4 vartta nostin tänään, kaksi niistä jo ihan ruskeita. Toisessa niistä kynnet ihan jo irtaantuneet. Kaikissa muissa vielä kiinni, mutta taidan nostaa viikonlopun aikana ne joiden varret ovat ruskettumassa. Saan toivottavasti säilyviä valkkareita niistä. Loput sitten viimeistään viikon kuluttua.
Kävin eilen loput viimevuotiset valkosipulit läpi ja otin niistä kaikki vielä hyvät kynnet talteen. Kuorin ja tein niistä säilykettä. Aika homma, mutta paljon olisi mennyt hyvää tavaraa kompostiin jos en olis viitsiny siihen ruveta. Saa nähdä millaisia tuli. Koskaan ennen en oo tehny valkkarisäilykkeitä. Samalla ohjeella tein kun chilipikkelsin, Chilipikkelsin vaan maustan valkosipulilla niin nyt maustoin valkkarit chilillä.
Ja nyt lähden nostamaan uutta satoa varastoon. En raaski tehdä uusista vielä säilykettä, kun ovat niin ihania tuoreena.
Ne onnistuivat!
Tilli85,ihannäköisiä valkkareita,nam
Täälläkin ensikertalainen talvivalkosipulin kasvattaja sai onnistuneen sadon. Jääkaapissa kylmäkäsitellyt ja keväällä kasvihuoneessa esikasvatetut valkosipulit onnistuivat hyvin. Syksyllä suoraan maahan laietetut jäivät puoleen näiden koosta, koska me tyhmät teimme syksyisen valkkaripenkin visakoivuistutuksen viereen. Visakoivut kyllä kasvoivat paljon, kun kai imivät kaiken valkkaripenkin lannoituksesta. Tänä syksynä valkkarit menee parempaan paikkaan ja osan teen taas tuolla jääkaappimenetelmällä.
Kuva on vähän epätarkka, kun otin sen myöhään illalla auringon laskiessa. Meni koko päivä toimiessa klapikoneen käyttäjänä, niin pääsin kasvimaalle vasta iltamyöhään.
Mie päätin tän vuoden kokeilun perusteella laittaa myös tänä vuonna talvivalkosipulia. PAri sipulia tais maahan jäädä kun vaan varret irtos tai sitten niissä ei ollut ees mitään toisessa päässä ![]()
Minä nostin tänään loput valkosipulit. Reilu viikon aikana olen nostanut aeimmat. Lehdet oli osassa jo vallan keltaisena. Ihan kiva sato tuli, mutta sipulikärpäsen toukkia on ollut tänä kesänä. Olin kyllä koko kasvukauden tarkka ja nyppäsin heti pois sellaisen varren missä oli huonovointisen näköistä lehteä ja tarkastin nyt nostaessanikin jokaisen varren että oli terve eikä toukan vierailema. Jos jollakulla on hyviä vinkkjä millä pääsee niistä eroon niin kertokaa!
Kasvupaikan vaihto pars keino. Maan kääntäminen niin, että pintamulta toukkineen joutuu syvälle.
Toukat eivät kai mullassa elä, vaan sipulissa. Sipulikärpänen talvehtii kotelovaiheena ja kuoriutuu sitten aikuiseksi keväällä. Jos naatit alkaa kaatua ennen aikojaan tai sipulin tyvellä on pehmeää, koko sato pitää nostaa pian ylös ja kuivattaa huolellisesti, jotta munat ja toukat kuolevat, jotta ei siis ensi kesänä olisi uusia aikuisia.
Meillä oli ekaa kertaa sipulikärpäsiä runsaammin tänä kesänä. Sipulit nostettiin jo heinäkuun lopulla. Toukkia syömäpuuhissaan löytyi muutamista, muut olivat ilmeisesti vielä munina varren tyvellä.
Nyt oon ruvennut katsomaan, että taitaa purjosipuleissakin olla muutamassa samaa vikaa. Huomenna tutkaan tarkemmin ja nostan ylös, jos tarve vaatii.
Valkosipulit nostettiin eilen. Näyttivät hyviltä.
Lisäys: Tulikin jo tutkailtua nuo purjot. Onpa niissäkin sipulikärpäsiä ainakin osassa :(
Nostettiin Sabadrome valkosipulit äsken. Varret oli jo maata myöten ja hajoamassa. 34 sipulia tuli yhteensä. Ihan kiitettävän kokoisia ovat
.
Mihin aikaan täällä kutosvyöhykkeellä kannattaa laittaa talvivalkosipulit maahan? Olen aina muistanut asian liian myöhään ja on sitten jäänyt kokeilematta valkosipulin kasvatus.
Jaa a, sen kun tietäs. Tarvitsevat parisen viikkoa juurtuakseen ennen maan routaantumista. Jos vain vähän pakastuu ja sitten sataa pikkujäiseen maahan pysyvät lumet, niin valkosipulithan tykkää, kun lumi estää routiintumista.
Joskus olen lokakuun puolivälissä kylmissäni räntäsateessa istuttanut ja lumet pysyivät kevääseen, eli viivyttely oli viimetipassa. Lehtiä haravoin päälle kasan routasuojaksi. Kunhan lämpötila laskee idemmäksi aikaa 5 asteeseen istutan hyvällä säällä, kalenterista piittaamatta.Ja maan kunnostan valmiiksi.
Nyt on talvivalkkaripenkki tyhjä, valkkarit harjattu ja nostettu ulkokuistille sateilta suojaan. Annan siellä kuivahtaa ennenkuin pätkin varret, leikkaan juuret ja siirrän lopulliseen talvisäilöön autotalliin minikasvarin ritilähyllyille vieri viereen töröttämään. Sen säilytysidean sain täältä pentistä ja kyllä on hyvä ja toimiva systeemi !
Joko näillä korkeuksilla on talvivalkkarit nostettu? Kaisaliisa?
Jepjep, näillä korkeuksilla nostettiin 19.8. Muutama sipuli oli jo auennut.
(Aiemmat nostot 11.8.2013 ja 29.8.2012)
Meillä nostettiin eilen, pari oli vaan auennut. Ihan hyvän kokoisia talvivalkkareita tuli 170 kpl + ne toistakymmentä jotka on jo syöty. Kohta alan olla jo tavoitemäärässä, tänä syksynä on tarkoitus laittaa penkkiin 200 kynttä. Joka vuosi olen penkkiin laitettujen määrää nostanut, meillä kun valkosipulia kuluu paljon ![]()
Minkä kokoisiksi talvivalkkarin siemensipulit teillä ehtivät kasvaa kesän aikana? Minulla on jääneet tosi pieniksi rimpuloiksi, vähän hernettä isompia.
Vähän peukunpäätä suurempi on Ø.
Herneenkokoinen kuulostaa normi ekakesäiseltä. Toisena kesänä voivat triplata kokonsa ja tulla jopa 3 cm kokoisiksi vai onko ne jo kolmevuotiaita sinkkuja silloin (kaupan solo valkosipulin kokoa). Seuraavana kesänä jakaantuvat kynsiksi.
kertokaa minulle, miten tuo temppu tehdään, että itusilmuista kasvatetut saa pysymään soloina vuosi toisensa jälkeen? - viimeisimpinä vuosina ovat ryökäleet kasvattaneet kurjenkaulan ja jakautuneet kynsiksi jo heti ensimmäisenä kesänään (vain kuusi yksikyntisenä pysynyttä oli tänä syksynä)
viime(?) syksynä laitoin <-blogiin kuvan jossa olivat mukana silloiset neljä yksikyntistä. painonkin taisin isoimmasta kertoa.