Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Viime syksynä laitettu kolmisenkymmentä kynttä maahan ja nyt laskeskelin että 15 olis noussut pintaan :slight_smile: Ne tuokuu jo!

Eikös noita valkosipulin varsia voi sitten käyttää ihan normaalin sipulin varsien tapaan?

talvivalkosipulin naatti (ainakin niiden kahden, joita itse olen kasvattanut) on aikalailla kova ja puiseva; ei pieneksi silputtunakaan ole edes tähän aikaan keväästä kovin maukasta. naattien leikkaaminen vähentää sipulin kasvuun tarvittavaa ravintoa ja sitä myöden pienentää tulevaa satoa. syksyllä sitten huomaat, että korjuuvalmiitten sipuleiden naatit ovat ehdottomasti pelkkää kompostin täytettä.
jos haluat valkosipulin aromia tuoreesta sipulinversosta, osta mitä tahansa market tavaraa ja kasvata ruukussa versoja saksittavaksi tai hanki kuvernöörinkukan juurakoita (korpikangas ainakin on myynyt) tai kasvattele kiinalaista ruohosipulia siemenstä ellet saa jakopalaa tai löydä myynnistä jostakin (en osaa sanoa, onko edes missään). se ei ole ihan yhtä talvenkestävä kuin tavallinen ruohosipuli mutta esim minulla vähän havulla suojattuna on säilynyt muutaman vuoden. parvekkeellakin nyt alkamassa kolmas kesä ja satoa on saanut jo kerätä sopan höystöksi

Lehtiä voi valkkarista napsia, pari taimestaan ei vielä rasittane kasvua. Mulla on kukkapenkeissä valkkaria ihan vain alkukevään herkutteluihin. Eihan ne suurta satoa kaikki tuota, jokunen jytky aina löytyy syksyllä kaikesta syömisestä huolimatta.

Mukavasti piipottaa valkkaririvi meilläkin. Isännän kanssa eilen käytiin tutkailemassa.

Ituilmuja annattaa laittaa reiluti. Niitä voi sitten ottaa vihreinä ruokiin. myös syksyllä kannattaa lattaa pieniä kynsiä muutaman sentin välein riviin. Siitä sitten saa alukesästä harventaa juurineen ruokiin. ennen juhannusta ovat valkkarin lehdet pehmeitä ja maukkaita.

Tää on muuten meidän vissisti viimeinen kasvatuskokeilu, jos ei meinaan onnistu. Sen verran monta epäonnistumista takana, mutta penttiläisten innostamana vielä kerran.

ookoo mummi ja muut, uskon että tvs:nkin naatit ovat syötäviä:_)

minun suussani maistuvat kyllä vapun aikaankin kovilta ja puisevilta verrattuna noihin kertomiini vaihtoehtoihin niin etten aio jatkossakaan niistä “nautiskella”

Talvivalkosipulista monet syö “kurjenkaulan” eli sen kiemuraisen, minkä päähän itusilmut kasvaa. Se on pehmeämpääkin kuin muut osat. Muuten en lähtisi varsia tai lehtiäkään pahemmin syömään.

Sieltä ne 28.3 istutetut itusilmut puskevat pintaan! En ymmärrä, miten tuosta kuvasta tuli noin iso.kuva

Minä luulin, että mun myöhään maahan laittamat venäläistä alkuperää olevat talvivalkkarit on paleltuneet kun vielä pari viikkoa sitten siellä ei näkynyt kuin kaksi pientä piippaa ja aiemmin istutetut ranskalaiset oli jo vihreällä varrella. Eilen kun pääsin tarkastamaan tilanteen, melkein järkytyin, kun niissä oli jo 20cm pitkät varret ja vain yksi on nousematta ylös. Ne on nyt saman mittaisia kuin ne ranskalaiset, joista näyttää olevan useampia, jotka ei ole selvinneet talvesta.

Mä istutin maahan itusilmuja myöhään syksyllä, mutta ei sieltä ole noussut muuta kuin juolavehnää! Pah!

IF, oletko varma, etteivät ole valkkaria? Itusilmuista nousee ihan heinän näköistä vartta. Muutaman kerran olen nykäissyt ylös ja huomannutkin pienen sipulin siellä juuressa…

Ja kasvaa siellä tvs-maassa muutakin 

kuva

Kiva sipuli sulla, Eltsu! Taisi siellä pari sipuliakin olla, minäkin erehdyin välillä heinästä, nehän näyttävät tosi samalta kuin juolavehnät. Mutta määrän pitäisi olla vallan eri, niin paljon niitä itusilmuja sinne työnsin syksyllä. No, toivossa on hyvä elää…

Pitänee taas tänä iltana myöhään kastella tämäkin lava. Viime kesänä en hirveän paljoa kastellut ja sipuleita tuli luultua vähemmän.

Kertokaapa viisaammat, että mitäs nyt? Toissasyksynä istutetut valkosipulit eivät viime vuonna kunnolla kasvaneet, ja hävisivät omia aikojaan. Nyt samasta kohtaa penkistä puskee läjästä useampia versoja, mutta mitä niille nyt tehdään? Voiko ne nostaa ylös ja istuttaa uudelleen, tuossa paikassa menestymismahdollisuudet ovat huonohkot.

Nostaisin ylös ja antaisin hyvän kasvualustan.

Hevosenlannasta kysymys, sain purukuivikkeista hevosenlantaa. Antajan mukaan se on kompostoitunutta, mutta minusta ei kovin palaneelle näytä - virtsa ei haise eli ei ole ihan tuoretta, mutta pallurat erottuu selvästi ja lannanhaju tuntuu. Ei osannut sanoa minkä ikäistä se on.

Kysymys kuuluu uskallanko laittaa talvivalkosipuleille? Niillä on nyt tuoretta heinää pinnalla ja hevosenlantaa oli tarkoitus laittaa vielä kerros siihen päälle, mutta kuinka tuoretta siihen uskaltaa laittaa?

Minä kyllä laittaisin, valkkari hyötyy paljosta typestä. Ehkä sekoittaisin sitä kasteluveteen jotta saa kunnon typpilannoituksen valkkareille. Ja myös lisäisin maan pinnalle ikäänkuin katteeksi.