Tahran, lian, pinttymien poistoniksit

Miraemmi, Klorite ei ole mikään paras aine lian irrottamiseen. Desinfioivalla aineella ei muutenkaan kannattaisi kotona pestä jatkuvasti. Vaihda johonkin yleispesuaineeseen ja käytä Kloritea vaan joskus. Sairaaloissa kylpyhuoneet pestään silloin tällöin Mäntysuovalla. Sillä lähtee saumojen välit.

Uimapuvut pistän koneeseen 40 asteeseen ilman huuhteluainetta. 

Kloritesta olen täysin samaa mieltä! Kotona sitä ei mielestäni tarvita ollenkaan.

Mä joskus livotan luutun kloriittiveessä

Vessanpönttö pysyy ilman pinttymiä kun sen pyöräyttää sisäpuolelta harjalla päivittäin. Tai lähes päivittäin.Joka kerta ei tarvi ees mitään pesuainetta, mutta vaikka laimennettu käsitiskiaine käy ihan hyvin tähän.Mä opin tän joskus kun olin siivoojana työmailla, ei ne aineet vaan ne kerrat. Kotioloissa ei tarvi ees joka kerta hanskoja laittaa tai millään rievulla pyyhkiä mitään, harjalla vaan ruksauttaa.

Meillä isännän mielipesuaine on kloriitti …minulla on jotain bingbängiä omassa huussissa :slight_smile:

Päivittäin pesisin toiletin …hih…hih…hii…hyvä ku kerta viikkoon sutasen ja parhaana kaks jos tuloo porukkaa. Meil ku on 2 huussia ni eihä päivittäin tuu ku miun huussiin 5-6 vetoa …isäntä kun on duunissa niin hällä 3-4 vetoa. Johan pesuainejäämiä alkaisi tuloo ja miulle ranne vamma :slight_smile: TÄÄ ON HUUMORIA olen siis liian laiska…

Mutta eihän siinä mee kun muutama sekunti. Viikkoharjauksella ei pytty pysy pinttymättä, koska jo pelkkä vesi piinnyttää vesirajan ja vesitilan. Ihan patalaiska määkin oon, ikinä ei oo kunnolla siistiä, mut ton pytyn harjauksen mää hutasen usein, koska pitemmän päälle siinä pääsee helpommalla.Ja eipä tartte sitä sitten hutasta jos joku tulee, ehtii juakseen lumppuja ja lehtiä hyppysissä eestakasin, et mihin ne piilottaa. :smiley:

Mie joudun noit lattioit moppaan ja imuroimaan koikkujen takia…et pytty saap tyytyy vähempään…noi käsivammat ku rajottaa laiskuuden lisäks. Kirjottaminen sattuu myös mut koht otan napit ja meen odottaan et kiputila helppaa…gutten natten :slight_smile:

Meillä on veneessä semmoset valkoiset palttinakankaiset(??) ikkunaverhot ja ne unohtui ottaa talveksi pois kun venettä tyhjättiin. No nyt niissä on mustia homepilkkuja. Pestiin ne juuri kloriitin kera kuumassa pesussa, mutta ei lähteneet sillä. Oliskojan pitänyt ihan tavallisella pesuaineella pestä. Onko kenelläkään mitään vinkkiä, miten tai millä aineella tuommosen mustat hometahrat sais pois?

Martat neuvovat: -Kokeile ensin normaalia pesua. Esikäsittele nestemäisellä pyykinpesuaineella.

-Voit kokeilla liottaa tekstiiliä piimässä 1 vrk. Huuhtele tekstiili käsin. Pese lopuksi tekstiilin hoito-ohjeen mukaan.

-Tarvittaessa voit valkaista tekstiilin, jos valkaisu on hoito-ohjeessa sallittu.

PikkuPioni hyppäsi suoraan vaiheeseen 3 :wink: Mutta autaiskohan tuo piimä…?

Joo hyppäsin kun epäilin että jää kuitenkin jotain näkymään kun ovat vitivalkoiset verhot. Huoh…ei jaksaisi ruveta uusia nykertämään. Pitää kokeilla tuota piimäliotusta…ja yleensäkin käsijynssäystä ja liottelua. Ja jos ei auta niin pitää ostaa joku tahranpoistoaine ja kokeilla vielä sitä. Ei liene meillä mitään tahranpoistoainetta kun ei koskaan tarvita. On lähteneet tahrat ilmankin vaatteista kun on toimittu aina heti tahran tultua (=huuhdeltu vedellä ja saippualla käsin ja sitten jätetty likoamaan).

Kotilieden keskustelusta kopsattua: “Puhdistin valkoisesta liinasta oikein kiinni pinttyneen homeen, soodaa ja etikkaa päälle, niin kastelin liinan ensin. Ensin laitoin soodaa ja sen päälle etikkaa home valkeni silmissä, se oli ihan taikuutta.” Kokeilisin mokomaa.

En löydä itseäni taas millään haulla. Jo aikaa sitten kysyin jossain, että millä konstilla saa etikettien liimatahrat pois lasipurkista. Nyt olen liottanut niitä öljyssä, soodassa, etikassa, astianpesuaineessa, keittänyt ja hangannut, mutta ei. Tyttö tahtoisi tehdä sellaisen lasilokerikon purkeista, jotka liimataan yhteen, eikä siinä touhussa auta se, että voi laittaa uuden etiketin vanhan päälle. Nämä tiukassa olevat etiketit ovat isoissa etikkakurkkupurkeissa. En ole myöskään Froosh-pulloista saanut etikettejä pois.

mineraalitärpätillä (kuin myös muovista, keramiikasta etc) - helpoimmalla pääsee kun kaataa sitä johonkin joutavaan laakeaan astiaan ja antaa liota hetken aikaan. jos jotain jää irtoamatta, kostutetulla rätillä hankaamalla saa lopun pois.     vaatii varmaan kunnon saippuapesun ja huuhtelun. ei taida mikään liima muuten tarttua…
moneen kertaan hyväksi todettu. olen itse sillä tavalla vinksahtanut, etten pysty katsomaan huushollissani, en sisällä enkä ulkona, mitään kapistusta jossa on hintalappu paikallaan. siksi mineraalitärpätti on vakiovaruste siivouskaapissa vaikkei maalaustöistä ole tietoakaan.

No se on tärpätti vielä kokeilematta, sehän se tietysti unohtui, kun en sitä lajia käytä kuin maalien kanssa. Jonkun verran se etikettiliima lähtee kyllä kun hankaa karkealla kostealla sienellä siihen soodaa ja tipan astianpesuainetta, mutta vaatii aikaa, kärsivällisyyttä ja käsivoimia. 

Minullakin olis muutama lianpoistovinkki.

Eli pyykinpesukoneen puhdistukseen käytän SIPO nimistä likaisille työhaalareille ym tarkoitettua pesuainetta.
Ekan kerran pesin 90 asteessa ja sen jälkeen pari kertaa 60 asteella ilman pyykkejä.

Nyt kun olen sitä muutaman kerran käyttänyt, riittää kun silloin tällöin pesee isännän työvaatteita 60 asteessa, puhdistuu siinä samalla kone.
Tämä vinkki on meidän isännältä lähtöisin.

Takkaluukut putsaan aina K2r uunin puhdistusaineella, toimii tosi hyvin, eikä paljoa tartte suihkasta.
Tai sitten perinteisesti vanhaan tapaan kostutetulla tuhkalla, se toimii myös hyvin.

Vessan pesen 2-3 kertaa viikossa, eli käsienpesualtaan ja pytyn, eipä ne yleensä ehdi paljoa likastua kun usein pesee, niin siihen menee n.3min, joku yleispuhdistussuihke käytössä.

Pinttyneisiin kaakeleihin gillit bang kylpyhuone on tosi hyvää, mutta jättää helposti raitoja, eli tasaisesti tarvii saada levitettyä.

Muistelen joskus poistaneeni teippitahroja auton lasinpesunesteellä. Jospa se auttaisi etikettitahroihinkin.

Liimatahrat lähtevät rasvaamalla. Vaikka ruokaöljyä tahran päälle ja hankausta vähän ajan päästä. Lopuksi pestään rasva pois.

Hei penttiystävät, nyt kaipaan apuanne. Mulla on induktioliesi jonka yhteen käytetyimpään liesikohtaan on pinttynyt koholle likaa. Raaputtamalla kynnellä siitä irtoaa (palanutta rasvaa ?) likaa, mutta ei mulla kynnet kestä sen kokonaan puhdistamista. Kaikki muut 3 liesikohtaa ovat ihan liattomia. Miten tuon todennäköisesti pintaan palaneen roiskuneen rasvan saisi poistettua siitä pinnalta ?
Kynnellä raaputtaen ja ihmesienellä hangaten jo tänään kokeilin mutta selkeä koholla oleva kerros on siinä yhden liesikohdan kohdalla edelleen, poislukien se raaputettu alue.
Onko hyväksi koettuja tapoja kellään tarjolla ?   Pitäis tässä muutaman päivän sisään saada tuo homma mielellään hoidettua.

Meillon tullu hellan mukana semmonen lasta jolla lähtee kaikki liat.Ja kaupasta saa aineita.

Universal stonellaki varmaan lähtis