Lavaan laitan siksi kun tällä hetkellä ei ole muuta kasvupaikkaa. Lavassa on kyllä reippaasti syvyyttä. Maa ei vielä ole ihan parhaimillaan kun vasta ensimmäistä kesää kasvattelen. Tuo hyvä lantakomposti tuntuu olevan meidän suunnalla kiven alla, talleiltakin saa vain kuivaa kutterinpurua, jossa muutama heposen munkki siellä täällä
Talvivalkosipulit aleksandra ja leningradskij on eilen nostettu maasta ja pantu kuivumaan täällä 1b:llä. Olivat mielstäni jo täysin nostovalmiissa tilassa.
nostovalmiita ja varsin isoja ja mallikkaita olivat. kolme kuitenkin vasta maltoin ottaa ylös ja nekin siitä rivistä, johon syksyllä olin istuttanut pieniä (noin senttisiä) yksikyntisiä juuri sitä varten, että on kesällä aikaisemmin jo syötäksi. eiköhän nuo vielä aika paljon ehdi pullistua ennen kuin rupeavat avautumaan. - helteet saattavat aiheuttaa aikaisen tuleentumisen, mutta kun tarkistaa = ottaa syötäväksi aina välillä, ovatko vielä kiinni niin melkein kuukauden saavat minulla vielä kasvaa.
vauvasipulien naatit alkavat olla jo keltaisia kaikki. ne nostelen kohta…
Mä en kyllä tajut mistä Mai-Lee puhu mikä avautuu no ehkä ei ole minun tärkeetä ymmärtää.
Tänään nostin kaksi valkosipulia ylös niitä varret oli jo ihan kuivia ja söin yhden kynnen leivän päälle laittetuna oli muuten aivan hyvää aika tuju kun maistoin paljaaltaan.
Niistä kurjenkauloista mulle ei tullut yhtään kaulaa ne teki ne itusipulit varteen pullistu vaan en tiedä minkä kokoisia ne itusipulit on normaalisti mulla 1cm halkaisiaja ja niitä oli siinä ryppässä 4-5 kpl
Mumimyy, sipulin (koko sipulin) kuori ohenee jos sipuli on liian kauan maassa, eli kynnet irtoilevat toisistaan.
ok
Vauvat nostin jo pois suurin osa pikkusormea pienempiä, tuleekokohan niistä ens vuonna sipuleita? Kuivuudesta raukat kärsivät. Yhden valkkarin nostin ja tarikko katkea, tosi kuiva ja kova maa, onneks poika korjas sen et ehkä saa loputkin ylös maasta sitten joskus, ei oo vielä kiirettä - tuoreita kuoria oli vielä monta kerrosta.
ihan varmasti tulee:-) pieniä yksikyntisiä minullakin olivat nuo, joista osan nyt olen jo nostanut syödäkseni pehmytkuorisina keskenkasvuisina ja silti ovat sen kokoisia kuin kaupoissa nyt myytävänä olevat ulkomaantuonnit.
- vauvat minäkin nostan heti kun taas mökille ehdin; naatit ovat jo melkein kaikki kuolleet pois ts eivät enää kasva kokoa.
Ne pienet etenkin kannattaa nostaa ajoissa. Ne ohuet varret tuntuu häviävän ihmeen nopeasti sen jälkeen kun kasvu loppuu -ja sipuli pääsee karkuun.
Mutta mitä matoja mulla on valkosipuleissa?? Uudessa penkissä (peltoon tehdyssä, pahoin heinittyneessä) kasvaneissa oli muutamissa vattumadon näköisiä matoja juuripaakun tuntumassa ja sipulin sisälläkin, mutta ei kai kynsissä kuitenkaan. Liittyyköhän se siihen rikkaruohoviidakkoon? Onko paikka jotenkin saastunut?
ei sipuli karkuun pääse, kun sen vauvan on aikanansa aikanansa istuttanut kuriin ja herran nuhteeseen - melkein uskallan lyödä vetoa, että taas löydän kaikki 60 kpl, jotka lokakuussa piilotin, vaikka naatteja taisi eilen olla enää jäljellä vain puolisen tusinaa:-)
Minä en enää vauvoja muistanutkaan, mutta sain onneksi täältä muistuksen… Kaamea äiti?
löytyivät ne kaikki. ihan kunnon kokoisia oli niin paljon, että saan kannasta puolet uusituksi. pienet laitan taas syöntisipuleiksi. - kahdeksasta nostetusta sipulista on vain yksi ollut vähän auki tähän mennessä. harotus ei haitannut, kun kaksi kynttä joutui eilen jo wokkipannulle ja loput tänään viipalekurkkupurkkeihin:-)
Pikaisesti töissä vilkaisin keskustelua, enkä siten ehtinyt kokonaan lukemaan, joten kellään vinkkiä, et mistä sais kynsiä istuttamista varten?
Asustelen Helsingissä ja kaverini on ystävällisesti lupaillut, et voisin käydä hänen palstalleen vähän laittelemassa kynsiä…
KalleV, muistelen että "Alku ja juuri"-myymälä Helsingissä myy talvivalkosipulin istukkaita. Jos kukaan ei muuta tietoa tässä ehdi/osaa antamaan niin soita sinne ja kysy asiaa. En ole siellä koskaan itse käynyt mutta muistelisin kuulleeni että siellä olisi. Toivottavasti pääset kasvatuksen alkuun, on se niin hyvää
Minä ostin Alexandraa taka-Töölöstä Alku ja Juuri -putiikista.
kallev, jos siellä ei syystä tai toisesta ole, niin tänään tulleessa Kauppilan syyskuvastossa näköjään oli kotimaista talvivalkosipulia “Revontuli”. Tilaamalla saa eli et varmasti ilman jää
Juu, minäkin osin omani toissa vuonna. Kuulemma viime vuonna eivät saaneet ollenkaan myyntiin, kun oli huono vuosi. Tästä vuodesta en tiiä. .
.
Mää hain tänä vuonna talvivalkkarit Sortavalan torilta.
Weikko, mikset ota istukkaita omasta sadosta?
Olen muutamia talvivalkkareita jo nostanut ruuanlaittoon, sellaisia joiden varret ovat jo ihan ruskettuneet. Kasvun varaa olisi vaikka kuinka vielä, kynsiä kussakin sipulissa 3-4 kpl. Itseäni saan kai syyttää kehnosta koosta, en vaan ole ehtinyt niitä kastelemaan kuin muutaman kerran kesän aikana. Ja se ei ole riittänyt kunnon kasvuun kun taivaalta ei ole apuja tullut. Täytyy itusilmukasvatukseen keskittyä nyt oikein kunnolla jotta jossain vaiheessa pääsee nauttimaan sadosta reilulla kädellä eikä tarvitse huolehtia että jääkö tarpeeksi istutusmateriaalia.
Otanhan minä, mutta muitakin lajikkeita pitää päästä kokeilemaan. Sortavalan valkkarit on jääkaapissa ja aina kun avaan sen, niin käy henkeen.
Meille on koenostojen (=lue malttamattoman herkkusuun varaslöhtöjen) perusteella hyvälaatuinen ja aika reilu sato joten minultakin niitä voi henkilökohtaisella viestillä kysellä. Aleksandra on lajike.