valkosipulibeibejä olen kasvatellut tavallisessa puutarhamaassa, istutussyvyytenä olen pitänyt 3-4 cm ja sitten mullannutkin niitä, taimivälit ovat olleet n 4-5 cm, mahtuvat siinä kasvamaan parikin vuotta ennenkuin tila loppuu ja pitää siirtää oikealle kasvupaikalle.
- ja sitä ruohosilppua katteeksi, pitää kosteana ja antaa ravinteita. puolivarjossakin kasvavat -tahtoo tulla tilanpuutetta minulla kohopenkissä, toisaaltariittää kasvuvoima- mutta aurinkoinen paikka on paras
Valtsulle kiitos! Entä jätetäänkö ne alut maahan talveksi? (Kysyy elämänsä ensimmäistä kertaa valkosipulia kasvattava)
Kasvattaa niitä itusilmuja (edellisenä syksynä maahan laitettuna) sitten miten tahansa, kunhan vain maassa ovat ja vettä saavat. Niistä tulee ekan kesän jälkeen sellaisia peukalonpään kokoisia pallukoita, pikku sipuleita. Ne kannattaa ottaa ylös loppukesästä ja laittaa syksyllä uuteen paikkaan hiukan syvempään ja harvempaan. Seuraavana kesänä niistä tulee jo sellaisia 2-4 kyntisiä oikeita valkosipuleita ja kun siitä taas syksyllä laittaa kynsiä maahan, saa jo seuraavana kesänä jo isoja sipuleita.
Jos taas laitat itusilmut keväällä maahan ja hyvin hoidat ja kastelet, saattaa sipulit kasvaa ja kasvaa, niinkuin purjo, eikä ollenkaan "tuleennu". Sen voi nostaa syksyllä ylös ja istuttaa syvempään ja harvempaan ja jättää talveksi siihen. Talvi voi olla kuitenkin niin konstikas, että vihreä maanpäällinen osa voi kuolla tai joku käy jopa syömässä niitä. Jokunen saattaa onnistua ja seuraavana kesänä saat sitten 2-4 kyntisiä niistä henkiin jääneitä. Osa noistakin keväällä maahan laitetuista itusilmuista tekee tuleentuneen pikkusipulin. Itse suosittelen kuitenkin talvivalkosipulille joka suhteessa syysistutusta!
Hui! Ei siis ihan yksinkertaista puuhaa
Sand, talvivalkosipuleiden kasvatus on melkein kaikkein yksinkertaisinta kasvatusta, mitä on olemassa :
1. Istutus aina syksyllä
2. Itusilmut pinnan alle, isot kynnet syvälle
3. Ravinteikas maa
Siinpä se sitten olikin. Itse en ole taiteen sääntöjä sen tarkemmin noudattanut (tieto lisää tuskaa), mutta olen hyvin onnistunut . Lienekö sitten vahingossa. Maa on meillä savensekaista.
Helppoa se on, kunhan vain tietää mitä haluaa. Tekee sen sitten miten vaan, niin aina jotakin saa, isompaa tai pienempää sipulia. Ja jos antaa kaikkien kukkavarsien (itusilmujen) kasvaa ja lähtee niistä lisäämään, niin parin vuoden kuluttua hukkuu valkosipuliin.
Itselläni on vaan se ongelma, että en saa saa syksyllä nostettua ja kuivattua talvivalkosipulia säilymään ja siksi sipulit menevät etupäässä jakeluun ja osa takaisin maahan. Säilytystä varten viljelen toista lajiketta, jonka laitan vasta keväällä maahan!
Minä olen säilytellyt valkosipuleita kuivassa ja lämpimässä sekä 0 asteessa, molemmissa ovat säilyneet.
Valkosipulinviljelijä telkkarissa kertoi, että sipuli on lepotilassa sekä lämpimässä että kylmässä. Huoneenlämmön tietämillä on kasvulämpötila - siinä lämmössä sipuli ei säily.
Se toinen valkosipuli (ei talvi) säilyy koko talven ja edelleen, hyvin kuivattuna keittiössä jääkaappitornin päällä korissa. Tietenkin kuivuneita sipuleitakin joukosta löytyy. Talvisellainen on yleensä jouluun mennessä jo ruskettunut, kuivanut tai muuten pahentunut. Onko sitten nostettu väärään aikaan tai väärin kuivattu tai jopa tautinen, ota tuosta selvää?
0 astetta tai vähän miinuksella olisi kaikkein paras säilytysläpötila sipulille ja monelle muullekin vihannekselle!
Meillä syödään vieläkin viimevuotisia talvivalkkareita. Ei ne enää parhaimmillaan ole, mutta täysin syömäkelpoisia ja aromikkaita. Paras mehukkuus on kyllä kadonnut ja joissain kynsissä on ruskehtavaa siinä pinnalla. Tosin nämä viimeiset herkut ovat lusineet keittiössä tiskikoneen päällä...
Talvivalkkarit ovat säilyneet moitteetta kun ne kuivattaa hyvin, varret leikattuina n. 30 senttisiksi. Itse kuivaan ilmavassa ladossa nostettuna julmetun suuren yrttikuivurin ulospuhallusilmaan. On soman lämpöistä ja kuivaa. Siinä saavat rillotella pari viikkoa, siistitään ja laitetaan koreihin kuivaan ynnä viileään (n.+10 astetta). Hyvin ovat säilyneet.
Mistähän minä saisin itselleni talvivalkosipulia? Milloin niitä on myynnissä, että voisi syksyllä laittaa maahan?
Minulta ainakin saat (varauksella, että omani olisivat jo syksyksi jakaantuneet, niin pääsisit heti istuttamaan kynsiä - pari sipulaa varmaan riittää?) Ja itusilmuja ainakin tulee, mutta silloin joudut aloittamaan ihan alusta. Katsotaan myöhemmin syksyllä, tai jos saat muualta varmemmin
Voi kun hienoa. Odotellaan!
. pirkko-martta minulta saat talvivalkosipulin siementä...minulla on toistasataa valkosipulia kasvamassa ja ainakin varret ovat hyvin kasvanut, varmaan kolmen viikon kuluttua ne nostetaan jo ylös.minä istutin sinne väleihin purjoja ja lehtikaaleja.ne ehtii vielä kasvamaan loppukesällä.laiska kun olen kitkemään.itseasiassa laitoin juurimaton pellolle ja sen päälle vähän kompostimultaa ja sitten heinäsilppua muutaman kerran ja siinä ne kasvaa.ei tartte kitkeä.
No nythän lykästää meikäläistä.
Talvivalkosipuli on minulle aivan uusi tuttavuus - luin äsken tämän viestiketjun alusta ja siinä kaikki mitä siitä tiedän. Innostuin aivan valtavasti - olen "uusi viljelijä" eli aloittelin tänä keväänä savipeltoni kanssa. Siellä on sitä sun tätä, mm. ilmasipuliin pääsin tutustumaan tämän palstan kautta, ja sitä siellä nyt pari pientä alkua jo kasvaakin.
Jos oikein ymmärsin, talvivalkosipuli talvehtii maassa ja antaa sitten satoa kesällä? Onko sitä helppo löytää puutarhaliikkeistä? Kysyn koska en ole ennen edes kuullut moisesta. Se siis ei ole tavallinen valkosipuli joka istutetaan ja jätetään maahan syksyllä? Savipellon (jota alan parantamaan) lisäksi minulla on perustettuna hyvämultainen ns. yrttipenkki joka on isohko alue jolle laitan pääosin monivuotisia keittiöyrttejä ym. kasviksia.. Olisiko se oikea paikka tälle talvivalkosipulille, vai onko savimaa parempi?
Olisin kiitollinen jos joku asiasta tietävä voisi valaista tietäni tällä itseviljelyn innostavalla polulla koskien nyt siis talvivalkosipulia!
Minä olen oman sipulini aikoinaan ostanut puutarhamessuilta, muistaakseni hyötykasviyhdistykseltä. Aloitin kahdesta sipulista ja nyt niitä on jo neljäkymmentä kasvamassa + itusilmut lisäksi. Tykkään siitä, että on ns. monivuotinen, eli voi jättää maahan. Sipulin voi sitten jakaa keväällä tai syksyllä. Kyseessä on siis aivan tavallinen valkosipuli, ei sen kummempi "uutuus".
En nyt aivan oikeaoppisia neuvoja osaa antaa, mulla sipulit on savisessa maassa, jossa seassa turvemultaa ja kompostia, hyvin kasvavat :)
Kertokaahan, onko luonnollista, että tähän aikaan kesästä talvivalkkarit tekevät kovaa vauhtia piippoja.
Viime syksynä laitoin kynnet voimakkaaseen multaan ja ne lähtivät kovaan kasvuun jo huhtikuussa.
Myös kylvämäni itusilmut tulivat aikaisin pintaan ja niitä oli todella paljon. Istuttelin niitä uusiin penkkeihin ja kuivuudesta johtuen ne ovat lähes kaikki kellastuneet. Tosin olen kastellut niitä vesijohtovedellä silloin tällöin, mutta ei se kuivuuteen ole auttanut.
Talvivalkosipuli lienee kasvimaan helpoimmin kasvatettava kasvi, ja sen vaatimat harvat työvaiheetkin ajoittuvat tasaamaan ruuhkahuippuja.
Istutetaan syyskuun lopusta joulukuulle.
Kesäkuussa ruohosilppukate ja kastelulannoitus.
(Itusilmu"kukintojen" eli kurjenkaulojen poisnyppiminen heinäkuussa)
Nosto elo-syyskuussa.
Viihtyy parhaiten lantakompostilla (tai turpeella ja kanankakalla) parannetussa savessa, menestyy muunkinlaisessa maassa, vain hiekkamaa on huono paitsi jos viitsii kastella viikottain ja lannottaa riittävästi.
Syysistutus siksi että syksyllä kynsi kasvattaa juuret valmiiksi. Kun keväällä maan pinta sulaa niin juuristo on valmiina ja itu syöksyy hurjaan kasvuun.
Sama kasvurytmi on kukkasipuleilla, siksi nekin istutetaan syksyllä.
---------
Chardonnay, meilläkin valkoiset ampaisivat hurjaan kasvuun jo huhtikuussa, tämä kevät vain oli sellainen. Meillä ei ole satanut touko-kesäkuussa oikeastaan ollenkaan joten kasvu on lähes tyrehtynyt eikä kurjenkauloja vielä ole näkyvissä. Jos olisi satanut niin itusilmuvarret työntyisivät taatusti jo nyt näkyviin. Onhan nyt valkoisille "heinäkuu" eli kolmas kasvukuukausi meneillään.
-----------
Jos sato onnistuu normaalisti niin minulta saa ostaa syksyllä Aleksandraa syöntiin tai peltoon suurempiakin eriä.
Pirkko-Martta, ihan läheltäkin syksymmällä talvivalkosipulia kyllä löytyy, maassa ja hyvässä kasvussa 170 kpl Riittää varmasti muutama sinullekin!
Paria viikkoa aikaisemmassa taidetaan nyt olla, mielestäni "kurjenkaulat" on ilmaantunut aikaisempina vuosina vasta heinäkuun alkupuolella/puolessavälissä. Taitaa tosiaan olla yksi helpoimmista kasvatettavista, syksyllä yksitellen kynnet maahan, keväällä ne sieltä nousee, reilu kerros katetta riviväleihin, "kurjenkaulojen" keruuta wokkiherkuksi tai itusilmujen kasvatus, elokuussa sipulit kiskotaan naateista ylös, kasvumaan lautareunuksen päällä kuivatusta viikon verran, varret poikki 15cm mittaisiksi, kuivatusta kuivalla säällä ilmavassa aitassa tai sateisella säällä sisällä, säilytys viileässä (noin +10 astetta) eteisessä korissa ja käyttöön. Viimeisiä viime kesän kasvatuksia käytin nyt juhannuksena, muuten ihan ok mutta maku hieman miedontunut, pari kynttä mennyt "ontoksi" ja pikkasen juuria ilmaantunut. Ei siis mitään ongelmaa säilytyksen suhteen.
Ritterina, kiitos vastauksesta. Tein varmasti virheen, kun istutin pienet itusilmuvalkkarit uuteen maahan jo toukokuussa. Niitä oli niin paljon ja tiheästi, että pakko niille oli jotakin tehdä. En kuitenkaan usko, että kaikki ovat kuolleet. Ajattelin, että ensi kesänä minulla on komea valkosipulikatras valmiina. Koivun tuhkaa ripottelin maahan, samoin muillekin sipuleille.