Kylvöketjussa taisi olla Astrantian kylvöistä keskustelua. Kun ohjeistus oli että muutama viikko lämpimässä ja sitten siirto ulos. Joku pelkäsi niiden itävän sisällä…
No minulla on ollut 2 viikkoa sisällä lattialämmityksen päällä, kosteana olen pitänyt. Ja 8 lajiketta - kaikissa useita siemeniä. Ei ole yksikään kahdessa viikossa vielä antanut mitään elonmerkkejä. Että kyllä niitä uskaltaa sisällä pitää jonkin aikaa
Ensi viikolla pääsevät lumen alle. Mielenkiinnolla odottelen mitä sieltä nousee (vai nouseeko)
Mä kylvin Rubrat (Seemen maailman siemeniä) viimevuonna talvikylvöinä ulos. Itävävyys on 4/6. Kolme pikkuista taimea oli syksyllä hengissä
Olen miettinyt tuota isotähtiputkea syysasterin seuraksi kukkapenkkiin. Kukkapenkki on länsiseinustalla, mutta hieman varjossa. Molemmat kasvit taitavat kukkia vasta loppukesästä, olisiko teillä hyviä ideoita mikä sopisi penkkiin alkukesäksi? Jokin mistä jäisi kauniit matalat varret/lehdet syksyyn asti…
Akilleijat
Isotähtiputki aloittaa kukintansa jo kesäkuun alussa ja kukkii ihan koko kesän. Esikko voisi sopia siihen ihan alkukevääksi niiden seuraksi. Ja kun esikko lopettaa kukintansa, voisi sen vierestä nousta kuunliljaa, joka olisi kaunis lehdistöltään ihan koko kesän ja syksyn. Sipulikukkia sinne joukkoon piristämään kevättä. Sekä isotähtiputki että kuunliljat peittävät hyvin niiden lakastuvat lehdet.
Kiitos vinkeistä Ainakin noita esikoita voisin laittaa!
Sain nyt isotähtiputken siemenet, voikohan niitä istuttaa näin keväällä vai vaatiiko syyskylvön? Kevätesikon siemeniä sain myös, sen ajattelin suosiolla jättää syksyyn…
Kylmäkäsittelyn ehtii vielä kevyesti saada, kun vie nyt ulos.
Kiitos! Näin teen.
Kylvin tänään Isotähtiputken siemenet ja vein potit ulos kasvihuoneeseen muiden perennakylvöjen kanssa. Taitaa tulla vielä jokunen pakkasyökin vaikka päivällä lämpötila siellä on tällä hetkellä kymmenen asteen paremmalla puolella.
Luin noita tässä ketjussa jokunen sivu taaksepäin annettuja ohjeita, ja kovin erilaisia olivat. Kysynkin nyt että käsi ylös se jolla siemenet ovat itäneet ihan pelkällä kylvö-ulos-antaa itää- systeemillä ?
Sellaisen tiedon löysin Isotähtiputkea googlatessani ennen kylvöä, että se leviää rönsyistä. Siementaimista taas moni puhui täällä. Nähtävästi kuitenkin on kova leviämään ?
Mulla on isotähtiputken kasvattaminen siemenestä ollut hankalaa, mutta ihan ulkona tuolla kylvö-ulos-antaa-itää -systeemillä muutama kuitenkin iti. Siementaimia sen sijaan löytyy aina reippaasti, mutta ne on helppo kitkeä pois, jos ei tahdo. Ei ole ollenkaan agressiivinen, eli et joudu pulaan sen kanssa. Eihän se pakkasyö ole välttämätön, lämpötilan pitäisi mun käsittääkseni olla -4 - +4 astetta.
Kiitos tiedosta. Laitoin sellaiset ehkä 10-20 siementä multiin. Ehkä kannattaa vielä tehdä yksi rasiakylvös, sehän ei paljoa tilaa kasvihuoneessa vie, ja siten varmistella että saan taimia tarpeeksi.
Luulen että tähän aikaan vuodesta lämpötilat ulkona on ihan passelit niillekin jotka vaativat sen kylmäkäsittelyn, tosiaan ei tarvita mitään paukkupakkasia
Tähtiputken lehdet ihan ruskeita, ihan kun ruosteessa, onko kellään muulla. Ikinä ennen ei ole tuollaista esiintynyt.
Just kirjoitin tuonne Täpliä, laikkuja -ketjuun, että joka vuosi on ollut ruskelaikkuisia lehtiä täällä tähtiputkissa. Liekö sille ominaista?
Täällä ei ole ollut ikinä ennen. Aina hieno lehdistö.
Kävin katsomassa ja lehdissä oli ruskeita laikkuja, täälläkään ei ole ennen ollut. Mikähän niitä riivaa ?!
Outoa:/
Punatähtiputki ‘‘Ruby Wedding’’
Viime vuonna pihavierailulla sain tämän ihanuuden. Tässä on erilainen lehti kun muissa,.
Perennatietosanakirja antaa nimeksi Astrantia maxima.