Tähtiputki , Astrantia

Mun tähtiputkissani on aavistus vaaleanpunaista

Tähtiputken luovutus suoritettu korkeudelle Vaasa.

Nyt jään kuulostelemaan tulevia vuosia, josko selviää uudessa kodissa. Siellä ollaan kyllä sitä luokkaa viherpeukaloita, ettei varmaan tarvitse kauaa odotella kukintaa. Lohkaisin yhdestä tähtiputkesta sellasen tukun, joka mahtui vatiin tiukasti (ettei kaatuile auton perässä) ja katkoin kukat erikseen leikkokukkanipuksi. Kätevää. Lehtokotilot on vähän riesa mun puutarhassa ja mainitsin tästä useita kertoja, että pitäis pestä ja huljutella vedessä taimipaakkua, josko sillä konstilla saisi munatkin irti? Toivottavasti eivät saaneet kauheesti ‘loisia’ kukan kera.

Tosi hieno kuulla. Ei ole niin hirveen kivaa antaa toiselle joku kasvi joka kuukahtaa hetikohta. Minullakin on seuraavaksi hakusessa tuollainen tummemmanpunainen tähtiputki. Siitä tulee mieleen keijukaiset… jep jep

Variegata isotähtiputki, terkut Kurpalle!

Millaisia kokemuksia on tuosta variegata lajikkeesta? Itse hankin sellaisen juuri. Onko tähtiputki helppo kasvattaa siemenestä?

Kyllä on. Useista paikoista ilmestyy uusia alkuja, vaikka en ole kylvänytkään.

Omassa variegata kasvissa on aika mitättömän väriset kukat, mutta kun noita kirjavia kerran kerää niin meneehän se. Siitä en onnistunut siemenistä lisätä, jakamalla vaan.

Jep, variegatassa on värittömät ja pienet kukat, mutta lehtien värit ovat kauniit. Variegatan juurella on ollut pari kirjavaa siementaina, joten siemenestäkin onnistuu.

Kylvöraamattu sanoo näin astrantiasta: Sow at 18-22ºC (64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6 wks, move to 5-12ºC (41-53º) for germ.

Ja mie ku oon ihmetellyt, kun en ole kahtena vuonna saanut astrantiaa itämään. Olen kaikki perennat laittanut päivän lämmittelyn jälkeen ulos, eli on tosiaan jäänyt tuo ensimmäinen lämpökäsittely pois.

Minä oon niin kärsimätön ihminen, etten jää itämätöntä purkkia kattelemaan seuraavaan vuoteen, vaan kumoan sen kukkapenkin reunalle, jos ei ole heinäkuuhun mennessä taimettunut.

Joo, voi elämä mäkin sanon noita astrantian ohjeita. En todellakaan noudattanut - eivätkä itäneetkään, mokomat. Purkit on kipattu kasvarin viereen “hautuumaalle”, nouskoon sieltä jos Rubyja sattuu tänä vuonna huvittamaan.

Kyllä astrantia voi itää ilman lämpökäsittelyäkin - viime vuonna kylvin kaksi satsia, kummatkin iti, mutta toinen jäi sirkkalehtiasteelle. Toinen taimettui kyllä oikeaoppisesti.

itsestään kylväytyy kasvupaikalleen, liekö kylmän ansiota vai miten lie astrantian laita

Asarina, kylvin avomaalle “taimipenkkiin” kokeilu mielessä muutamia siemeniä - marraskuussa ja joulukuussa. Marraskuun jälkeen oli melkein 1,5kk sulaa ja välillä maa jäässä. Ei itänyt yksikään tuona aikana. Luotan siihen että muutamalla plus-asteella oleva maa on niin kylmää että hidastaa taatusti itämistä!! Itämisnopeus riippuu lämpötilasta. Briteillähän ei välttämättä ole jääkaappia kummempaa paikkaa (+5) kylmäkäsittelyyn…

Olen optimistinen avomaakylvöjeni suhteen :wink: We’ll see…

Itsestään kylväytyy pihalla.

Näyttää vaativan toisinaan kaksi talvea itääkseen, eli siis sen lämpökäsittelyn.

Oho, en huomannu että tää oli Astrantiaketjua (luulin kylvöketjuksi). Muutama Astrantia siis kokeilussa ulkona, mutta loput on sisällä. Pidän mullan kosteana ainakin tuon 3 viikkoa. Sitten vien ulos. Jos itää sisällä, niin sitten otan sen haasteen vastaan :wink:

Mäkeen olen minäkin heittänyt itämättömät astrantiat. Kuinka ollakaa, lensi vähän liian pitkälle. Junttasavipaikasta löysin viime kesänä pari pikkutainta. Siirsin vähän parempaan paikkaan.

Mie taidan olla liian innokas nyppijä, ja kun olen tyhjännyt purkit penkinreunaan, olen luullut siinä kasvavan rikkiksiä ja kiskonut pois.

Alkuja on joka paikassa, jos jättää leikkaamatta kukkineet tähtiputket.