Olen laittanut vain ruohokatetta. En tiedä mitä hyötyä olisi multauksesta, jos sipulit on istutettu sopivan syvälle syksyllä.
Mitä mieltä ootte, voinko kylvää kesäkukkia pikkuruisten itusilmurivien väleihin tänä kesänä? Tarvitseeko semmoinen pienen valkosipulivauvan lehtipiippa kovasti aurinkoa?
Minä ajattelin laittaa krasseja piippojen sekaan. Piipat lopettavat kasvunsa suhteellisen aikaisin, joten uskon että tulee hyviä sipulinalkuja. Mutta oikesti en tiedä
Krassit voisi kasvattaa maata pitkin. Varjostaisivat siinä ja olisivat nätteinä Hieno oivallus!
Osa meidän talvivalkosipuleista tekee ainoastaan kymmenkunta isoa itusilmua. Tässä suuret itusilmut kasvamassa, versot ovat huomattavasti suurempia kuin pienistä lähteneet alut. Kokeilen pitää tätä ryhmää erillään, nähdäkseni säilyykö itusilmujen koko jatkossakin suurena. Mielenkiintoista myös seurata, poikkeaako sipuleiden koko "tavallisista".
Kanta on alunperin Isoäidin kasveilta tilattua. Osa sipuleista tekee suuria, osa tavallisia itusilmuja, vaikka niiden pitäisi olla samaa kantaa.
Milloinkas pitäisi kantaa uusia noista itusilmuista. Meillä on istukkaat toista kautta, enkä tiedä, montako kasvukautta niillä oli jo takana, kun saimme ne. Huomaako sen jotenkin sadosta, milloin olisi aika. Tänä kesänä ajattelin niitä (itusilmija) kuitenkin laittaa, sillä tykkään tästä lajikkeesta. Tekee 3-5 pulleaa kynttä, jopa vain yhden ison, mikä olisi käytön kannalta parasta.
Katsoin vanhoja valokuvia koneelta ja en löytänyt yhtään valkarikuvaa eikä oo mitään muistikuvaa milloin valkkareihin alkaa tulla kukintoja ja minkä kokoisia ne tähän aikaan vuodesta ovat. Voisko joku kertoa minkä mittaisia valkkarit on nyt muiden kasvimaalla, mulla on noin metrin mittaisia kun nostaa lehdet suoraan ylöspäin. (eiks oo vähän “isoja”), en moista kasvua muista viimevuodelta.
Kaisaliina, aika “järeitä” sun pikkuvalkkarit, mulla on tosi hentoja.
Mullakin on “tavallisista” itusilmuista kasvatetut korkeintaan ruohosipulin vahvuisia.
Talvivalkosipulit ihan mukavassa kasvussa, kolmea eri kantaa kynsistä istutettuna. Odotan mielenkiinnolla maku- ja kokovertailuja niiden kesken.
Takana härkäpapurivistöt kasvunsa alussa.
Nyt alkaa kehittyä jo kukinnon alkuja, ihan makeeta seurata niitä kiekuroita. Mulla on neljä riviä ja yhteen ajattelin jättää kukinnot ihan vaan niiden ihanuuden takia, en viime vuonna huomannut niiden kasvua haittaavan. Mites muilla?
Ne kiekurat on tosi hienoja maljakossakin.
Kukkavarret kannattaa pistää ruoanlaittoon silloin kun ne vielä ovat pehmeitä. Ne ovat tavallaan ensimmäinen varsinainen sato valkosipuleista. Kiinassa niitä myydään toreilla ja ovat ne siellä haluttu ‘herkku’.
youtubessa on semmosia videoita joissa niistä tehdään pestoa hyvinki simppelisti. Voi hakea vaikka sanoilla garlic scape pesto. En oo vielä ehtiny kyllä itte kokeilla, mutta näyttää mielenkiintoiselta.
Eli tarkoitatko että nuoret kukkavarret voi laittaa ruokaan kuten ruohosipuli, onko ne kuinka voimakkaan makuisia? Tulisko niistä hyvää valkkarivoita esim. persiljan kanssa? Neuvoja ja vinkkejä kaipais! Enoo koskaan käyttänyt, Vvoiko niitä myös säilöä esim. öljyyn? Kiitos jo etukäteen.
minun valkosipulit nyt tämän kokoisia
Huolestuneena eilen totesin että ensimmäiset kurjenkaulat jo pilkistävät, kasvukautta pitäisi olla jäljellä kuitenkin vielä melkein pari kuukautta… No, toisaalta, ne aloittivat kasvun jo huhtikuussa.
pitääkö minunkin käydä tarkistamassa joko…? - suurin osa itusilmuvarsista kokee taas poiston ja niitä sitten wokkaillaan muiden vihannesten/juuresten kanssa. jos hyvä säilöntäresepti löytyy (omani on ei-niin-hyvä) niin varmasti kokeilen.
Ekat “kurjenkaulat” huomasin minäkin juhannuksena. Napsin ne taas pois, nosto on edessä heinä-elokuun vaihteessa (jos mennään vanhan aikataulun mukaan).
Ekaa vuotta kasvatan valosipulia. Nyt putosin kärryiltä mitä on “kurjenkaulat” ja miksi ne poistetaan