota hammastahnaa vielä kokeilla?)

Astianpesukoneen puhtaanapitämisestä on tänään MTV3:n nettisivulla juttua. 

Mm. tiskikoneen suodattimen puhdistukseen siellä on tällaiset neuvot:

Tyhjennä tiskikone. Poista alin teline, jos se on mahdollista. Poista sitten jätesuodatin. Laita suodatin likoamaan vesi-etikka-soodaseokseen, jolloin lika kirjaimellisesti kuplii irti siivilästä.

Kaada astiaan esimerkiksi puoli desiä etikkaa puoleen litraan lämmintä vettä ja laita suodatin. Pidä huoli, että suodatin on kokonaan nesteen alla, lisää tarvittaessa joko vettä tai etikkaa. Lisää sitten joukkoon pari ruokalusikallista ruokasoodaa. Varoitus: seos rupeaa kuplimaan voimakkaasti, kun kaadat soodan joukkoon.

Anna kuplia rauhassa ja harjaa lopuksi tiskiharjalla.

Ei ole ikinä käynyt näin, vaikka paljon olen värjännyt: Pari kertaa olen käyttänyt sitä Dylonin uutta pesuväriä, viimeksi toista viikkoa sitten, jonka jälkeen pyyhin kumitiivisteet, jotka jäivät mustemmiksi kuin yleensä. Koneella on pesty sen jälkeen vajaa kymmenen koneellista ilman ongelmia, myös valkoisia.

Nyt oli koneessa iso, vaalea vihreä puuvillainen päiväpeitto, joka oli sitten jostain saanut itseensä pyyhittyä mustia väritahroja. En sitä heti huomannut, ja olen pessyt jo monta koneellista jälkeen, ja kun nyt sen tahran huomasin, aloin sitten viimeisen koneellisen jälkeen uudelleen niitä tiivisteitä tarkistamaan, ja nyt niistä irtoaa sitä väriä vaikka kuinka.

Miksi kummassa se väri vasta nyt lähtee, ja miten sen saa pois kokonaan? Ja saako sitä väriä päiväpeitosta pois, vai pitääkö sekin värjätä kokonaan tummaksi?

Törmäsin sellaiseen ongelmaan että tiuhaan kemikaaleissa puhdistetussa (esim. uimahalli) vedessä käynyt uimapuku alkoi ajan kanssa haista likaiselle. Uimapuku oli huuhdeltu jokaisen käytön jälkeen hyvin, pesuaineilla pesemistä ei tehty kovin usein, ja kun tehtiin niin se oli käsinpesu.

Mikä olisi tehokas tapa puhdistaa kunnolla uimapuku mahdollisesti siinä olevissa bakteereista, tai mitä ne hajun lähteet ovatkin ?

IHMESIENI se valkoinen mikä hajoaa helposti on todella hyvä moneen paikkaan muttei kuitenkaan duunaa toilettia eikä suihkukaappia… meillä vesi on ns.kivistä ja silikon saumat rusehtaa ja toilettiin muodostuu kattilakiveä mikä ei irtoo posliinista ei millään…WC vesisäilöön pitäisi saada jotain tujakkaa ja tehokasta ??? Meil on kummallakin omat pöntöt ja kerta viikkoon pesen ne kloritella ja jos tuloo vieraita niin pesen ekstra kerran jot olis hienompaa…

Nuu, laita se pyykkikoneeseen ja käsinpesuohojelmalle. Pesuaineen pitäs sit olla nestemäistä :slight_smile:

Minä oon pessyt uikkarit ihan normipyykin seassa 40 asteessa. Ihan hyvin kestävät. Ei tulis mieleenkään käydä käsipyykille.

Käsipyykki on

Sillo ku harrastin uimista … niin kyllä minä koneeseen viskasin niin puvut kuin pyyhkeet hienopesuun ILMAN huuhteluainetta…ja linkoustakin vähensin 800 kierrokseen.