Monesti varoitellaan että juurikasveille ei saa laittaa kovin tuoretta lantaa bakteerien (salmonella?) takia, vaaraako ei siis ole?
Katteeksi sitä tavallaan ajattelinkin, siihen ruohosilpun päälle, ja sateiden mukana liukenisi sitten ravinteita valkkareille (loppuviikoksi luvattu sateita).
Mun hepanlantakasa oli 2 talvea ulkona, ensimmäisen pressun alla ja toisen ilman pressua. Edelleen näkyi kikkareita, eli eivät ne kovin äkkiä hajoa. Käytin kasan tänä keväänä loppuun, viime vuonna myös tvs:t saivat annoksensa.
Minä liottelin eilen kastelukannuissa kanankakkarakeita ja kastelin kanankakkavedellä valkosipulit, kurpitsat ja maissit. Nyt meinaan vielä levitellä valkosipulipenkkiin hepanlantaa katteeksi. Kai ne hyvät jutut siitä sitten liukenee maahan sipuleja kastellessa.
Kuinka paljon laitoit kanankakkarakeita kannuun?
Mittailin sellaisella kananakakkapullon korkilla 10 litran kastelukannuihin 5 korkillista rakeita. Liottelin muutaman tunnin ja sitten kastelin.
Ollaan pari vuotta viljelty Aleksandraa ihan menestyksellisesti mutta tänä keväänä ei noussut ainuttakaan piippaa. Ollaan ihan huuli pyöreänä eikä keksitä mikä mahtoi mennä pieleen. Hö. Itusilmuista laitetut onneksi ovat hyvässä kasvussa.
Kanankakkaa 1 dl/kourallinen kastelukannussa menee vielä sihdistä läpi, isompi satsi puuroutuu, siinä minun mittaohjeeni. Voihan sitä toisenkin kannullisen lorottaa. Ruohosilppukatetta ei pidä väheksyä, maaperä hyötyy ja pulskistuu, kynnet kasvaa runsaalta ruohokatteellakin.
Parin valkkarin tyveen on tullut tollanen pallukka. Mitä se meinaa? Kun kynnet on istutettu syksyllä ainakin 25cm syvyyteen.
Jokin kasvuhäiriö. Muutama näyttää minullakin olevan. Tuskin viljelijän aiheuttamaa ![]()
tiedättekö istukassipuleittenne sortin aivan varmasti? - minusta tuo on thermidromen varsi-itusilmupallero. muitakin varresta lisääntyviä varmaan on.
itse tutustuin tuohon, kun naapuri ihmetteli samaa "kasvuhäiriötä" kuin te tuossa yllä. tarpeeksi kun mietittiin, niin selvisi, että hän oli kokeilun vuoksi ostanut edellisenä syksynä keravan valkosipulifestivaaleilta jotakin ihmettä eikä tietenkään enää yli vuoden päästä muistanut mitä. vähän tietoa penkomalla löytyi thermidrome.
Mai-lee, noi on jotain -drome loppuisia, ostin Viherlassilasta viime syksynä. Hyvä juttu, kyllä täällä kaikki selviää, kiitos!
Sabadrome! Löytys, kun vähän selailin ketjua taaksepäin
.
Mulla on tullut viime ja tänä kesänä pari tuollaista mukulaa vanhaan Aleksandra(?)-kantaani. Uusia istukkaista en ole ostanut koskaan ![]()
Ostin viime syksynä netistä luomutilalta valkosipuleita, tarkastettuja ja puhtaita piti olla. Istutin uuteen maahan pienellä välillä vanhoihin sipuleihin. Nostin ylös muutaman huonovointisen näköisen varren ja kahdessa oli sipulikärpäsen toukiksi sopiva toukka. Pöh. Riittääkö yksi vuosi taukoa kyseiselle maalle että voi samaan paikkaan uudelleen istuttaa? Kertokaa vielä miten kuivatte valkosipulit? Osa näyttää katkaisevan varren aika lyhyeksi heti alkuunsa. Itse olen kuivatellut koko varren kanssa, mikä tietysti hankalampaa, mutta olen kuvitellut, että varmempaa? Osalla niin puhtaita, että pesettekö sipulit noston jälkeen?
Hei Apua valkosipulin kasvattajat!
Olen mitä ilmeisemmin tunaroinut viime syksynä istutetut talvivalkosipulini kun niistä kasvaa semmoiset korkeat tupsut. Onko niistä enää mitään toivoa saada valkosipuleita, koska ne pitää/ olisi pitänyt nostaa? mitäs niille kukannupuille tehdään?
No sitten oon minäkin tunaroinu - mutta eipä oo eka eikä vimppa asia jossa tunaroin…näillä vaan mennään.
Korkeat tupsut taitaa siis olla niitä kukkavarsia. Valkosipuliin kuuluukin kasvaa kukkavarsi. Meillä kaikki kukkavarret kerätään pois ennenkuin ehtivät kuituuntua ja wokataan. Ihanaa kesäherkkua. Tai sitten kukkien voi antaa kehittyä ja käyttää itusilmut uuden lisäysmateriaalin kasvattamiseen.
Kiitos tiedosta Tuomipihlaja, kukaan ei oo siis tunaroinut, hyvä hyvä.
Meillä perikunta laittaa kurjenkaulat sellaisenaan voikkarin päälle
Juu, unohdin, että salaattiin myös tuoreena ihania. Mutta se wokki on niin herkkua!!