Tähtiputki , Astrantia

Leaf miner’it on vissiin tavattu suomentaa miinaajiksi.

Juu, en osaa sanoa, haiseeko ne isommat kasvustot kuinka kauas, minulla kun on vain yksi kukkiva yksilö jota kävin haistelemassa. Piikkiputkea en ole koskaan haistanutkaan. Minulla on tapana tutustua uusiin kasveihin lähes aina myös nuuhkimalla - löytyy niin paljon erilaisia tuoksuja. Hyvän tuoksuisia kukkia pitää käydä imppaamassa vähän väliä, kun ovat niin ihania, kuten kurtturuusut ja neilikat. No, nyt meni kauas ohi aiheen!  

Ohi aiheen tämäkin mutta aina pitää munkin kukkia nuuhkia =D Töyhtövana, liskovehka ja konnanlilja tuottivat ällöttävän yllätyksen :wink:

Kiitos linkistä Pihanlaittaja; vois olla hyvinkin tuo " leafminer" eli sittenkin olis ötökkä asialla. Lehden tuhot ovat samanlaisia kun mulla ja yhteen sopii, että alkaa näkyä vasta myöhemmässä kasvuvaiheessa. Myrkkyä( Bayer Provoda) suositeltiin heti kun laikut ilmestyvät ja sittenkin tulos on epävarma.
Vaikuttaa varsin vaikealta hävittää mutta koitan ensi keväänä vaikka en myrkyistä ole innostunut.
Kasvien hävitys ja uusien taimien hankinta ei käsittääkseni auta kun ötökkä muhii maaperässä??

Onneksi olen heittänyt saastuneet lehdet sekajätteeseen enkä kompostiin :slight_smile:

Onko ko. ötökkä kiinnostunut muistakin kasveista kuin tähtiputkista?

Kävin katsomassa omien tähtiputkien lehdet läpi. Terveet olivat.

Selasin pikaisesti tästä ketjusta, että ruskeita lehtiä on esiintynyt vain I-III kasvuvyöhykkeillä. Voisiko olla niin, ettei ko. ötökkä elä pohjoisemmassa (vielä…)?

Hah, varmaan on just toi miinaaja asialla. Hyvä löytö, Pihanlaittaja. Ja höh, mistä ne elukat tänne metsän keskelle on löytäneet, kun ei todnäk ihan lähellä ole muita kasvustoja. Yritteliästä sakkia. En kyllä ala myrkyttämään, jos en jaksa katsella, kaivan pois ja pidän välivuosia ilman tota ja koitan sitten uudelleen. Pah.

Ainakin akileijojen lehtiä ovat miinaajat koristelleet, juttua akileijan tuholaisosiossa. Ötökkähän muhii maaperässä vain silloin, kun se ei ole liikenteessä eli jos saa estettyä sen koteloitumisen multaan talveksi, ei se ainakaan omassa pihassa lisäänny. Joku paksuhko ei-eloperäinen kate saattais toimia tai sitten kerros kalkkia tai tuhkaa. Myrkyistä Provado taitaa olla ainoa, joka tehoaa kasvin sisällä piileskeleviin ötöihin, mutta se on vähän ongelmallinen, koska myrkkyvaikutus leviää koko kasviin ja kestää viikkoja ja seuraukset joutuu arvioimaan ennen kuin tarttuu myrkkypulloon.

Eri kasveilla tuntuu olevan omat miinaajansa, tämä on nimettykin Phytomyza astrantiae. Minulla ei onneksi näy tuhoja.

Hajusta/tuoksusta goolailin, että toiset astrantiat tuoksuvat paremmalta kuin toiset. Tummemman punainen, jonka pari kesää sitten ostin (en nyt muista nimeä), oli varmaan hyväntuoksuinen (ja -makuinen), koska siitä on jäljellä vain riivitty tynkä (etanoiden/kotiloiden jäljiltä). Pentin kautta saamani hennon vaaleanpunainen taas porskuttaa komeasti ja on tuottanut mukavasti siementaimia.

Täällä on tähtiputkien lehdet olleet kolmena kesänä ruskeat. Ei ne niin kauhealta näytä, jos on muuta kasvustoa ympärillä. Myrkytä en koskaan mitään. Jos ensi vuonna muistaisi poistaa lehtiä, kun ruskettumista alkaa näkyä. Tai sitten tuolla katteella ja tuhkalla. Mahtaako nämäkin miinaajat talvehtia kasvin juurella?

Miinaajien rumentamia lehtiä voi tosiaan noukkia pois. Kotitarhassa ei liene mitään järkeä myrkyttää tähtiputkia. Voihan ne koko kasvitkin leikata maata myöten, jos ne ovat kovin rumat. Seuraavana kesänä voi nousta taas nätit kasvit. Ei siis mun mielestä kannata heti kokonaan ylös tähtiputkia kaivaa.

Siemenkirjeestä v.2012 Tosi kaunis, tykkään! :slight_smile:

Tuossa edellä kehuin hennon vaaleanpunaisen tähtiputkeni etanan/kotilonkestävyyttä - liian aikaisin. Alkukesästä siirsin sen siementaimia uusille kasvupaikoille, ja ne tuntuivat lähtevän hyvin kasvuun, mutta nyt loman jälkeen niistä ei löytynyt kuin (paikoin) tyngät Ferramol-suojauksesta huolimatta. Kyllä harmittaa - mitä ihmettä tässä pihassa oikein voisi kasvattaa?   Emokasvi on hengissä sentään, pitänee yrittää sen jakamista ensi keväänä.

kuva

Valkoinen tähtiputki on vähän ryytyneemmän näkönen, enkä saanut kunnon tarkennustakaan.

kuva

No höh   Vaaleenpunanenkin on sit tämmönen epätarkka.

kuva

Kaukasiantähtiputki
kuva

On aivan ihastuttavan kaunis tuo yksittäinen kukka. Aivan kuin jokin koru. Sietävätkö nämä kuivaa taikka paahdetta ollenkaan? Taitavat olla paremmin tuoreen maan kasveja?

Puolivarjossa pärjäävät parhaimmin.