Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Mulla on itusilmut kasvaneet tosi hyvin,. Monessa on ollut jo kaksi kynttä. Toiset ovat peukalonpään kokoisia.

Onko niin, ettei noiden itusilmujen kuuluisi tehdä sitä kurjenkaulaa? Mulla ovat tehneet. Eivät kaikki, mutta kyllä niitä oli aika paljon. Olisivatko ne just niitä, jotka ovat jakautuneet jo kahdeksi kynneksi?

Mai-leen isoin yksikyntisistä kasvanut oli vuonna 2013  peräti n 50g

Punnitsin äsken  yksikyntisiä satsista isompaa kokoa 3 kpl yhdessä, paino 100g, eli n 30g kipale, läpimitta 3,5 cm. Pienpää kokoa olevista erästä 3 kpl painoi yhteensä 20g (7g/kpl).

Kaikkein pienimmät kasvatukset, ne herneen kokoa olevt tavikset tippuivat talikon välistä ja jätin maahan. Lykkään niille tolkun lannoituksen ja kasvakoot laatikossaan seuraavan kesän.

Isoin valkosipulini painoi 100g, silmämääräisestikin muita vuosia pienempiä ovat/ kuivuus, laiskuus, kastelun puute ja vesiheinää mattona.

Itusilmut olen varsineen poistanut ja laittanut ulos maljakkoon. Nyt on sade kastellut ja osa alkaa pukata jotain kasvua,tertsulle katon alle siirsin. Voisiko olla, että juuri ne alkavat jakaantua jatyöntää hanhenkauloja jo ensi kesänä, kun ovat jo nyt sekaisin menneet?

kuva

tuo pukattu kasvu voisi olla yksi hyvä vaihtoehto niin kuin sekin meidän ajatuksemme, että neljä paksuhankista talvea piti maan niin lämpimänä, että itusilmut saivat kaksi kasvukautta peräkkäin. hyvä aatos kuitenkin tuli tyrmätyksi tänä vuonna, koska viime talvi oli taas semmoinen eteläsuomen eipäs-juupas-talvi ja aina vaan solot jäivät vähiin minulla. - kateellisena katselin ystävä-vanhanherran komeaa kipollista yksikyntisiä. uusi ehdotus on, että taas on käynyt niin kuin ahneille tuppaa käymään: p...a loppu. olenhan moneen kertaan kertonut, että valitsen itselleni aina ne isoimmat itusilmut (paljon hernettä muhkeammat) ja jaan pienemmät tarvitseville. kun vertasimme ystäväni valitsemiin niin hän istuttaa huomattavasti hillitymmän kokoisia. mediumit valkkaan itselleni tänä syksynä ja se on ans kattoo sitten...

kuva

avatar-kuva ainakin tarpeeksi isona:-)

onnistunkohan paremmin linkin teossa kuin aamulla puolinukuksissa?

edit - onnistuin. ja niin kuin miikos ärsyttää-ketjussa jo "todisti" puutarha.netin tekniikka toimii siltä osin kuin luvattu on (ff:llä tein tämän)

Kohta olis taas aika laittaa talvivalkosipulit maahan :slight_smile: kun vaan tulis tilaamani istukassipulit ekana exotic gardenilta. Kahta erillaista tilasin. ‘Flavor’ ja ‘Therador’

Mun talvivalkkarikasvatus meni pyllylleen tällä kertaa. Ensin palstan vedenpaisumuksessa suurin osa kynsistä mätäni ja elävät istutin uudelle palstalle (kaikkien kasvin siirrossa/sekamelskassa unohdin lannoittaa valkkarit). Eli pieniksi jäivät.

En tiedä, mistä nämä "jättipurjot", jotka ovat kasvamassa vielä, ovat imenneet kasvuvoimaa?

Filifjonkan kysymykseen maahan laitosta. Minä olen laittanut joskus ihan joulukuussa kun maa jäässä ja lumi ja ihan samalla tavalla keväällä pukkasi sipulia.

Syökö jänis valkosipulia? Laitoin viime syksynä valkosipulin siemensipuleita kolmeen riviin, paljon. Nyt kun nostin ne ylös, ei ollut kuin 1/10 osa jäljellä. Kevätkesällä jänis istui ahkerasti sipulipenkissä, arvelin sen syövän vesiheinää. ( On nyt niin kesy että juuri ja juuri viitsii siirtyä että ei jää jalkoihin, popsii apilaa nurmikosta.) Nostin valkosipulin vähäiset sipulit, kun meinaan siirtää paikkaa. Arvelin että jos vaikka varret on vaan lakastuneet, mutta en löytänyt sipuleita mullastakaan.

Minä laitan kans maahan juuri ennen jäätymistä,suunnilleen lokakuulla.

Mä laitoin viime vuonna ensimmäiset syyskuun ekalla viikolla, melkein helteessä. Loput istutin lokakuun lopussa lumen keskelle, maa oli sula mutta lunta ehti sataa parikymmentä senttiä. Ne ensiksi istutetut pärjäsi paaaljon paremmin. Asiaan saattoi vaikuttaa moni muukin muuttuja, niin etten uskalla kovin jyrkästi ottaa kantaa, mutta aion kyllä istuttaa mieluummin ennemmin kuin myöhemmin.

Joo ei se talvikaan minulla tavoite ole, mutta joskus vaan hommat siirtyy niin olihan se sitten armeliasta että hyvin kasvoivat myöhäisestä istutuksesta huolimatta. Lokakuun puoliväli-kuun loppu on tavoite. Nykyään on vaan niin lämpimiä syksyjä ja talven alkuja. Kiva kuitenkin kuulla että aikainen istutus ei välttämättä ole huono juttu. Olen vähän pelännyt syksyistä kasvuun lähtöä.

Mulla on istutus syyskuun tokalla viikonlopulla tai viimeistään kolmannella. Silloin on kivan lämmintä vielä istuskella istuttamassa.

Meillä kun kesä on aina niin kuiva (ei kastelua mökillä), niin eivät juuri kasva kesän aikana kokoa, vaan syksyn ja kevään.

Mulla istutusaika määräytyy ihan sen mukaan milloin saan vapaata tilaa kasvimaalle valkkareiden istutuspenkin muokkaamiseksi. Jos kasvukausi jatkuu pitkään, niin tekee myös sadonkorjuu useimmilla kasveilla ja lokakuulle kääntyy ennnekuin pääsee tyhjentynyttä tilaa muokkaamaan. Istutus sitten vähän säiden mukaan loka- tai marraskuussa.

Tänä vuonna mulla on niin valtavan kokoiset kynnet suurimmassa osassa valkkareita että pitää tosi tarkkaan pitää huolta että jättää ne pienimmät syrjään istutusmateriaaliksi. Muutama pienempikyntinen valkkari on jo mennyt keittiössä ja kyllä harmittaa kun en heti tajunnut että ne olis pitänyt säästää istukkaiksi.

Itusilmupenkistä en oo vielä nostanut satoa, huomenna olis tarkoitus katsoa mitä sieltä löytyy. Toivottavasti hyviä yksikyntisiä istukkaiksi.

Tyhmä kysymys, mutta miksi ne pienimmät? Aina neuvotaan säästään just ne isoimmat.

No kun ne isoimmat kynnet on mulla on melkein kaupan pienien kokonaisten valkosipulien kokoisia. Ei oikein viittis maahan haudata :) Mulla on tänä vuonna paljon valkosipuleita joissa on vain muutamia kynsiä mutta ne sitten todella isoja. Kastelin oikeestaan ensimmäistä kertaa tänä vuonna valkkareita kun niiden sijainti kasvimaalla oli sopiva letkuun nähden ja niinhän ne on kasvaneet sitten myös. Normikokoiset isot kynnet on sellaset hyvät istukkaat olleet mulla, en millään raatsisi uhrata noita isoja kun kuitenkin määrällisesti tarvitaan saman verran kynsiä oli ne sitten minkä kokoisia tahansa.

Kuitenkin jos aina valitsee ne kaikkein pienimmät istutukseen, sipulikanta saattaa pienentyä. Ja jos valitsee suurimmat, sipuleiden keskikoko suurenee.

Toki on otettava huomioon kasvuolosuhteet - kuivassa paikassa kituliaasti kasvavilla on ollut potentiaalia suurempaan kokoon, joten ne käyvät lisäykseen. Itse valitsen istutukseen keskikokoisimmat :slight_smile:

Ihan niin. Ja itsekin valitsen aina ne normikeskikokoiset, eli se menee tuohon Kaisaliisan mainitsemaan "keskikokoisimmat" -sarjaan, mutta tänä vuonna on ehkä hankalaa saada siitä kokoluokasta tarpeeksi istukkaita. Hyvä sato, ja sen tuoma positiivinen ongelma :)

Meillä on talvivalkosipulit päässeet maahan loka-marraskuun vaihteen tienoilla. Sit kun kaikki muu kasvimaahomma alkaa olla tehtynä. Yhtenä syksynä unohtui. Talvella sitten huomasin unohduksen. Istutin ne sitten huhtikuussa heti kun maa suli. Hyvin tuottivat satoa ja ihan samaan aikaan kuin yleensäkin.

Saako talvivalkosipulin istukkaita ostettua ihan tavispuutarhaliikkeistä vai joutuuko tilailemaan jostain?

En ole näitä aiemmin kasvatellut, mutta nyt keväällä tökin marttojen taimivaihdosta saamiani kynsiä multaan ja aikalailla erimakuisia möllyköitä sieltä nostettiin kuin aiemmin kaupan verkkopussissa ostetut valkkarit :slight_smile: Noista tuli siis sellasia keltasipulin istukassipulin kokosia palleroita. Kyllähän mulle keväällä martat jo sanoivat, että eivät ehdi enää kasvaa kesän aikana, mutta kokeilla täytyi silti. Sen verran hyviä ovat tuollaisenakin, että ei noita muutamia raaski säästellä istutukseen vaan käytetään nyt syksyn aikaan suurena herkkkuna :slight_smile:

Puna, hyötykasviyhdistykseltä niitä ainakin saa .  Näyttävät tuolla sivuillaan kertovan että kauppa "Alku ja Juuri" aukeaa 1.9. talvivalkosipulisesonkia varten.

Kiitos Nuu, pitääpä heti katsoa! :slight_smile: