Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Okei, kiitos. Mä jo vähän säikähdin. Koska nuo sipulit sitten pitäis korjata? Tänään nostin yhden, ja aika pieneltä näytti vielä…

nostele aina yksi syödäksesi kerran tai kaksi viikossa ts tarkista ovatko pysyneet kokonaisina. jos näyttää että rupeavat kynnet irtoilemaan toisistaan niin nosta pois kaikki. - oma korjuupäiväni taitaa taas olla 23.8.:-)

ps - ylenpalttisen kurjenkaulasadon voi pakastaa; wokattuina tai salaattiin pätkittyinä menevät sitten talvella...

Kiitos Tuomipihlaja wokkausvinkistä (ja raipei tuorekäytöstä), tänään heti kokeilin ja hyvää oli. En tajua, miten en ole yhtään ymmärtänyt, että kurjenkaulat voi käyttää ruoaksi, vaikka mun valkkarinviljelyn voi jo laskea vuosikymmenissä! Tähän asti paras mitä olen keksinyt on laittaa ne maljakkoon, missä niitä nytkin on iso nippu. Vaan tämän oivalluksen myötä siirtyvät siitä seuraavien parin päivän aikana pannulle/leivälle/salaattiin. Nams.

Meille ei sitten niitä kurjenkauloja tule, kun tekevät itusilmut tonne varren tyveen. Oisin kyllä tykännyt niistä. 

Eli ne kurjenkaulat voi ihan sellaisenaan wokata? Mitäs tuo valkosipuli siitä tykkää jos ne kurjenkaulat käy nyt poimimassa? En ole niitä koskaan aiemmin poiminut ja siksi kyselen uteliaana :smiley: Mä olen niistä yleensä poiminut ne itusilmut sitten ja kasvatellut jonkin verran uusia kynsiä. Mut kyllähän mun täytyy niitä maistaa :slight_smile:

Isommiksi valkkarit kasvavat jos eivät hukkaa energiaa itusilmuihin. Osan jätän kasvamaan ja uudistan niillä kasvustoa vuosittain. Taitaa kuivuus kurittaa tätäkin kasvia.

Kiitos valtsu, taidanpa sitten poimia puolet kurjenkauloista syötäväksi ja toinen puoli saa pitää kaulansa :slight_smile: Kyllä nämä selvästi kärsivät näistä helteistä. Välillä olen yrittänyt niitä kastella mutta enemmänkin varmaan pitäisi.

Me ollaan jo aikaa sitten katkaistu kurjenkaulat. Ne muuttuu niin nopeasti puisiksi ajatellen ruuanlaittoa.

Meillä ollaan jo 25 vuotta oltu niin laiskoja, että kasvustoa ei ole koskaan uusittu, mutta hyvin kasvavat. Siis kasvatettu uudet aina kaikki kynsistä. Kaikki kurjenkaulat leikataan ja syödään aina. Valkosipulista tulee tosiaan suurempi, kun ei tuhlaa voimavarojansa itusilmujen tekoon.

Ollaan ajateltu, että jos joku paha tauti iskee, niin aloitetaan sitten alusta uusilla ostokynsillä, mutta ei ole sellaista tarvinnut tehdä.

Minäkin käytät kaulat nuorina ruuanlaitossa mutta nyt ei kauloja ole näkynyt :frowning:

Jos joku vielä kaulankatkaisuun ryhtyy, niin laittakoon varsineen maljakkoon kasvamaan kokoa. Nakkelen vain riviväleihin ja sieltä löytyy istutettavaksi isoiksi itsekseen kasvaneita syssyllä, siis normaalivuosina, kun kaikki minkä maahan laittaa ei paahdu.

Mun palstalta toiseen keväällä siirtämäni valkkarin lehdistö on alkanut kaatuilemaan (~½), vaikka olen niitä yrittänyt tukea tomskunlehtikatteellakin. Kastellutkin olen, mutta en ole kokeillut maan kosteutta ruoho/tomskunlehtikatteen alta - pitääpä tuo tehdä huomenna  

Ne ‘kukkavarret’ kannattaa katkaista siitä kohtaa, mikä helposti rapsahtaa poikki, leikata se kuiva latva pois, ryöpätä ja pakastaa.

Aijjaa, tässä olikin ilmeisesti kyse näistä “kaupan valkkareista” =D

kuva

Milloin nuo valkkaria nostetaan ylös maasta?

Mullahan on istutettuna itusilmuja. Olen sieltä ruoanlaittoon välillä nostanut noita ja monessa ollut kaksikin kynttä.

Nyt on puolet valkosipulista kuivattanut tuon lehtivarren, joten kaivanko ne ylös ja jätän vielä ne, missä vartta selvästi on? Vai miten toimin?

Nostoaikaa ihmettelen minäkin, kun valkkarini kasvaa 150 km päässä, niin sinne ei ihan tuosta vaan lähde tutkailemaan valkkareiden kypsyyttä. Joko lauantaina pitäisi nostaa muutama kokeeksi?

Kannattaa tehdä koenostot. Jos ne on jo auenneet niin sitten kaikki voi nostaa samantien. Jos ei oo vielä auenneet niin miettii uskaltaako jättää niitä sinne maahan enää vai nostaisko kummiskin jo samantien. Eihän siinä muuta kuin se niiden säilyvyys - jos haluaa että ne säilyy pitkään niin silloin olis parempi nostaa siinä vaiheessa kun eivät ole vielä auenneet (kynnet levähtäneet).

En ite oo vieä tehnyt koenostoa mutta nyt kun muutaman päivän sisään säilön kurkkuja nostan sinne mausteeksi valkkaria, siinä samalla näkee tilanteen.

Minä testasin viime viikonloppuna yhtä valkkaria kun meinasi iskeä ihan kunnon flunssa ja piti saada valkosipulia nopeasti teehen :slight_smile: mun kynnet olivat vielä hyvin tiiviisti kiinni toisissaan. Taidan antaa vielä olla viikon verran ne maassa.

Yleensä niihin aikoihin itekin oon tainnut nostaa omani. Jotkut on silloin auki ja jotkut kiinni, se on ihan hyvä mulle kun käytän ensin aika nopeesti ne auenneet. Aattelinkin Geneseetä ja 150 kilsan matkaa siinä että kannattaa miettiä sitä nostoa. Mulla matkaa taitaa olla lähempänä 50 metriä :)

Nostin eilen jo osan, kun naatit olivat melkein kuolleet. 
Pieniä olivat (kun palstanmuuton ja uudelleen istutuksen yhteydessä unohdin kanankakan)