Talvivalkosipuli, Allium sativum(2007...31.3.2021) SULJETTU, jatkuu: Valkosipuli

Kurjenkaulat ovat valkosipulin kukkavarsia. Huomaat kyllä ne kun ne kasvavat!
Kukkavarret kuluttavat turhaan kasvuvoimaa, siksi ne poistetaan. Tosin muutaman varren voi jättää kokeeksi ja nähtäväksi. Jos haluaa lisätä valkkareita itusilmuista, kukkavarret tietysti jätetään.

Sivuilla 79, 80 ja 81 tässä ketjussa on kuvia kurjenkauloista.

Kurjenkaulat voi pätkiä sopivan lyhyisiin pätkiin ja pistää jauhelihan sekaan, tarvittaessa lisätä öljyä ja vokata/paistaa sekä maustaa maun mukaan vaikka soijakastikkeella. En ole itse kylläkään koskaan todella tehnyt, mutta päältä on katsottu kiinattaren kokkaamista. Koskaan eivät oikein tunnu kurjenkaulat olevan riittävän nuoria (vaikka Kiinassa Pekingissä kiinalaiselta torilta ostetut olivat kyllä jo osin puisevia nekin, niin kiinalaisen asiantuntemuksen mukaan kasvatettuja kuin olivatkin).

Kävin just yhden kurjenkaulan hakemassa voileivän päälle, en oo koskaan ennen käyttänyt niitä ruokana. Miedon makuinen, mut ainakin mulla tässä vaiheessa tosi vähän “pehmeetä” syötävää. Missä vaiheessa ne pitäis katkoa et sais enemmän pehmeetä (ei puumaista) osaa??

oli totisesti korkea aika mennä katsomaan tvs-penkkiä. siellähän ne kaulat olivat jo melkein kaikki ehtineet mennä rullalle ts eivät enää pehmeimmillään. kelpaavat siinä vaiheessa vielä pannulle mutta parhaimmillaan ovat raakaravintona, kun vasta ovat ensimmäisen suoran kasvunsa vaiheessa. - nipotanko, kun minusta kurjenkaulat eivät ole kukkavarsia vaan itusilmuvarsia?

Et ole nipo. Joskus vaan on helpompi puhua kukkavarresta kun tietää kuulijan ymmärtävän mitä se tarkoittaa. Ei tarvitse sitten erikseen selittää mikä on itusilmu :slight_smile:

Kukkavarsia (kurjenkauloja) katkoin tänään rivitolkulla, lehdet kellastuvat käristääm, eli kastelua vailla ovat poloiset. Ei satanut eilen kasvimaapalstalla yhtään, koton sentään tuli 20 mm ja rakeita lisäksi.

No nyt on kokeiltu pestoa itusilmuvarsista. Laitoin niiden lisäksi oliiviöljyä, parmesaania, pinjansiemeniä ja vähän suolaa ja pippuria.

Onpa tota noin, aika voimakasta. Seuraavalla kerralla yritän varmaankin hieman mauttomamman öljyn ja vähemmän parmesaanin kera. Ehkä kuitenkin nipun basilikaa sekaan. Ei tämäkään pahaa ole, turhan tuhtia kuitenkin pelkän pastan seuraksi. Patongin sisässä vois toimia.

Minä leikkelin osasta valkkareista kurjenkaulat pois ja leikkasin ne pieniksi paloiksi, kuivaan ja kokeilen laittaa muun yrttisekoituksen joukkoon maustemyllyyn. Saa nähä miten käy. Tuolla huoneessa jossa ovat kuivumassa on aika huumaava valkkarin tuoksu. En yhtään ihmettele, jos pestosta tuli tujakkaa :wink: Sitä kokeilen ensi vuonna, kun saan enemmän valkkaria kasvamaan. Nyt vasta istukkaiden lisäyskasvatusta, minkä takia jätän osan kurjenkauloista kasvamaan.

Mulla itusilmupallukat ovat kasvaneet mahtavan pulleiksi(kun oltiin poissa kotoa) Mitenkäs niiden kanssa toimitaan, jos niistä kasvatetaan uusia istukkaita. Kuivaanko ne nyt kesällä ja istutan vasta syksyllä, vai voiko ne istutta jo nyt maahan.

(ei ole aikaa kaivaa mahdollista aiempaa tietoa)

Olen aina ottanut itusilmut vasta, kun nostan valkkarit muutenkin, ja istuttanut ne sitten saman tien. Noin 22.8. täällä Pirkanmaalla. Hyvin ovat kasvaneet.

Eikö ne vie voimaa vielä kasvussa olevilta sipuleilta,jos ne antaa olla nostoon asti paikoillaan.

Ne vievät kyllä voimia ja itse sipulin kasvu voi hiukkasen kärsiä (kai?) mutta jos ne itusilmut on tarkoitus laittaa maahan kasvamaan niin niiden pitää antaa kasvaa. Nyt ne ovat varmaan vielä aika avuttoman pieniä.

Minä oon ihan pihalla näiden valkkarien kanssa. Ketjua yritin lukea, mutta kun on niin turkasen pitkä. Sain talvella yhden suuren valkkarin eräältä kotiviljelijältä ja pidin sitä jääkaapissa kevääseen asti jolloin jaoin sipulin kynsiksi ja tyrkkäsin sen maahan. Sitten luin täältä, ettei kesällä mitään valkkareita kannata kasvattaa, vaan talveksi ne pitää pistää maahan. Mitäs nyt tehdään? Annanko kynsien kasvaa, nostanko ne syksyllä ja tyrkkäänkö sitten niistä uudet kynnet talveksi penkkiin? Nyt niihin on kasvamassa nuita kurjenkauloja ja nehän sekoittaa tätä touhua vielä enemmän :slight_smile:

välke, anna kasvaa ja nosta ne syksyllä normaaliin tapaan. Elokuun loppupuolella on monilla se nostoaika näköjään ollut. Jos se valkosipuli on maassa liian kauan niin sen kynnet alkavat jakautumaan ja sellainen valkosipuli ei kestä säilytystä niin pitkään kuin sellainen tiivis valkosipuli. Jos on tarkoitus käyttää ne valkosipulit istutusmateriaaliksi niin ei kai sillä nostoajalla ole niin kamalan tarkkaa väliä koska niiden ei tarvitse säilyä kevääseen saakka.

Noston jälkeen voit istuttaa ne itusilmut omaan penkkiinsä josta ensi syksynä sitten keräät satona niistä sellaisia yksikyntisiä. Ne laitat sitten taas puolestaan maahan ja seuraavana syksynä saat niistä satona kunnon isoja valkosipuleita.

Ne nostetut valkosipulit taas kuivattelet, teet niille syksyn mittaan hyvän istutuspenkin ja sitten myöhään syksyllä istutat ne kynnet sinne. Ne lähtevät kasvuun aikaisin ensi keväänä ja ensi vuoden elokuussa sinulla on jokaisesta kynnestä kasvanut kokonainen valkosipuli.

Kiitos Nuu tarkoista ohjeista. Ja tämä itusilmuko on siis se kurjenkaulassa kasvava? Lavassa kasvavat  minun valkkarit nyt ja samaiseen lavaan olisi sitten talveksikin aikomus ne laittaa, onnistuukohan? 

Mutta olipahan mahtava se sipulin jonka silloin talvella sain, koskaan en ole sellaisi kynsiä nähnyt. Siin on mulla tavoitetta .

Se itusilmu on juuri se kurjenkauloissa kasvava. Kun itusilmut ovat valmiita niin se “kukka” avautuu ja huomaat että se on täynnä pieniä itusilmuja. Niistä valitset sitten suurimmat tai halusi mukaan vaikka kaikki maahan kasvamaan laitettavaksi.

Omat valkkarini olen istuttanut kohopenkkiin joten miksei lava kävisi ihan yhtä hyvin, näin sen ajattelisin. Tietysti multatilaa täytyy olla koska valkosipulin kynnet istutetaan aika syvälle. En muista kuinka syvälle se suositus on, sen tiedon löytää varmasti helposti kuukkeloimalla.

Talvivalkkareissa tosiaan usein on vähän mutta todella isoja mehukkaita kynsiä. Makukin on erilainen kuin kaupan pikkukyntisissä usein jo kuivahtaneissa tuontisipuleissa :slight_smile:

Kiitos Nuu rautalankaohjeiden kirjoittamisesta, juuri mitä kaipasinkin :slight_smile: Noinkohan minulla tulevaisuudessa loppuu lavoista tila, jos valkkarit vain lisääntyy vuosi vuodelta.

välke, se on varmaan mukava ongelma ratkaistavaksi :slight_smile:

Niin, poistan tosiaan ylimääräiset kurjenkaulat, mutta jos tarkoitus on saada itusilmuja, niin niiden annan kasvaa ja kypsyä siihen asti, että nostan koko valkkarin.

Minulla on erillinen pikku penkki itusilmuille: niistä saa sitten kesän mittaan ottaa valkosipulin varsia mausteeksi ja vaikka nostaa maailman pienimpiä sipuleitakin. Herkullisia nekin!! Syksyllä annan osan jatkaa kasvuaan, osan voin siirtää valkkaripenkkiin, osa syödään.

Varsinaiseen valkkaripenkkiini ei saa kukaan koskea ennen elokuun loppupuolta. Sieltä korjataan sitten se oikea sato.

Heh, kuulostaa hienolta, molemmat penkit on oikeesti tosi tosi pienet, oikeita valkosipuleita tulee ehkä 12 - 15 syksyllä…

Välke, ei niitä valkkareita ole pakko lavassa kasvattaa, jos sulla on maata lavan ulkopuolella. Ainakaan täällä kolmosella eivät kärsi kylmästä, ovat kasvimaassa ylhäällä heti lumen sulettua. Valkkareiden ‘juttu’ on minusta istutus syvään ja reilusti lantakompostia pohjalle, tykkäävät ravinteikkaasta kasvupaikasta.