Minullakin tähtiputkien lehdet ovat ihan ruskeat! Sain viime kesänä kaksi alkua eri henkilöiltä, istutin kasvit hieman erilleen (ei vierekkäin), ja nyt molemmat ovat samannäköisiä. Myös kukkien väri on ollut sellainen samea, hieman likainen, viimevuotisiin verrattuna. Ensimmäisenä tuli mieleen, että ovatko kärsineet kuivuudesta. Toisaalta kasvavat puolivarjoisassa, syvämultaisessa penkissä, jossa kuunliljat viihtyvät ja voivat hyvin. Harkitsin jo niiden hävittämistä, koska eivät todellakaan ole mitään pihan kaunistuksia nyt… 
Minun toissa kesänä ostama tähtiputki ei kuki vieläkään, (ei kukkinut edelliskesänäkään) mitä se mahtaa olla vailla?! Vaatiiko vahvan maan, nyt ei ole tullut lannoiteltua juurikaan, viime syksynä sai syyslannoitetta, puolivarjossa kasvaa-sen minkä kasvaa… ![]()
Puolivarjossa täälläkin kasvavat ja huonossa maassa. Hyvin kukkivat.
Kokeile toista paikkaa.
Olisiko varjossa liian kuiva? (Liian hiekkainen maa, koivuja lähellä tmv…
Kuunlilja saattaa näyttää varsin hyvältä myös laihassa/kuivassa maassa varjossa/puolivarjossa.
Onko kenenkään tähtiputkissa tämmöisiä lehtiä, tähtiputkia on eripuolilla pihaa ja kaikkien lehdissä samanlaista ?!
Satues, samanlaista ruskeaa on ollut minunkin tähtiputkissa tänä kesänä. Punaisessa enemmän kuin valkoisessa.
Välke, mikähän sairaus niillä on, mulla oli jo viime vuonna, mutta nyt enemmän ja vain tähtiputkissa.Mitään elukkaa ei niissä ole näkynyt.
Ei mitään hajua, toivottavasti on ohimenevää, rumathan nuo lehdet on. Alkukesästä revin ruskeimpia pois.
Mullakin oli tota jo viime vuonna, ja nimenomaan vain tähtiputkissa. Ei mitenkään haitannut talvehtimista, ihan hyvin nousi kasvusto, mutta olin toivonut että olisi tilapäinen riesa (säästä johtuva tms) vaan ei näköjään ollut. Voisiko olla joku kasvupaikkaongelma - liian kuivaa, hapanta tai jotain?
Viimevuonna täälläkin, tänä vuonna onneksi ei.
Kiitos tuosta kuvasta. Mulla on tähtiputki vasta ensimmäistä vuotta ja ihmettelin tuota ‘ruostetta’ lehdissä. Kaikki muut kasvit samassa penkissä voivat hyvin. En nyt sitten hävitä kasvia kun Kurpallakin on vaihtelua vuosittain…
Minullakin on ensimmäistä kesää kukkivaa isotähtiputkea. Ei kylläkään ole tuollaista ruskeaa (toistaiseksi ainakaan). Mutta kukan haju, se on PAHA! Eipä tule heti mieleen toista yhtä pahan hajuista kukkaa!
Kas, enpä ole kiinnittänyt tuoksuun/hajuun huomiota. Pitää mennä illalla haistelemaan.
IrisFinlandica, oletko haistanut piikkiputkea? Se on aika tymäkän kissankakka-arominen, mutta todellinen hyönteismagneetti. Tähtiputkessa näkyy myös paljon hyönteisiä, joten se on paitsi kaunis myös hyödyllinen puutarhassa - ei sitten tosin kuitenkaan oleskeluterassin vieressä!
Tietääkö kukaan mitä tämä tähtiputken lehtiä ruskettava vaiva on ja voisko sille jotain tehdä?
Mulla on jo kolmatta vuotta! Keväällä lehdet nousee kauniin vihreinä mutta alkukesästä alkavat laikukkaasti ruskettua. Alkuu poistin ruskettuvia lehtiä mutta ei se mitään auttanut. Harmittaa kun mulla on tähtiputkea isot kasvustot ja ihan pienissä taimissakin samainen vaiva ![]()
Satues tuolla aikasemmin kirjoitti ettei mitään ötökkää lehdissä näytä olevan, sama homma täällä, vaikuttaa joltain taudilta 

Voi eiiii, mulla on samassa penkissä sekä piikkiputki että tähtiputki (molemmat tämän kevään hankintoja). Kiva jos niissä on paha haju kun ovat sen polun vieressä, jota kuljetaan mökille tultaessa. On sitten niinku haisevat tervetuloa-toivotukset :).
Minun tähtiputkissani on tuo sama ongelma; Lehdet ruskistuvat jo toista kesää peräjälkeen. Kasvupaikka on tuore ja puolivarjoinen, ja ovat tänä vuonna saaneet vettäkin paljon aina lasten uima-altaan tyhjennyksen yhteydessä. Luulenpa, etten viitsi katsella moisia kasvustoja enää ensi kesänä…
Tuosta lehtien ruskettumisesta on ollut jo tuolla vanhalla puolella juttua. Kibu epäili sienitaudiksi.
Kaukasiantähtiputki / Astrantia maxima on kaunis.
Tähtiputken hajusta/tuoksusta (kävin nuuhkimassa): haju ei ole erityisen miellyttävä, ehkä jollain tapaa tunkkaisen mausteinen. Mutta aika lähelle kasvia täytyy mennä, että sen haistaa.
En tiedä johtuuko hajusta vai mistä, että tähtiputki säästyy hyvin etanoilta.
Netti kertoo, että Astrantia leaf miner, mikä lienee ötökkä suomeksi, aiheuttaa myös lehtien ruskettumista.
http://mygarden.rhs.org.uk/forums/p/30774/86875.aspx